Pozyskiwanie i analiza danych 1900-3-PAD-GK
Celem przedmiotu jest przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy z zakresu pozyskiwania różnorodnych danych charakteryzujących ilościowo lub jalościowo poszczególne komponenty środowiska przyrodniczego (budowę geologiczną, rzeźbę powierzchni, warunki hydrologiczne i meteorologiczne czy użytkowanie ziemi) oraz sposobów oceny i analizy tych danych. W trakcie zajęć słuchacze powinni wykształcić teoretyczne i praktyczne umiejętności w zakresie: planowania prostych eksperymentów i badań terenowych, odczytywania związków między wykształceniem osadów a warunkami sedymentacji, tempem akumulacji/erozji, oceny dynamiki procesów środowiskowych na podstawie danych pośrednich (multi proxy). Duży nacisk zostanie położony na:
- wykorzystanie w badaniach środowiska przyrodniczego źródeł archeologicznych, historycznych, kartograficznych i teledetekcyjnych,
- możliwości badawcze i interpretacyjne wynikające ze szczegółowych analiz teksturalnych, strukturalnych i geochemicznych osadów.
W trakcie zajęć praktycznych oraz częściowo podczas wykładów zostaną zaprezentowane metody przechodzenia od danych jakościowych do ilościowych, sposoby bonitacji i redukcji danych, analizy związków, trendów i korelacji między dostępnymi/opracowywanymi danymi.
Przeprowadzone zostaną analizy związków i korelacji między konkretnymi danymi oraz pokazane metody badań danych ilościowych i jakościowych (bonitacja). Omówione zostaną metody planowania badań terenowych, przygotowania eksperymentu czy przykłady redukcji danych.
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75 h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS)
Wykład = 15h
Ćwiczenia = 15h
• Konsultacje = 15h
• Zaliczenie ćwiczeń, egzamin = 2h
• Przygotowanie do egzaminu = 8h
• Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń = 15h
• Prace projektowe = 5h
RAZEM = ok. 75 h
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W08, K_W09, K_W10, K_W11, K_U01, K_U02, K_U03, K_K01, K_K05
Efekty specjalnościowe: S3_W06, S3_W11, S3_W12, S3_W13, S3_U01, S3_U02, S3_U03, S3_K01, S3_K05
Najważniejsze kierunkowe efekty kształcenia:
Wiedza:
rozumie i charakteryzuje złożone procesy litosfery, atmosfery, litosfery, hydrosfery, pedosfery i biosfery
zna rolę i znaczenie zasobów przyrody dla funkcjonowania człowieka oraz rozumie wzajemne związki przyroda-społeczeństwo
zna koncepcje geograficzne wyjaśniające zróżnicowanie zjawisk i procesów na powierzchni Ziemi
ma rozszerzoną wiedzę o najważniejszych problemach przyrodniczych i społecznych współczesności w skali lokalnej, regionalnej, globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje
ma wiedzę o najnowszych trendach w rozwoju badań naukowych w Polsce i za granicą oraz zastosowaniach osiągnięć naukowych w praktyce
Umiejętności:
potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego
wybiera i stosuje optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych
umie zaplanować i przeprowadzić badania w zakresie wybranej specjalności
Potrafi prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach
potrafi opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz oceniać skutki oddziaływań na środowisko
potrafi przedstawić ustnie wyniki badań z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji
Kompetencje społeczne:
rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny
rozumie wartość różnorodności geosfery oraz postępuje z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi
Najważniejsze, przedmiotowe efekty kształcenia:
WIEDZA
1. ma podstawowe wiadomości z zakresu dotyczącego sposobów pozyskiwania danych jakościowych i ilościowych o środowisku przyrodniczym oraz metod ich oceny i analizy statystycznej.
2. zna podstawowe archiwalne i współczesne mapy topograficzne (Polski)
3. Zna możliwości i korzyści wynikające ze stosowania interdyscyplinarnych technik badawczych w geografii fizycznej.
UMIEJĘTNOŚCI
1. potrafi na podstawie wybranych danych pośrednich określić tempo procesów geomorfologicznych np. denudacyjnych/agradacyjnych, zachodzących w dolinach rzecznych
2. potrafi zaplanować i przeprowadzić prosty eksperyment badawczy z zakresu analizy dynamiki
środowiska przyrodniczego
3. potrafi na podstawie wybranych archiwalnych i współczesnych map topograficznych i zdjęć lotniczych przeprowadzić analizę zmian podstawowych form użytkowania ziemi oraz dokonać ich oceny jakościowo-ilościowej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych z zakresu zastosowania interdyscyplinarnych metod badawczych w geografii fizycznej.
2. rozumie znaczenie archiwalnych i współczesnych map topograficznych oraz danych jakościowych i ilościowych w badaniach dynamiki zmian środowiska przyrodniczego
Nakład pracy studenta:
Lektura literatury – 30 godzin
Udział w wykładzie - 15 godzin
Udział w ćwiczeniach - 15 godz.
Wykonanie projektu - 30 godz.
Łącznie – 90 godzin
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe na podstawie wykonania wszystkich ćwiczeń praktycznych na poszczególnych zajęciach.
Ocena końcowa: Bieżąca ocena pracy słuchacza na zajęciach – 50%, projekt zaliczeniowy wykonywany w ciągu kilku ostatnich zajęć – 50 %.
Dozwolone są 2 nieobecności.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Hooke J. M., Redmond C. E., 1989, River channel changes in England and Wales. Journal of Institution of Water and Environmental Management vol 3, 328-335.
Hooke J. M., Redmond C. E., 1989, Use of cartographic sources for analysis of river channel change in Britain. [w:] Petts G. E. (red.) Historical Changes on Large Alluvial European Rivers, Chichester, John Wiley and Sons.
Richling A. (red,) 2007, Geograficzne badania środowiska przyrodniczego, Wyd. Nauk. PWN.
Myślińska E., 2001, Laboratoryjne badania gruntów, Wyd. Nauk. PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: