Geografia ekonomiczna a problemy globalne 1900-3-GEG-GL
Na zajęciach zostaną poruszone następujące zagadnienia:
1. Proces globalizacji; scenariusze rozwoju; miary oraz wskaźniki globalizacji, strategie rozwoju, elementy dokumentu strategicznego, po co jest tworzony dokument strategiczny.
2. Teorie rozwoju przestrzennego (od modernizacji, przez teorie zależności po wizje rozwoju alternatywnego, wartościowanie globalizacji). Teorie Von Thunena, Webera, path dependency, cykl życia produktu, modele związane z rozwojem przestrzennym - Model Burgessa, Hoyta, Manna, Ullmana i Harrisa.
3. Tworzenie specjalnych stref ekonomicznych jako dynamizacja rozwoju w krajach rozwijających się.
4. Wyzwania rozwoju gospodarczego w krajach biednych.
5. Edukacja a rozwój w dobie globalizacji; gospodarka oparta na wiedzy, innowacyjność, rodzaje innowacyjności.
6. Rynek pracy w zglobalizowanej gospodarce, praca zdalna, rozwiązania innowacyjne a bezrobocie, praca gwarantowana a dochód podstawowy.
7. Korporacje transnarodowe, fundusze na badania i rozwój.
8. Nowe trendy w turystyce zglobalizowanej, wpływ COVID-19 na sektor turystyczny w Polsce i na świecie.
9. Klastering, przykłady klastrów, przemysł nowoczesnych technologii, grona przemysłowe.
10. Koncepcje w ekonomii mające szerokie zastosowanie w geografii ekonomicznej (Paradoks Veblena, pardoks Giffena, Paradoks spekulacyjny, krzywa renty gruntowej, krzywa Laffera)
Zajęcia 30 godz. za 2 ECTS
- 1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w wykładach,
- 1 ECTS (30 godz.) - wkład własny studenta: 10 godz. zapoznanie z literatura, 20 godz. , - przygotowanie się do zaliczenia pisemnego na podstawie treści z wykładów.
Ćwiczenia do przedmiotu - 15 godz. za 1 ECTS
- 1 ECTS (15 godz.) – 15 godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w ćwiczeniach, 10 godz. - praca własna, przygotowanie referatu na zaliczenie.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W10, K_W15, K_W16, K_U07, K_U08, K_K06
Efekty specjalnościowe: S2_W10, S2_W16, S2_U07, S2_U08, S2_K06
1. w zakresie wiedzy:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową odnoszącą się do wpływu globalizacji na gospodarkę krajów świata w kontekście zachowań człowieka mieszkającego w różnych kręgach kulturowych
- potrafi nazwać i scharakteryzować najbardziej charakterystyczne zjawiska gospodarcze w Polsce i na świecie
- ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań przyrodniczych i poza przyrodniczych zróżnicowanego rozwoju gospodarczego państw świata
- ma świadomość różnorodności zagrożeń globalnych dla ludzi i gospodarki i w konsekwencji ich wpływu na sytuację społeczno- polityczną państw świata
- potrafi wskazać źródła różnic w poziomie życia mieszkańców różnych krajów świata
- zna i rozumie statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań, znaczenie zasad ekonomii w gospodarowaniu środowiskiem,
- zna i rozumie zasady tworzenia i rozwoju indywidualnych form przedsiębiorczości w procesach kształtowania środowiska i zagospodarowania przestrzeni,
2. w zakresie umiejętności:
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii i geografii gospodarczej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
- umie porównać i dostrzec zależności między retoryką mediów na tematy dotyczące gospodarki a współczesnymi trendami w rozwoju świata
- potrafi wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno-komunikacyjnych
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu geografii gospodarczej w typowych sytuacjach profesjonalnych
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki globalizacji z uwzględnieniem metod naukowych
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
3. w zakresie kompetencji społecznych:
- ma świadomość odmienności kulturowej państw świata i jej źródeł religijnych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia różnych koncepcji gospodarczych mieszkańców współczesnego świata,
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu w zakresie poszukiwania najskuteczniejszych i najtańszych metod zapobiegania negatywnym skutkom globalizacji,
- jest gotów do działa na rzecz udostępniania i promowania wiedzy z zakresu geografii gospodarczej, a szczególnie nierówności rozwoju gospodarczego,
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, inspirowania i organizowania oraz przewidywania skutków swojej działalności.
Kryteria oceniania
Ćwiczenia. Część ćwiczeń będzie miała charakter dyskusji panelowych w grupach oraz prezentacji wybranej specjalnej strefy ekonomicznej w krajach rozwijających się bądź prezentacji strategii rozwoju turystyki dla wybranego obszaru (prezentacja na ocenę).
Wymagana obecność na ćwiczeniach.
Ocena z ćwiczeń: (70% ocena z prezentacji, 30% aktywność na zajęciach)
Możliwa jedna nieusprawiedliwiona nieobecność.
Egzamin kończący wykład - forma pisemna. Podejście do egzaminu możliwe po zaliczeniu ćwiczeń.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Domański R., 2005, Geografia ekonomiczna, PWN, Warszawa.
Kuciński K., (red.), 2011, Glokalizacja, Difin, Warszawa.
Kuciński K. (red.), 2013, Geografia ekonomiczna, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.
Samuelson P., Nordhaus W., 2004, Ekonomia, t. 2 , wydanie II, Wydawnictwa Naukowe PWN, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: