Geografia, stacjonarne, drugiego stopnia (S2-GF) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyKierunek GEOGRAFIA przyporządkowany jest do dziedziny nauk społecznych oraz dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych oraz do dyscyplin: geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna, ekonomia i finanse, nauki o polityce i administracji, nauki prawne, nauki socjologiczne, nauki o Ziemi i środowisku. GEOGRAFIA jest dyscypliną naukową o charakterze syntetyzującym, badającą organizację przestrzenną i relacje między komponentami przyrody, systemu społeczno-ekonomicznego oraz między tymi dwoma systemami w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Studiadrugiego stopnia na kierunku Geografia służą zdobyciu szczegółowej wiedzy i umiejętności z zakresu poszczególnych dyscyplin geograficznych, a także wiedzy z zakresu nauk ścisłych, przyrodniczych, społecznych oraz humanistycznych. W ramach kierunku realizowanych jest pięć specjalności: Geoinformatyka, kartografia, teledetekcja; Geoekologia i geomorfologia; Geografia świata; Hydrologia i klimatologia i Geografia społeczno-ekonomiczna ( specjalność realizowana jest w ramach trzech ścieżek –Geografia człowieka, Geografia turystyki, Studia miejskie). Wybór specjalności odbywa po zakończeniu cyklu zajęć z różnych dziedzin geografii (w pierwszym semestrze pierwszego roku), poprzez zadeklarowanie przez studenta wyboru jednej ze specjalności oraz zdanie testu. W przypadku zbyt dużej liczby chętnych na daną specjalność, decyduje wynik testu i dodatkowa rozmowa kwalifikacyjna. http://wgsr.uw.edu.pl/wgsr/index.php/pl/studenci/programy-studiow/ WGSR UW prowadzi kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela dwóch przedmiotów: przyroda, geografia. Jest to dodatkowa oferta, poza programem studiów. Po zaliczeniu wszystkich zajęć, napisaniu pracy i zdaniu egzaminu magisterskiego, absolwenci uzyskują tytuł magistra na kierunku geografia. Zajęcia odbywa się w Kampusie Centralnym UW. Wydział dysponuje pomieszczeniami w trzech budynkach położonych w bliskim sąsiedztwie (ul. Krakowskie Przedmieście 30 i 32 oraz ul. Karowa 20). Łącznie WGSR posiada 20 sal dydaktycznych, w tym 3 sale komputerowe i jedną pracownię geochemiczną. Zajęcia terenowe odbywają się (w zależności od tematyki pracy magisterskiej) w różnych regionach Polski i świata, niektóre tego typu zajęcia odbywają się na stacji terenowej Wydziału, w Murzynowie koło Płocka. Absolwent kierunku GEOGRAFIA posiada umiejętność analizy interakcji zachodzących między działalnością człowieka a komponentami środowiska; zna uwarunkowania, potrafi przewidywać skutki a także prognozować zmiany zachodzące w środowisku; posiada kompetencje pozwalające na pracę w zespołach i kierowanie zespołami dokonującymi ekspertyz stanu i zmian środowiska oraz zagospodarowania przestrzennego; posiada wiedzę niezbędną do całościowego postrzegania przyrody i społeczeństwa – zachodzących miedzy nimi relacji oraz zmian dokonujących się w różnych regionach świata; jest przygotowany do podejmowania pracy w zespołach naukowo-badawczych; dzięki opanowaniu różnych technik i metod badawczych posiada umiejętność gromadzenia i przetwarzania danych w układach przestrzennych w skali lokalnej, regionalnej i globalnej oraz analizy interakcji między komponentami środowiska geograficznego oraz prognozowania zmian i ich wizualizacji. Absolwent ma kompetencje społeczne umożliwiające pracę w zespołach wykonujących ekspertyzy, potrafi holistycznie postrzegać otaczający świat, szanuje środowisko geograficzne oraz dorobek innych kultur. Po ukończeniu studiów możliwe jest kontynuowanie kształcenie na studiach trzeciego stopnia (doktorskich). Możliwości zatrudnienia absolwentów:
|
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- główne kierunki badawcze i osiągnięcia współczesnej geografii oraz związki między dyscyplinami nauk przyrodniczych i społecznych;
- złożone procesy litosfery, atmosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery;
- złożone procesy społeczne, polityczne i kulturowe w społecznościach terytorialnych;
- rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz wzajemne związki przyroda-społeczeństwo;
- koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi;
- zaawansowane metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego;
- zaawansowane kategorie pojęciowe w zakresie geografii;
- podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej;
- podstawy działania infrastruktur informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych;
- statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań;
- Współczesne problemy przyrodnicze w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje;
- zasady zagospodarowania przestrzennego w skali lokalnej i regionalnej zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju zrównoważonego;
- konflikty funkcjonalno-przestrzenne oraz wyjaśnia przyczyny i proponuje optymalne sposoby ich rozwiązania;
- najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce geografii ekonomicznej i gospodarki przestrzennej;
- Znaczenie zasad ekonomii w gospodarowaniu środowiskiem;
- zasady tworzenia i rozwoju indywidualnych form przedsiębiorczości w procesach kształtowania środowiska i zagospodarowania przestrzeni, w tym zasady ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
- uwarunkowania prawne procesów społeczno-ekonomicznych i przyrodniczych;
- rolę więzi społecznych we współczesnym świecie;
- najnowsze trendy w rozwoju badań naukowych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce nauk o Ziemi i środowisku.
Umiejętności: absolwent potrafi
- wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego;
- wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych;
- wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych na danej specjalności;
- prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach;
- opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko;
- prognozować zmiany procesów społecznych;
- wykorzystywać krytycznie literaturę naukową i inne źródła także w języku obcym w zakresie wybranej specjalności;
- zaprezentować wyniki badań i poprowadzić debatę;
- przekazać wiedzę geograficzną różnym odbiorcom;
- zaplanować i przeprowadzić badania zarówno indywidualne jak i zespołowe w zakresie wybranej specjalności;
- przygotować pisemne prace na podstawie literatury i/lub własnych badań;
- posługiwać się szczegółową terminologią geograficzną w języku polskim oraz w języku obcym na poziomie B2+;
- samodzielnie planować własną karierę naukową lub zawodową.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny oraz ich krytycznej oceny;
- oceny różnorodności kulturowej świata i akceptuje zasady zachowania wynikające z szacunku i życzliwości wobec przedstawicieli innych kultur;
- współdziałania i pracy w grupie, inspirowania i organizowania oraz przewidywania skutków swojej działalności;
- oceny zagrożenia wynikającego z warunków pracy, wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za realizację podjętych prac i zobowiązań;
- działania z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi;
- upowszechniania dokonań naukowych w kontekście społecznej roli nauki;
- postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność kadr naukowych za przyszłość cywilizacji;
- działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów społecznych, ekologicznych i gospodarczych.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia kon - Konwersatorium kt - Kurs terenowy pro - Projekt | e - Egzamin z - Zaliczenie zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy semestr pierwszego roku geografii, specjalność geoinformatyka, kartografia, teledetekcja | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cyfrowe przetwarzanie obrazów | e | ||||||
Elementy programowania | 3 | 15 | 30 | zo | |||
Fotointerpretacja geograficzna | e | ||||||
Kartoznawstwo ogólne | 3 | 20 | 15 | e | |||
Metody pozyskiwania informacji teledetekcyjnej | e | ||||||
Systemy Informacji Geograficznej | 5 | 30 | 30 | e | |||
Seminarium magisterskie I | z | ||||||
Razem: | 11 | 65 | 75 |
Drugi semestr pierwszego roku geografii, specjalność geoinformatyka, kartografia, teledetekcja | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Grafika mapy | 3 | 15 | 30 | zo | |||
Geostatystyka | zo | ||||||
Kartografia tematyczna | zo | ||||||
Podstawy geodezji i kartografii matematycznej | 4 | 30 | 15 | 15 | e | ||
Programowanie i modelowanie w GIS | zo | ||||||
Seminarium magisterskie II | z | ||||||
Terenowe zastosowanie geodezji i teledetekcji w badaniach środowiska | 2 | 24 | zo | ||||
Zaawansowane algorytmy klasyfikacji danych rastrowych | e | ||||||
Razem: | 9 | 45 | 45 | 24 | 15 |
Pierwszy semestr pierwszego roku geografii, specjalność geografia miast i turystyki | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Ekonomika miasta | zo | ||||||
Kartografia tematyczna | zo | ||||||
Metody badań geografii społeczno-ekonomicznej | e | ||||||
Seminarium magisterskie I | z | ||||||
Turystyka na obszarach miejskich | e | ||||||
Wprowadzenie do geografii miast | zo | ||||||
Razem: |
Drugi semestr pierwszego roku geografii, specjalność geografia miast i turystyki | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Metody analizy przestrzennej | zo | ||||||
Planowanie przestrzenne miejscowe | e | ||||||
Praktyki specjalnościowe | zo | ||||||
Seminarium magisterskie II | z | ||||||
Turystyka a rozwój lokalny | zo | ||||||
Współczesne trendy w rozwoju turystyki | e | ||||||
Zróżnicowanie społeczno-przestrzenne w miastach | e | ||||||
Razem: |
Pierwszy semestr pierwszego roku geografii, specjalność geoekologia i kształtowanie krajobrazu | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Gleba w krajobrazie | 2 | 15 | zo | ||||
Krajobrazowe jednostki przestrzenne | 2 | 15 | zo | ||||
Laboratoryjne metody badań | 1 | 15 | zo | ||||
Metody badań rzeźby i podłoża | 4 | 15 | 30 | e | |||
Pozyskiwanie i analiza danych | 3 | 15 | 15 | zo | |||
Rozpoznawanie zbiorowisk roślinnych z elementami bioindykacji | 3 | 15 | 15 | zo | |||
Seminarium magisterskie I | z | ||||||
Teledetekcja i GIS w badaniach krajobrazu | 4 | 30 | 30 | zo | |||
Razem: | 19 | 75 | 105 | 30 |
Drugi semestr pierwszego roku geografii, specjalność geoekologia i kształtowanie krajobrazu | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Antropogeniczne przekształcenia krajobrazu | 2 | 15 | zo | ||||
Funkcjonowanie krajobrazu I (aspekt abiotyczny) | 2 | 30 | e | ||||
Funkcjonowanie krajobrazu II (aspekt ekologiczny) | 3 | 15 | 15 | e | |||
Geochemia krajobrazu | 3 | 15 | 30 | zo | |||
Krajobrazy Polski i ich wykorzystanie | 2 | 15 | zo | ||||
Metody badań terenowych geoekologii i geomorfologii | zo | ||||||
Projekty badawcze I | 3 | 30 | zo | ||||
Seminarium magisterskie II | z | ||||||
Razem: | 15 | 60 | 75 | 30 |
Pierwszy semestr pierwszego roku geografii, specjalność geografia globalizacji | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geografia cywilizacji | 2 | 30 | e | ||||
Globalizacja a rozwój | 1 | 30 | zo | ||||
Geografia regionalna obszarów międzyzwrotnikowych | 5 | 30 | 30 | e | |||
Geografia regionalna obszarów umiarkowanych | 4 | 30 | 15 | e | |||
Metody statystyczne jako miary globalizacji | zo | ||||||
Seminarium magisterskie I | z | ||||||
Razem: | 12 | 120 | 45 |
Drugi semestr pierwszego roku geografii, specjalność geografia globalizacji | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Geografia ekonomiczna a problemy globalne | 5 | 30 | 15 | e | |||
Globalizacja a środowisko przyrodnicze | 4 | 30 | 15 | e | |||
Metody i techniki badań terenowych | 2 | 15 | zo | ||||
Obszary wiejskie | 3 | 30 | zo | ||||
Obszary zurbanizowane | 3 | 30 | zo | ||||
Pracownia specjalnościowa I | 2 | 15 | zo | ||||
Seminarium magisterskie II | z | ||||||
Razem: | 19 | 60 | 60 | 60 |
Pierwszy semestr pierwszego roku geografii, specjalność hydrologia i klimatologia | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
GIS w hydrologii i klimatologii | 4 | 15 | 30 | zo | |||
Hydrologia dynamiczna | 4 | 15 | 30 | e | |||
Klimatologia fizyczna | 3 | 30 | 15 | e | |||
Metody badań i opracowań hydrologicznych I | 3 | 15 | 30 | zo | |||
Metody badań i opracowań klimatologicznych I | 3 | 15 | 30 | zo | |||
Seminarium magisterskie I | z | ||||||
Razem: | 17 | 90 | 135 |
Drugi semestr pierwszego roku geografii, specjalność hydrologia i klimatologia | ECTS | wyk | ćw | kon | kt | pro | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Klimatologia urbanistyczna | e | ||||||
Metody badań i opracowań hydrologicznych II | 3 | 15 | 30 | zo | |||
Metody badań i opracowań klimatologicznych II | 3 | 15 | 15 | zo | |||
Praktyki z zakresu hydrologii | zo | ||||||
Praktyki z zakresu klimatologii | zo | ||||||
Seminarium magisterskie II | z | ||||||
Topoklimatologia | 3 | 15 | 15 | zo | |||
Razem: | 9 | 45 | 60 |