Metody badań rzeźby i podłoża 1900-3-MBR-GK
Wykład ma za zadanie zaznajomić studentów z szeroką gamą metod badawczych stosowanych w badaniach geomorfologicznych i sedymentologicznych. Przedstawia możliwości i ograniczenia poszczególnych metod badawczych w interpretacji danego typu rzeźby i procesów rzeźbotwórczych. Omawia metody badań dynamiki procesów rzeźbotwórczych w ramach różnych skal czasowych. Tłumaczy związki i zależności pomiędzy czynnikami środowiskowymi a dynamiką procesów rzeźbotwórczych. Omawia podstawowe cechy teksturalne i strukturalne osadów oraz informuje o metodach ich analiz, zwłaszcza osadów typowych dla środowiska fluwialnego, eolicznego, glacjalnego, jeziornego, morskiego. Wykład ma także za zadanie zwrócenie uwagi na możliwość niepełnej lub nawet błędnej interpretacji wyników w związku z wpływem człowieka na dany proces rzeźbotwórczy lub znacznie wcześniejsze zdeponowanie osadów. Wykład prezentuje także możliwości badań w ramach metod stosowanych w innych dziedzinach nauki.
Ćwiczenia poświęcone są nabyciu praktycznych umiejętności stosowania metod badawczych zarówno geomorfologicznych, jak i sedymentologicznych, pozwalających zarówno na określenie środowiska sedymentacyjnego występującego w przeszłości na danym obszarze, dynamiki tego środowiska oraz oceny źródła i długości transportu zdeponowanego materiału, jak i określenie dynamiki procesu kształtującego współcześnie powierzchnię ziemi.
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty kierunkowe: K_W01, K_W02, K_W10,K_W14, K_W19, K_U01, K_U02, K_U10, K_K03, K_K04
Efekty specjalnościowe: S3_W01, S3_W02, S3_W13, S3_W14, S3_U01, S3_U02, S3_U05, S3_K02, S3_K03
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- Zna zasady i ograniczenia stosowania poszczególnych metod badawczych używanych w geomorfologii.
- Zna zasady i ograniczenia doboru narzędzi pomiarowych i sprzętu laboratoryjnego.
- Wie, jak określić dynamikę współczesnych procesów rzeźbotwórczych.
Umiejętności:
- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego.
- Umie dokonać wyboru metody badawczej w zależności od celu badań i rodzaju procesu rzeźbotwórczego.
- Umie w praktyce planować i stosować konkretne metody badawcze.
- Potrafi zinterpretować uzyskane wyniki, umie ocenić ich wartość i wielkość błędu.
- Potrafi na podstawie wyników określić rodzaj środowiska sedymentacyjnego oraz jego dynamikę.
Kompetencje społeczne:
- Rozumie zagrożenia wynikające z warunków pracy. Wykazuje odpowiedzialność za bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz za realizację podjętych prac i zobowiązań.
- Rozumie potrzebę poszerzania kompetencji zawodowych i aktualizacji wiedzy geograficznej, wzbogaconej o wymiar interdyscyplinarny.
- Ma świadomość konieczności postępowania zgodnie z zasadami etyki, rozumiejąc szczególną odpowiedzialność kadr naukowych za jakość badań.
Nakład pracy studenta:
Wykład – 15 godzin
Ćwiczenia – 30 godzin
Samodzielne opracowanie i interpretacja wyników pomiarów form rzeźby i analiz sedymentologicznych wykonywanych w trakcie ćwiczeń – 30 godzin
Przygotowanie do zaliczenia – 30 godzin
Łącznie – 105 godzin
Kryteria oceniania
Przedmiot zaliczany jest na podstawie pisemnego testu sprawdzającego wiedzę oraz pisemnej interpretacji wyników uzyskanych na podstawie samodzielnie wykonanych analiz i pomiarów.
Egzamin pisemny – 50%
Kontrola obecności, prawidłowo wykonane ćwiczenia wraz z pisemną prawidłową interpretacji uzyskanych wyników – 50%
Praktyki zawodowe
Brak.
Literatura
- Bogacki M., Musiał A., 1979, Ćwiczenia z geomorfologii ogólnej, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
- Dłużewski M., 2013. Morfologia i morfodynamika barchanów w obszarach zwrotnikowych (na przykładzie Sahary), WGiSR UW.
- Dulias R., Fajer M., Pełka-Gościniak J., Tyc A., 2006, Przewodnik do ćwiczeń z geomorfologii, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.
- Gradziński R., Kostecka A., Radomski A., Unrug R., 1976. Sedymentologia, Wydawnictwa Geologiczne, Warszawa.
- Kamykowska M., Kaszowski L., Krzemień K., 1999, River channel mapping instruction, Key to the river bed description, [w:] K.Krzemień (red.) River channels, pattern, structire and dynamics, Prace Geogr. IGUJ, 104.
- Lindner L. 1992. Czwartorzęd, osady, metody badań, stratygrafia, Wyd. PAE, Warszawa.
- Mycielska-Dowgiałło E., Rutkowski J., 2007, Badania cech teksturalnych osadów czwartorzędowych i wybrane metody oznaczania ich wieku, Wyd. SWPR, Warszawa.
- Myślińska E. 2001. Grunty organiczne i laboratoryjne metody ich badania. Wyd. Naukowe PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: