Grafika mapy 1900-3-GRM-KT
Zasadnicza część wykładu dotyczy teorii barwy w odniesieniu do kartografii, standaryzacji systemów pomiaru i reprodukcji barw.
Wykład i ćwiczenia poświęcone są również zmiennym graficznym – wykorzystaniu ich do porządkowania treści mapy, zasadom konstrukcji systemów znaków i opracowania legend oraz graficznej kompozycji mapy. Zajęcia obejmują też podstawy typografii w odniesieniu do kartografii i zasady rozmieszczania napisów na mapach oraz reguły rysunku kartograficznego dotyczące map papierowych i ekranowych.
WYMIAR ZAJĘĆ:
Nakład pracy studenta: 3 ECTS = 3 × 25h = 75h (w bezpośrednim kontakcie 2 ECTS)
(N) – praca w bezpośrednim kontakcie z nauczycielem,
(S) – praca własna (samodzielna) studenta.
Zajęcia (wykład) = 15h (N)
Zajęcia (ćwiczenia) = 30h (N)
• Konsultacje = 5h (N)
• Zaliczenie ćwiczeń, prezentacje na podstawie artykułu naukowego, kolokwium zaliczeniowe = 5h (N)
• Samodzielne przygotowanie do kolokwium zaliczeniowego, samodzielnie przygotowanie prezentacji = 10h (S)
• Prace projektowe = 10h (S)
RAZEM = ok. 75h
METODY NAUCZANIA
wykład, warsztaty komputerowe, prezentacja, ćwiczenia przedmiotowe, dyskusja
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W08, K_W14, K_U03, K_U07, K_K06
Efekty specjalnościowe: S5_W16, S5_U03, S5_U14, S5_K04
Wiedza z zakresu teorii barwy – psychologicznych i fizjologicznych podstawach nauki o barwach w odniesieniu do prezentacji informacji geograficznej (kartografii), metodach oceny barw, standaryzacji systemów pomiaru barw, modelach barw ze szczególnym uwzględnieniem aktualnie stosowanych modeli barw oraz współczesnej praktyce w zakresie zastosowania koloru w prezentacji danych ilościowych i jakościowych.
Wiedza za zakresu doboru systemu koloru (np. CMYK i RGB) w zależności od techniki publikowania opracowania (mapy papierowe i publikowane na ekranie).
Wiedza z zakresu zasad kartograficznej i graficznej prezentacji informacji przestrzennej (geograficznej): zmienne graficzne i ich wykorzystanie, poziomy czytania mapy, dobór zakresu i szczegółowości treści do skali, przeznaczenia i tematyki mapy.
Wiedza o podstawowych zasadach typografii w odniesieniu do kartografii i umiejętność rozmieszczania napisów na mapach.
Wiedza z zakresu wymagań technicznych opracowań (np. minimalna wielkość pisma, grubość linii) dostosowana do technologii druku i warunków prezentacji opracowania.
Wiedza o aktualnych badań empirycznych z zakresu graficznego projektowania map - studenci dokonują analizy wybranych angielskojęzycznych artykułów naukowych prezentujących współcześnie prowadzone badania.
Wiedza na temat wpływu uzyskanych przez innych naukowców wyników badań na współcześnie stosowane rozwiązania w zakresie graficznego projektowania map.
Umiejętności krytycznej oceny sposobów prezentacji informacji przestrzennej na mapach.
Umiejętność wizualizacji danych przestrzennych na podstawie zasad kartograficznej oraz graficznej prezentacji informacji geograficznej.
Umiejętność wykorzystania oprogramowania graficznego oraz programu typu GIS do redakcji poprawnych graficznie map tematycznych i ogólnogeograficznych.
Umiejętność wyboru optymalnych rozwiązań graficznych w trakcie wizualizacji danych przestrzennych w celu uzyskania różnych poziomów czytania mapy.
Umiejętność poprawnego zastosowania zmiennych graficznych stosownie do poziomu pomiarowego danych.
Umiejętność redakcji mapy atrakcyjnej dla odbiorcy i użytkownika mapy o określonych wymaganiach, oczekiwaniach względem mapy oraz wiedzy i doświadczeniu w użytkowaniu map - studencie opracowują samodzielnie kilka map tematycznych o różnych stopniu złożoności graficznej.
Umiejętność projektowania systemu znaków z poprawnym wykorzystaniem zmiennych graficznych w celu uzyskania graficznego grupowania znaków i hierarchizacji treści - studencie samodzielnie opracowują system znaków do opracowywanych przez siebie map.
Umiejętność projektowania arkusza mapy, dobór wagi optycznej poszczególnych elementów arkusza mapy - studenci samodzielnie projektują układ arkusza mapy ze szczególnym uwzględnieniem hierarchii wizualnej elementów treści pozaramkowej.
Kryteria oceniania
wykład i ćwiczenia – ocena wspólna w skali od 2 do 5!:
wykład – ocena na podstawie:
- wyniku kolokwium zaliczeniowego (forma pisemna w trakcie nauczania stacjonarnego)
- prezentacji na podstawie wybranego angielskojęzycznego artykułu naukowego.
ćwiczenia (obecność na wszystkich ćwiczeniach jest obowiązkowa),:
ocena jest uzyskiwana na postawie następujących kryteriów:
– wykonanie i poprawienie (w razie potrzeby) wszystkich prac zadanych na zajęciach (polegających na opracowaniu map o różnym poziomie złożoności graficznej) - każda mapa oceniana jest niezależnie w skali od 2 do 5! (nieobecność na zajęciach nie zwalnia z obowiązku zaliczenia każdej żadnej pracy)
– aktywność na zajęciach,
– w ocenach z wykonywanych prac uwzględniana jest punktualność oddania pracy, poprawność metodyczna, samodzielność i kreatywność studentów. Prace poprawiane wg wskazówek prowadzącego oceniane są maksymalnie jako db+.
W przypadku niezaliczenia ćwiczeń lub wykładu przewidziane jest umożliwienie poprawy w jednym dodatkowym terminie ustalonym z prowadzącym zajęcia,
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Kraak, M.-J., Roth, R. E., Ricker, B., Kagawa, A., & Sourd, L. G. (2020). Mapping for a Sustainable World. United Nations, International Cartographic Association.
Pasławski J. (red.), 2010 (II wyd.), Wprowadzenie do kartografii i topografii. Nowa Era, Warszawa (szczególnie rozdział 5. „Kartograficzne środki wyrazu”)
Bertin J., 1983, Semiology of graphics: diagrams, networks, maps, Madison: University of Wisconsin Press
Brychtova A., Coltekin A., 2016, An Empirical User Study for Measuring the Influence of Colour Distance and Font Size in Map Reading Using Eye Tracking, Cartographic Journal, Vol. 53 (3), 202-212
Harrower M., Brewer C., 2007, ColorBrewer.org: An Online Tool for Selecting Colour Schemes for Maps, Cartographic Journal, Vol. 40 (1), pp. 27-37
Kin Z., Li Z., 2017, Grouping Rules for Effective Legend Design, Cartographic Journal, Vol. 54 (1), pp. 36-47
Slocum T. A. i inni: Thematic Cartography and Geographic Vizualization. Pearson Prence Hall, 2005
Ostrowski W., Kowalski P.: „Przewodnik toponimiczny” Stosowanie i rozmieszczanie napisów na mapach. Główny Urząd Geodezji i Kartografii. Warszawa 2004.
Uwagi
W cyklu 2023Z:
W roku akademickim 20211/2022 zajęcia prowadzone są w formie uzależnionej od zaleceń ogólnouniwersyteckich. W przypadku zalecenia nauczania zdalnego będzie to nauczanie synchroniczne: W zależności od sytuacji związanej z pandemią koronawirusa forma prowadzenia zajęć może ulec zmianie. Studenci zostaną o tym fakcie niezwłocznie powiadomieni. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: