Metody i techniki badań terenowych 1900-3-MBT-GL
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji.
Przypomnienie etapów pracy badawczej od tworzenia projektu po publikację naukową.
Specyfika badań terenowych - możliwości i ograniczenia (różnice badań fizycznych i społecznych). Techniki badawcze. Tworzenie projektu badawczego z wykorzystaniem sondażu diagnostycznego. Werbalizacja pytania i celu badania. Zasady dobrego badania ankietowego. Tworzenie kwestionariusza ankietowego i jego weryfikacja (badania pilotażowe w terenie). Badania sondażowe w terenie. Porządkowanie i kodowanie danych oraz analiza wyników badań z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Prezentacja wyników badań i wniosków. Konstrukcja artykułu naukowego.
Wykonanie zadań wymaga pracy indywidualnej oraz pracy zespołowej.
W cyklu 2021L:
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji. |
W cyklu 2022L:
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2021L: zdalnie | Ogólnie: w sali i w terenie | W cyklu 2022L: zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W06, K_W08, K_W09, K_U02, K_K03
Efekty specjalnościowe: S2_W06, S2_W08, S2_W09, S2_U02, S2_K03
Wiedza: Student zna terenowe metody i techniki badawcze oraz ich zastosowanie, zna zasady pisania artykułu naukowego.
Umiejętności: na podstawie wiedzy teoretycznej dobiera metodę i technikę do problemu badawczego; wykorzystuje podstawowe i zaawansowane techniki badawcze; potrafi wyliczyć próbę badaną w przypadku badania ilościowego; stosuje poprawne zasady tworzenia kwestionariusza ankietowego; dostosowuje techniki badawcze odpowiednie do zagadnienia; samodzielnie wysnuwa wnioski z przeprowadzonego badania; wykorzystuje własne rozwiązania na każdym etapie procesu badawczego; tworzy i realizuje projekt badawczy z zastosowaniem sondażu diagnostycznego.
Postawa: student charakteryzuje się rzetelną postawą przy prowadzeniu badania sondażowego.
Kompetencje: rozumie zasadność, korzyści i ograniczenia prowadzenia badań terenowych oraz wykorzystania wybranych technik.
Praca własna studenta (poza uczestnictwem w zajęciach):15 godz.
Nakład pracy studenta 30 godz., w tym 15 godz. ćwiczeń, 14 godz. pracy indywidualnej lub zespołowej, 1 godz. konsultacji.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła. W ocenie brane są pod uwagę: prace cząstkowe, rzetelność pracy, praca zespołowa, twórczość, zaangażowanie, projekt i raport w postaci pracy pisemnej.
Obowiązuje następująca skala ocen: od 0 – 59 %. brak zaliczenia, od 60 – 68 % ocena dst., od 69 – 77 % ocena +dst., od 78 – 85 % ocena db., od 86 – 93 % ocena +db., od 94 % ocena bdb.
W okresie epidemii, zajęcia i zaliczenie odbędą się on-line (np. Zoom, E-Learning, WGSR).
Literatura
Literatura wyjściowa:
Chojnicki Z., 1999, Podstawy metodologiczne i teoretyczne w geografii. Bogucki, Poznań.
Dumanowski B., 1990, Wstęp do badań dla geografów, WGiSR UW, Warszawa.
Iwańczak B., 2010, Wizualizacja komputerowa w Geografii, czyli poradnik z recepturami krok po kroku. Wyd. WGiSR UW, Warszawa.
W cyklu 2021L:
Literatura wyjściowa: |
W cyklu 2022L:
Literatura wyjściowa: |
Uwagi
W cyklu 2021L:
W okresie epidemii, zajęcia i zaliczenie ćwiczeń odbędą się on-line (np. nZoom, E-Learning, WGSR). |
W cyklu 2022L:
W okresie epidemii, zajęcia i zaliczenie ćwiczeń odbędą się on-line (np. nZoom, E-Learning, WGSR). |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: