Laboratoryjne metody badań 1900-3-LMB-GK
Terenowe i nieterenowe źródła danych oraz ocena ich wartości (pomiary terenowe, materiały publikowane). Projektowanie prac terenowych (układ przestrzenny punktów badawczych, zagęszczenie punktów, optymalizacja liczby badanych punktów). Wybór czasu i częstotliwości próbkowania. Raptularze (istniejące) i ich projektowanie.
Zasady pobierania próbek. Specyfika próbek stałych, ciekłych i gazowych. Analiza danych terenowych i laboratoryjnych. Sposoby wyrażania stężeń substancji. Analiza danych. Użyteczność i ograniczenia statystycznej analizy danych terenowych. Weryfikacja danych. Dokładność danych w trakcie obróbki i dokładność końcowa. Porównywalność i normalizacja stosowanych metod badawczych. Archiwizacja danych. Prezentacja wyników badań. Archiwizacja danych.
Przegląd metod klasycznej analizy chemicznej i metod instrumentalnych. Zasady kalibracji instrumentów pomiarowych. Użyteczność metod instrumentalnych w analizie próbek środowiskowych. Zakres i dokładność metod instrumentalnych.
Wykonanie i opracowanie wyników oznaczeń wybranymi metodami instrumentalnymi.
Nakład pracy studenta:
15h - obecność na zajęciach (ćwiczenia)
15h - praca własna (powtarzanie materiału, zapoznanie się z zalecaną literaturą, przygotowanie się do zajęć i zaliczeń)
30h ogółem (lub więcej, zależnie od systematyczności w pracy podczas semestru etc. cech indywidualnych studenta)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W10, K_W19, K_U01, K_U02, K_U08, K_U09, K_U10, K_U11, K_K03, K_K07
Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W02, S3_W13, S3_W14, S3_U01, S3_U02, S3_U05, S3_U09, 3_U10, S3_U11, S3_K02, S3_K07
Najważniejsze, kierunkowe efekty kształcenia:
WIEDZA
1. Zna podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej
2. Zna i stosuje statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań
UMIEJĘTNOŚCI
1.Wybiera i stosuje optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych
2.Potrafi przedstawić ustnie wyniki badań z pomocą prawidłowo opracowanej prezentacji
3.Posiada umiejętność przygotowywania pisemnych prac na podstawie literatury i/lub własnych badań
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1.Potrafi współdziałać i pracować w grupie pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swojej działalności
2.Rozumie zagrożenia wynikające z warunków pracy wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za realizację podjętych prac i zobowiązań
Najważniejsze, przedmiotowe efekty kształcenia:
WIEDZA:
1.zna zaawansowane metody i techniki prowadzenia badań terenowych i analizy laboratoryjnej prób,
2.zna jakościowe i ilościowe metody analizy danych (metody statystyczne, matematyczne i in.)
3.zna metody analizy przestrzennej i prezentacji kartograficznej wyników badań i analiz..
UMIEJĘTNOŚCI:
1.potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego,
2.potrafi organizować i prowadzić badania terenowe,
3.umie tworzyć pomoce do pracy w terenie,
4.pobiera próbki do badań oraz odpowiednio je preparuje,
5.prowadzi analizy laboratoryjne wg standardowych metod,
6.opracowuje uzyskane wyniki dobierając optymalne metody
7.wybór i zastosowanie optymalnych metod pozyskiwania, analizy i prezentacji danych,
8. prezentuje (ustnie lub/i pisemnie) wyniki badań różnym odbiorcom.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
1. ma świadomość odpowiedzialności badacza za rzetelność wyników badań
2. ponosi odpowiedzialność za rezultaty pracy grupowej.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia wykonywane w związku z treścią zajęć, bieżąca dyskusja nad zagadnieniami będącymi przedmiotem zajęć, końcowe kolokwium sprawdzające (pisemne).
Można mieć jedną nieobecność na zajęciach.
Literatura
• Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z., 2004: Badania ekologiczno-gleboznawcze. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
• Cygański A. 1995: Metody elektroanalityczne. WNT, Warszawa.
• Cygański A. 2002: Metody spektroskopowe w chemii analitycznej. WNT, Warszawa.
• Cygański A. 2005: Chemiczne metody analizy ilościowej. WNT, Warszawa.
• Dobrzański B., Uziak S., Klimowicz Z., Melke J. 1987: Badanie gleb w laboratorium i w polu. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa dla studentów biologii i geografii. UMCS, Lublin.
• Jones A., Duck R., Reed R., Weyers J. 2002: Nauki o srodowisku. Ćwiczenia praktyczne. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
• Namieśnik J. 1995: Pobieranie próbek środowiskowych do analizy. Wyd. Nauk. PWN.
• Namieśnik J. 2000: Przygotowanie próbek środowiskowych do analizy. Wyd. Nauk. PWN.
• Richling A. (red.) 2007: Geograficzne badania środowiska przyrodniczego. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa.
• Szczepaniak W. 1996: Metody instrumentalne w analizie chemicznej. PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: