Obszary wiejskie 1900-3-OBW-GL
Wykład prowadzony w sali, z wykorzystaniem prezentacji PowerPoint, pokazów slajdów, filmów dydaktycznych (publikowanych wcześniej dla uczestników na dysku google)
Poszczególne spotkania są poświęcone prezentacji, analizie i dyskusji a mieszczą się w następującym katalogu tematów: na następujące tematy:
1. Cechy rolnictwa w strefie międzyzwrotnikowej
2. Najważniejsze rośliny użytkowe uprawiane w krajach tropikalnych
3. Cechy osadnictwa i gospodarki na obszarach wiejskich krajów rozwijających się
4. Działalność człowieka na obszarach wiejskich w różnych fragmentach lasów równikowych (m.in. Papua Zachodnia, Indie, Kongo, Amazonia)
5. Działalność człowieka na obszarach wiejskich na sawannach i półpustyniach ((Kenia, Botswana, Suazi)
6. Działalność człowieka na obszarach wiejskich w wysokich górach (Pakistan – Karakorum, Andy)
7. Działalność człowieka na obszarach wiejskich na obszarach zimnych tundry i tajgi (Syberia)
8. Działalność człowieka na obszarach wiejskich na pustyniach (Sinkiang – Taklamakan)
9. Działalność człowieka na obszarach wiejskich na wyspach na przykładzie Madagaskaru i Tahiti
10. Przekształcenia obszarów wiejskich pod wpływem turystyki (Indie)
11. Przyrodnicze i pozaprzyrodnicze uwarunkowania działalności człowieka na obszarach wiejskich - podsumowanie
1 ECTS (30 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącymi, tj. udział w zajęciach, 1 ECTS (30 godz.) - wkład własny studenta, w tym 15 godz. zapoznanie z literaturą, 15 godz. przygotowanie prezentacji
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: mieszany: w sali i zdalnie zdalnie | Ogólnie: w sali mieszany: w sali i zdalnie | W cyklu 2024L: mieszany: w sali i zdalnie zdalnie |
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W03, K_W12, K_U04, K_U08, K_K08
Efekty specjalnościowe: S2_W03, S2_W12, S2_U04, S2_U08, S2_K08
Po zakończeniu zajęć oczekuje się efektów w zakresie wiedzy, umiejętności i postaw:
Wiedza
Charakterystyka cech życia i gospodarki w środowiskach w różnych strefach klimatyczno-roślinnych oraz w środowiskach astrefowych na kuli ziemskiej.
Wiedza o sposobach adaptacji społeczności do warunków przyrodniczych i kulturowych
Umiejętności
Kształtowanie umiejętności interpretacji relacji człowiek – środowisko przyrodnicze i kulturowe oraz porównywania tych relacji w różnych regionach kuli ziemskiej
Kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania i analizy istotnych informacji
Postawy
Kształtowanie postawy analitycznej i umiejętności postrzegania świata jako złożonego systemu przyrodniczo-społecznego. Kształtowanie postawy szacunku dla kultury innych ludów. Kształtowanie tolerancji wobec przedstawicieli innych kręgów kulturowych i cywilizacyjnych.
Kryteria oceniania
Ocena końcowa składa się z oceny z referatu (25% składowej) oraz z kolokwium - testu (25%) oraz dwóch pisemnych opracowań podsumowujących działy (po 25%)
Zaliczenie na podstawie referatów prezentowanych na zajęciach, jednego testu oraz dwóch prac pisemnych. Pod uwagę brana jest również aktywność w zajęciach konwersatoryjnych.
Dopuszczalne maksymalnie dwie nieobecności.
Student, w razie potrzeby, powinien uczestniczyć w konsultacjach, nauczyć się do zaliczenia, przygotować prezentację, napisać test.
Praktyki zawodowe
Nie obowiązują.
Literatura
Literatura z zakresu zagadnień opisujących relacje człowiek-środowisko w strefie międzyzwrotnikowej, wg listy (patrz B. informacje szczegółowe). Literatura i informacje zebrane samodzielnie przez studentów przygotowujących prezentacje na zajęcia konwersatoryjne (treść dobierana samodzielnie przez studentów)
Kostrowicki J., 1972, Zarys geografii rolnictwa, PWN, Warszawa
Falkowski J., Kostrowicki J., 2001, Geografia rolnictwa świata, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa
Gourou P., 1973, Kraje tropikalne, PWN, Warszawa
Podbielkowski Z., 1985 (lub późniejsze), Słownik roślin uzytkowych, PWRiL, Warszawa
Plit F., 1985, Środowisko przyrodnicze obszarów międzyzwrotnikowych i podzwrotnikowych, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Uwagi
W cyklu 2023L:
W zależności od sytuacji pandemicznej zajęcia i zaliczenie będą odbywać się stacjonarnie lub zdalne |
W cyklu 2024L:
W zależności od sytuacji pandemicznej zajęcia i zaliczenie będą odbywać się stacjonarnie lub zdalne |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: