Praktyki z zakresu klimatologii 1900-3-PRK-HK
Celem zajęć jest :
- zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie pozyskiwania materiałów źródłowych wykorzystywanych w meteorologii/klimatologii;
- nawiązanie kontaktów zawodowych ze specjalistami i praktykami;
- nabycie umiejętności zbadania i oceny warunków meteorologicznych w skali lokalnej z uwzględnieniem różnych zastosowań prowadzonych pomiarów
- zdobycie praktycznych umiejętności w zakresie wykorzystania obrazów radarowych/zdjęć satelitarnych
- doskonalenie technik wykonywania pomiarów i obserwacji meteorologicznych
Założenia:
- praca jest wykonywana indywidualnie lub w niewielkich grupach pod opieką specjalisty;
- wyniki pomiarów są wykorzystywane w pracach badawczych Zakładu oraz prowadzonych pracach dyplomowych;
- praktyki mogą być prowadzone przy współpracy ze służbami pomiarowymi IMGW lub innymi jednostkami badawczymi.
Prace kameralne obejmują:
- szkolenia w zakresie pomiarów i doboru metod badawczych;
- opracowanie wyników pomiarów;
- warsztaty dotyczące rozpoznawania sygnatur na zdjęciach radarowych
Ćwiczenia terenowe są ukierunkowane na:
- wykonanie przydzielonych/zainicjowanych samodzielnie zadań badawczo-pomiarowych;
- prowadzenie pomiarów topoklimatycznych w różnych typach krajobrazu;
- praktyczne aspekty wykonywania badań terenowych.
WYMIAR ZAJĘĆ
zajęcia zorganizowane - 40 godzin
praca własna ukierunkowana na uzyskanie efektów niezbędnych do zaliczenia przedmiotu - około 10 godzin
Całkowita liczba godzin - około 50
METODY DYDAKTYCZNE
wykład, prezentacja, warsztaty, dyskusja
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
w sali
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W06, K_K02, K_U01, K_U02, K_U03, K_U04, K_U05, K_U09, K_U10, K_K03
Efekty specjalnościowe: S4_W15, S4_U01, S4_U12, S4_U13, S4_K10, S4_K11
Po zaliczeniu przedmiotu student:
WIEDZA:
Absolwent zna i rozumie (
1. zaawansowane metody i techniki pozwalające wykorzystać i kształtować potencjał środowiska przyrodniczego
2. statystykę opisową i matematyczną, metody analizy przestrzennej oraz jakościowe metody badań
3. współczesne problemy przyrodnicze w skali lokalnej, regionalnej,
globalnej oraz wyjaśnia ich genezę oraz konsekwencje
4. zasady zagospodarowania przestrzennego w skali lokalnej i
regionalnej zgodnie z zasadami ładu przestrzennego i rozwoju
zrównoważonego
5. konflikty funkcjonalno‐przestrzenne oraz wyjaśnia przyczyny
i proponuje optymalne sposoby ich rozwiązania
6. praktyczne strony pracy hydrologa i klimatologa w terenie z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu pomiarowego
7. przyczyny zróżnicowania topoklimatycznego w różnych typach
krajobrazu, w różnych porach doby i ich wpływ na warunki życia roślin, zwierząt i gospodarowanie człowieka
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi :
wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu
badawczego
wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych, w tym zaawansowanych technik informacyjno‐komunikacyjnych
wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych
przestrzennych na danej specjalności
prawidłowo interpretować i wyjaśniać wzajemne relacje między zjawiskami i procesami społecznymi i przyrodniczymi na różnych obszarach
opracować diagnozę stanu komponentów środowiska oraz
oceniać skutki oddziaływań na środowisko
przekazać wiedzę geograficzną różnym odbiorcom
zaplanować i przeprowadzić badania zarówno indywidualne jak i zespołowe w zakresie wybranej specjalności
opracować procedury, dobrać metody badań do stawianych mu
problemów z zakresu agroklimatologii, ekohydrologii, hydrologii,
limnologii fizycznej, założyć sieć obserwacyjno – pomiarową, dokonać
prawidłowego pomiaru i zinterpretować wyniki
S4_U10 - opracować diagnozę stanu klimatu współczesnego oraz ocenić
skutki oddziaływań zmian klimatu na społeczeństwo i środowisko
w skali lokalnej i regionalnej oraz dokonać waloryzacji
S4_U12 - zaplanować, przeprowadzić pracę badawczą, zaprezentować wyniki
oraz podjąć dyskusję
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do (K_K03, S4_K11):
K_K03 - współdziałania i pracy w grupie, inspirowania i organizowania oraz przewidywania skutków swojej działalności
S4_K01 - badań z zakresu klimatologii, hydrologii, ochrony atmosfery, klimatu
miejscowego, gospodarki wodnej,
S4_K03 - oceny metod pomiarowych, konieczności staranności wykonywania
pomiarów i odpowiedzialności za rzetelne opracowanie wyników badań i ich interpretację
S4_K10 - badań terenowych i pracy w zespole
S4_K11 Wdrażania procedur w pomiarach hydrologicznych i meteorologicznych oraz konserwacji i kalibracji sprzętu pomiarowego.
Kryteria oceniania
Praktyki - zaliczenie
Ocena ciągła:
- obecność na zajęciach
- terminowa realizacja kolejnych etapów prac terenowych
- opracowanie i analiza wyników pomiarów
- aktywność podczas zajęć (referowanie problemów pojawiających się podczas wykonywania zadań, interpretacja uzyskanych wyników, udział w dyskusji, pomysły niestandardowych rozwiązań, znaczenie aplikacyjne badań)
- udział w przygotowaniu i wygłoszenie referatu podsumowującego
Zalecane zreferowanie wyników badań, np. na zebraniu naukowym Zakładu Klimatologii
Literatura
- Atlas chmur
- Instrukcja dla stacji meteorologicznych, IMGW, Warszawa.
- Klucz do kodowania depesz FM 12-VII SYNOP
- Maciążek A., 2005, Pomiary, Gazeta Obserwatora, 3, 4, 5, 6, Warszawa.
- Maciążek A., 2006, Pomiary, Gazeta Obserwatora, 1, 2, 3, Warszawa.
- Paszyński J., Miara K., Skoczek J., 1999, Wymiana energii między atmosferą a podłożem jako podstawa kartowania topoklimatycznego. Dokumentacja Geograficzna, 14, PAN IGiPZ.
- Wyszkowski A., 2008, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
- Kłysik K., Kożuchowski K., Tarajkowska M., 1984, Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii, Wyd. UŁ, Łódź.
- Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., 2000, Meteorologia i Klimatologia – pomiary – obserwacje – opracowania, PWN, Warszawa.
- Żmudzka E., 2006, Warunki topoklimatyczne Ponidzia Pińczowskiego – teoretyczne, metodyczne i praktyczne aspekty badań. Regionalne Studia Ekologiczno-Krajobrazowe. Problemy Ekologii Krajobrazu, t. 16, Warszawa, s. 307-320.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: