Kartografia tematyczna 1900-3-KRT-KT
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom podstawowej wiedzy o kartograficznych metodach i formach prezentacji oraz ich wykorzystaniu. Wprowadzeniem do prezentacji kartograficznej jest omówienie zmiennych graficznych oraz poziomów pomiarowych, a także podstawowych zasad prezentacji kartograficznej (rozszerzone na zajęciach z Grafiki). Przegląd podstawowych metod prezentacji wg klasyfikacji prof. Lecha Ratajskiego, uzupełnionej i zmodyfikowanej (metody na poziomie jakościowym, porządkowym ilościowym).
Zagadnienie łączenia metod prezentacji kartograficznej. Rozróżnienie pojęć metoda i forma prezentacji kartograficznej.
Przekazanie wiedzy o mapach tematycznych i kartowaniu tematycznym. Problemy redagowania map tematycznych.
Wybór metody i formy prezentacji kartograficznej w zależności od skali i przeznaczenia mapy.
Metody prezentacji a sposoby interpretacji map. Co można „wyczytać” z map, na których zastosowano poszczególne sposoby prezentacji? Jak wykonać mapę, by była ona czytelna, możliwa do interpretacji, by odpowiadała na postawione pytania?
Omówienie poprawnych i niepoprawnych przykładów wizualizacji danych przestrzennych.
Tematyka zajęć:
Klasyfikacja metod prezentacji kartograficznej wg prof. Lecha Ratajskiego (rozszerzona).
Zmienne graficzne.
Poziomy pomiarowe.
Łączenie metod kartograficznych.
Poprawność prezentacji kartograficznej.
Dobór metody prezentacji w zależności od skali i przeznaczenia mapy.
Mapy tematyczne – klasyfikacja, omówienie.
Zastosowanie metod prezentacji kartograficznej na mapach tematycznych.
Poprawne i niepoprawne przykłady wizualizacji danych przestrzennych.
Metody dydaktyczne:
Wykład (30 godz.), ćwiczenia laboratoryjne (20 godz.), projekty (10 godz.)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza o podstawowych metodach prezentacji, ich zaletach i wadach.
Umiejętność poprawnego zastosowania poszczególnych metod prezentacji kartograficznej.
Umiejętność właściwego wyboru metody prezentacji, stosownie do danych, które mają być przedstawione na mapie.
Umiejętność wyboru metody w zależności od przeznaczenia i skali przygotowywanej mapy.
Umiejętność poprawnej interpretacji treści mapy ze względu na zastosowane metody prezentacji.
Wiedza o zakresie map tematycznych.
Umiejętność przeprowadzenia analizy treści mapy tematycznej.
Umiejętność zredagowania poprawnej mapy tematycznej, odpowiedniej do skali i przeznaczenia.
Kryteria oceniania
Zaliczenie ćwiczeń – wykonanie i poprawienie (w razie potrzeby) wszystkich prac zadanych na zajęciach (ćwiczenia i projekty), aktywność na zajęciach, obecność na zajęciach (max. dwie nieobecności).
Egzamin ustny – znajomość materiału przekazanego podczas wykładów i ćwiczeń z Kartografii tematycznej
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Ratajski L., 1989, Metodyka kartografii społeczno-gospodarczej. PPWK, Warszawa-Wrocław
Pasławski J. (red.), 2006 (I wyd.), 2010 (II wyd.), Wprowadzenie do kartografii i topografii. Nowa Era, Warszawa
Slocum T.A., McMaster R.B., Kessler F.C., Howard H.H., 2008, Thematic Cartography and Geovisualization. 3rd ed. Prentice Hall.
Żyszkowska W., Spallek W. (red.), 2012, Kartografia tematyczna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Żyszkowska W., 2015, Map perception: theories and research in the second half of the twentieth century. “Polish Cartogrphical Review”, Vol. 47, No 4, pp. 179-190. DOI: 10.1515/pcr-2015-00017.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: