Metody i techniki badań terenowych 1900-3-MBT-GL
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji.
Przypomnienie etapów pracy badawczej od tworzenia projektu po publikację naukową.
Specyfika badań terenowych - możliwości i ograniczenia (różnice badań fizycznych i społecznych). Techniki badawcze. Tworzenie projektu badawczego z wykorzystaniem sondażu diagnostycznego. Werbalizacja pytania i celu badania. Zasady dobrego badania ankietowego. Tworzenie kwestionariusza ankietowego i jego weryfikacja (badania pilotażowe w terenie). Badania sondażowe w terenie. Porządkowanie i kodowanie danych oraz analiza wyników badań z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego. Prezentacja wyników badań i wniosków. Konstrukcja artykułu naukowego.
Wykonanie zadań wymaga pracy indywidualnej oraz pracy zespołowej.
W cyklu 2023L:
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji. Przypomnienie etapów pracy badawczej od tworzenia projektu po publikację naukową. |
W cyklu 2024L:
Pojęcie wiedzy naukowej i zasady badania naukowego. Poznanie jako cel obserwacji. Przypomnienie etapów pracy badawczej od tworzenia projektu po publikację naukową. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W06, K_W08, K_W09, K_U02, K_K03
Efekty specjalnościowe: S2_W06, S2_W08, S2_W09, S2_U02, S2_K03
Wiedza: Student zna terenowe metody i techniki badawcze oraz ich zastosowanie, zna zasady pisania artykułu naukowego.
Umiejętności: na podstawie wiedzy teoretycznej dobiera metodę i technikę do problemu badawczego; wykorzystuje podstawowe i zaawansowane techniki badawcze; potrafi wyliczyć próbę badaną w przypadku badania ilościowego; stosuje poprawne zasady tworzenia kwestionariusza ankietowego; dostosowuje techniki badawcze odpowiednie do zagadnienia; samodzielnie wysnuwa wnioski z przeprowadzonego badania; wykorzystuje własne rozwiązania na każdym etapie procesu badawczego; tworzy i realizuje projekt badawczy z zastosowaniem sondażu diagnostycznego.
Postawa: student charakteryzuje się rzetelną postawą przy prowadzeniu badania sondażowego.
Kompetencje: rozumie zasadność, korzyści i ograniczenia prowadzenia badań terenowych oraz wykorzystania wybranych technik.
Praca własna studenta (poza uczestnictwem w zajęciach):15 godz.
Nakład pracy studenta 30 godz., w tym 15 godz. ćwiczeń, 14 godz. pracy indywidualnej lub zespołowej, 1 godz. konsultacji.
Kryteria oceniania
W ocenie brane są pod uwagę: prace cząstkowe (praca zespołowa, praca indywidualna, raport z pracy w terenie, draft artykułu zgodnie z ustalonymi zasadami). Możliwa nieobecność na jednych ćwiczeniach.
Zaliczenie od 60% ; średnia z wykonanych prac na ocenę.
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Literatura wyjściowa:
Chojnicki Z., 1999, Podstawy metodologiczne i teoretyczne w geogafii. Bogucki, Poznań.
Dumanowski B., 1990, Wstęp do badań dla geografów, WGiSR UW, Warszawa.
Iwańczak B., 2010, Wizualizacja komputerowa w Geografii, czyli poradnik z recepturami krok po kroku. Wyd. WGiSR UW, Warszawa.
W cyklu 2023L:
Babbie E., 2015, IThe basics of social research.. |
W cyklu 2024L:
Babbie E., 2015, IThe basics of social research.. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: