Turystyka a rozwój lokalny 1900-3-TRL-MT
W ramach wykładu prezentowane są następujące zagadnienia:
- Pojęcie rozwoju lokalnego. Geneza idei rozwoju lokalnego. Uwarunkowania i czynniki rozwoju lokalnego (według J. J. Paryska)
- Rozwój lokalny w różnych koncepcja rozwoju regionalnego. Rozwój zrównoważony i rozwój niezrównoważony
- Wybrane koncepcje przydatne dla badania roli turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym: koncepcja biegunów wzrostu, koncepcja zależności od ścieżki, koncepcja turystyki zrównoważonej, koncepcja zintegrowanego ośrodka turystycznego, koncepcja miejskich obszarów nadwodnych (waterfront).
- Historyczne przykłady wpływu turystyki i rekreacji na rozwój lokalny (m.in. przykłady z Wielkiej Brytanii, Austrii, Włoch, Tajlandii)
- Współczesne przykłady wpływu turystyki i rekreacji oraz sportu, kultury i rozrywki na rozwój lokalny na terenach miejskich (m.in. przykłady z Wielkiej Brytanii, USA, Hongkongu)
- Współczesne przykłady wpływu turystyki i rekreacji oraz sportu, kultury i rozrywki na rozwój lokalny na terenach pozamiejskich (m.in. przykłady z Hiszpanii, Austrii, Czech, Włoch, RPA, Polski).
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć student:
WIEDZA
1. Zna podstawowe koncepcje rozwoju lokalnego.
2. Zna i umie określić czynniki mogące mieć wpływ na rozwój turystyki i rekreacji w skali lokalnej.
3. Zna społeczno-ekonomiczne, kulturowe i przyrodnicze następstwa turystyki i rekreacji w układach lokalnych.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafi prawidłowo interpretować wzajemne relacje między uwarunkowaniami przyrodniczymi i społeczno-ekonomicznymi a rolą turystyki i rekreacji w rozwoju lokalnym.
2. Potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego.
3. Potrafi przedstawić ustnie swoje poglądy oraz aktywnie uczestniczyć w dyskusji merytorycznej
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
1. Wykazuje postawę otwartości wobec różnorodności ludzkich zainteresowań turystyczno-rekreacyjnych i związanych z nimi form aktywności.
2. Potrafi współdziałać i pracować w grupie.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Podstawę oceny końcowej stanowi wynik testu zaliczeniowego, obejmującego zagadnienia poruszane na zajęciach. Ponadto w trakcie zajęć prowadzone jest ocenianie ciągłe (ocena aktywności studentów podczas dyskusji). W zależności od stopnia aktywności studenta oraz merytorycznej jakości wypowiedzi, ocena końcowa może ulec podwyższeniu (maksymalnie o 1 stopień).
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
Gołembski G., red. (2002) Metody stymulowania rozwoju turystyki w ujęciu przestrzennym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
Gwosdz K. (2003), Pozytywne i negatywne ścieżki (virtuous and vicious paths) – próba zastosowania teorii zależności od ścieżki (path dependency) do wybranych miast konurbacji górnośląskiej [w:] I. Sagan M. Czepczyński (red.), Wymiar i współczesne interpretacje regionu, Uniwersytet Gdański, Katedra Geografii Ekonomicznej, Gdańsk-Poznań, 227-238.
Kowalczyk A. red. (2010) Turystyka zrównoważona, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kowalczyk A., Derek M. (2010) Zagospodarowanie turystyczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kozak M. W. (2009) Turystyka i polityka turystyczna a rozwój: między starym a nowym paradygmatem, EUROREG, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
Majewska J. (2012) Rola samorządu terytorialnego w kształtowaniu funkcji turystycznej gmin, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, Poznań.
Parysek J. J. (2001) Podstawy gospodarki lokalnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
Pawlusiński R. (2005) Samorząd lokalny a rozwój turystyki. Przykład gmin Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej, Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej UJ, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.
Tölle A. (2010) Restrukturyzacja miejskich obszarów nadwodnych. Aspekty urbanistyczne, zarządzające i społeczno-kulturowe, Biuletyn Instytutu Geografii Społeczno-Ekonomicznej i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Seria „Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna”, nr 10, Poznań.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: