Teledetekcja i GIS w badaniach krajobrazu 1900-3-TiG-GK
Przekazanie słuchaczom podstawowej wiedzy z zakresu dotyczącego danych przestrzennych oraz analizy przestrzennej danych rastrowych i wektorowych i jej znaczenia w badaniach środowiska przyrodniczego. Uwzględnione zostaną także elementy technik teledetekcyjnych (klasyfikacje zobrazowań satelitarnych czy wykorzystanie danych z lotniczego skaningu laserowego (LIDAR)). Zapoznanie słuchaczy ze specyfiką FOSSGIS (Free and Open Source Software for Geographical Information Systems)
Istotnym celem zajęć jest także wykształcenie praktycznych i metodycznych umiejętności z zakresu wykorzystania GIS do opisu i analizy przestrzennej zjawisk i procesów geomorfologicznych, klimatycznych, hydrologicznych i geoekologicznych, jak również zaznajomienie z zasadami i metodami realizacji projektów geoinformatycznych, metodami analizy danych o charakterze czasoprzestrzennym oraz wizualizacja wyników (tworzenie map).
Proponowany cykl zajęć przewiduje połączenie praktycznego posługiwania się wiedzą teoretyczną z umiejętnością pozyskiwania tematycznych danych przestrzennych, ich integracji, analizy w wymaganym zakresie tematycznym i prezentacji wyników poprzez stosowanie wolnego oprogramowania QGIS.
Nakład pracy studenta:
60h - obecność na zajęciach (wykład, ćwiczenia)
ok. 45h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, wykonywanie części ćwiczeń oraz raportów w domu)
ok. 105h ogółem (lub więcej, zależnie od stopnia znajomości oprogramowania GIS, zaangażowania i cech indywidualnych studenta)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W08, K_W09, K_W10, K_W19, K_U02, K_U03, K_U13, K_K01
Efekty specjalnościowe: S3_W11, S3_W12, S3_W13, S3_W14, S3_U02, S3_U03, S3_U13, S3_K01
WIEDZA
Absolwent:
1. ma podstawowe wiadomości z zakresu dotyczącego danych przestrzennych oraz analizy przestrzennej danych rastrowych i wektorowych i jej znaczenia w badaniach środowiska przyrodniczego.
2. zna elementy technik teledetekcyjnych - klasyfikacje zobrazowań satelitarnych czy analiza danych z lotniczego skaningu laserowego (LIDAR).
3. Zna standardy i uregulowania w zakresie wymagań stawianych oprogramowaniu i danym jakie są wykorzystywane w administracji i instytucjach zarządzających środowiskiem.
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent:
1. potrafi sprawnie posługiwać się narzędziami geoinformatycznymi w zakresie pozyskania, zarządzania i przetwarzania oraz integracji danych przestrzennych (rastry i warstwy wektorowe GIS),
2. umie planować i realizować projekty GIS (pozyskanie danych, ich integracja, edycja, przetwarzanie i wizualizacja) ze szczególnym uwzględnieniem właściwego doboru modelu danych oraz narzędzi analiz przestrzennych, które najlepiej spełniają postawione wymagania,
3. dobiera i stosuje zaawansowane metody pozyskiwania danych przestrzennych oraz ich przetwarzania i wizualizacji, co w połączeniu z nabytymi umiejętnościami zaawansowanej obsługi oprogramowania GIS zwiększy konkurencyjność na rynku pracy.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent:
1. rozumie potrzebę podnoszenia kompetencji zawodowych z zakresu zastosowania metod geoinformacyjnych i teledetekcyjnych i wykazuję potrzebę stałego aktualizowania wiedzy z zakresu tych technik i metod,
2. rozumie znaczenie informacji przestrzennej w pracy zawodowej i dydaktyce,
3. akceptuje konieczność zdobywania i podnoszenia kwalifikacji, kompetencji i doświadczeń w zakresie standardowych zastosowań narzędzi i metod geoinformacyjnych i teledetekcyjnych,
4. ma świadomość, że opanowanie technik i metod geoinformacyjnych i teledetekcyjnych wpływa na przyszłą karierę naukową lub zawodową.
Kryteria oceniania
Zaliczenie końcowe na podstawie wykonania wszystkich ćwiczeń praktycznych na poszczególnych zajęciach oraz projektów zaliczeniowych z części geomorfologicznej i geoekologicznej.
Ocena końcowa: Średnia ocen z części geoekologicznej i geomorfologicznej. Szczegóły zostaną podane na pierwszych zajęciach.
Literatura
• Campbell J.B., Wynne R.H., 2011, Introduction to Remote Sensing (5 ed.), The Guilford Press, New York, London.
• Kraak M., Ormeling F., 2010, Cartography: Visualization of Spatial Data (3 ed.), Pearson Education (dostępne tłumaczenie na język polski wydania pierwszego z 1996 roku)
• Peterson G.N., 2009, GIS Cartography. A Guide to Effective Map Design. CRC Press, Boca Raton.
• Urbański J., 2012, GIS w badaniach przyrodniczych (ebook), Centrum GIS, Uniwersytet Gdański.
http://ocean.ug.edu.pl/~oceju/CentrumGIS/dane/GIS_w_badaniach_przyrodniczych_12_2.pdf
• Wing M.G., Bettinger P., 2008, Geographic Information Systems. Applications in Natural Resource Management (2 ed), Oxford University Press
• McGarigal K., Fragstats documentation. http://www.umass.edu/landeco/research/fragstats/documents/fragstats.help.4.pdf
• Szczepanek R. 2013, Systemy informacji geograficznej z Quantum GIS, część I, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków. Publikacja dostępna online: http://suw.biblos.pk.edu.pl/resources/i3/i9/i4/i1/i1/r39411/SzczepanekR_SystemyInformacji.pdf
• QGIS User Guide: http://www.qgis.org/pl/docs/index.html
• QGIS Case Studies: http://www.qgis.org/en/site/about/case_studies/index.html
• QGIS – Polska: http://qgis-polska.org/
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: