Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-PRO) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyKierunek studiów Profilaktyka społeczna i resocjalizacja jest interdyscyplinarny. Oferujemy zajęcia na temat zagadnień teoretycznych i praktycznych przestępczości i zjawisk dewiacyjnych oraz ich zapobiegania. Nasza kadra naukowa to specjaliści z zakresu: kryminologii, pedagogiki, psychologii, prawa, socjologii, pracy socjalnej i inni. Celem studiów I stopnia w IPSiR na kierunku profilaktyka społeczna i resocjalizacja jest przygotowanie specjalistów dla instytucji państwowych, samorządowych i pozarządowych, którzy zajmują się diagnozowaniem problemów społecznych, organizacją środowiska społecznego osób i grup doświadczających problemów społecznych oraz fachowców dla instytucji mających za zadania reagować na problemy społeczne wynikające z patologii społecznych. Jest to kształcenie specjalistów zajmujących się problematyką przestępczości, uzależnienia od środków odurzających, różnego rodzaju zachowaniami dewiacyjnymi dorosłych i młodzieży, w tym szczególnie nieletnich, oraz dysfunkcjami rodziny. Jest to również kształcenie osób zdolnych do fachowego zajmowania się problematyką migracji oraz społeczną adaptacją osób odmiennych kulturowo, a także zagadnieniami związanymi z marginalizacją społeczną osób i grup społecznych wynikającą z biedy, bezrobocia, bezdomności i innych czynników dezintegracji społecznej. Zadaniem studiów IPSiR jest przekazanie w szerokim zakresie ogólnej wiedzy akademickiej w wyżej wymienionym dziedzinach, jak i wiedzy praktycznej, zorientowanej na przygotowanie absolwentów do wykonywania konkretnie sprofilowanych ról zawodowych. W ramach ścieżki edukacyjnej od II roku można wybrać specjalizację zgodnie ze swoimi indywidualnymi zainteresowaniami:
|
Koordynatorzy ECTS:
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
I. Efekty kształcenia
1. ma podstawową wiedzę o właściwościach nauk społecznych, a szczególnie psychologii, socjologii, nauk prawnych, pedagogiki, kryminologii, o ich miejscu w systemie nauk, wzajemnych relacjach pomiędzy dyscyplinami szczegółowymi właściwymi dla problematyki profilaktyki społecznej i resocjalizacji oraz ich relacjach do innych nauk
2. ma podstawową wiedzę o elementach i różnych rodzajach struktur i instytucji społecznych (oraz procesach ich przeobrażeń) istotnych dla diagnozowania czynników chroniących i czynników ryzyka rozmaitych społecznych zagrożeń, które są przedmiotem oddziaływań zapobiegawczych i naprawczych
3. zna metody badań i etapy procesu badawczego oraz zasady konstruowania narzędzi badawczych i techniki pozyskiwania danych wykorzystywane w badaniach empirycznych i analizach właściwych dla obszaru zainteresowań profilaktyki społecznej i resocjalizacji
4. ma podstawową wiedzę o istocie i treści (oraz ich historycznej ewolucji i modyfikacjach) norm i reguł prawnych, organizacyjnych, moralnych, etycznych organizujących działanie struktur i instytucji społecznych, w tym instytucji kontroli społecznej działających w zakresie profilaktyki społecznej, readaptacji społecznej i resocjalizacji, zna zawodowe kodeksy etyczne obowiązujące profesjonalistów w dziedzinie profilaktyki społecznej i resocjalizacji
5. potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę z zakresu wielu dyscyplin nauk społecznych do interpretowania społecznych problemów oraz ich roli i znaczenia dla ogółu społeczeństwa, a także jednostek, grup i lokalnych społeczności
6. diagnozuje podstawowe uwarunkowania i dynamikę zjawisk wymagających interwencji oraz krytycznie analizuje i dobiera odpowiednie, naukowo zweryfikowane środki przeciwdziałania oraz specjalistyczne procedury
7. potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilaktycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami
8. umie weryfikować zasadność i adekwatność stosowania sposobów reakcji o charakterze zapobiegawczym, wychowawczym, terapeutycznym, pomocowym, integracyjnym, represyjnym itp. do rozwiązywania określonego rodzaju problemów społecznych
9. potrafi wykorzystywać wiedzę wielu dyscyplin do analizy, oceny skuteczności i kosztów rozmaitych społecznych inicjatyw oraz zorganizowanych strategii, metod i form przeciwdziałania społecznym zagrożeniom i problemom
10. potrafi wykorzystywać podstawową interdyscyplinarną wiedzę do formułowania własnych i zespołowych projektów badawczych i zastosować nowoczesne technologie, standardowe metody, narzędzia badawcze i środki analityczne do prawidłowego wykonania i/lub kierowania wykonaniem badań
II. Wymiar studiów w punktach ECTS i semestrach
180 punktów ECTS, 6 semestrów
III. nie dotyczy
IV. Liczba punktów ECTS
Przedmiotu podstawowe – 169 ECTS
Zajęcia praktyczne – warsztaty 2 ECTS dla wszystkich oraz w zależności od wybranej specjalizacji:
- wychowanie resocjalizujące – 10 ECTS
- psychosocjologia problemów społecznych – 4 ECTS
- migracje i integracja kulturowa – 2 ECTS ności
Zajęcia do wyboru:
- 21 ECTS (seminaria, przedmioty fakultatywne i ogólnouniwersyteckie)
- specjalizacje – 48 ECTS
V. Informacja o praktykach
Praktyka zawodowa 60 godz. – 4 ECTS
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia kon - Konwersatorium kint - Kurs internetowy praktyka - Praktyka war - Warsztaty | e - Egzamin z - Zaliczenie zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji | ECTS | wyk | ćw | kon | kint | praktyka | war | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 0,5 | 4 | z | |||||
Podstawy ochrony własności intelektualnej | 0,5 | 4 | z | |||||
Pedagogika społeczna | 4 | 30 | 30 | zo | ||||
Podstawowe prawa i wolności człowieka | 3 | 30 | e | |||||
Promocja i profilaktyka zdrowia | 2 | 15 | zo | |||||
Prawo karne | 2 | 15 | 15 | zo | ||||
Psychologia faz życia | zo | |||||||
Pedagogika resocjalizacyjna | 5 | 30 | 30 | e | ||||
Psychologiczne koncepcje człowieka | 3 | 15 | 15 | e | ||||
Systemy instytucji profilaktyczno-społecznych i resocjalizacyjnych | 3 | 30 | zo | |||||
Socjologia wychowania | 2 | 15 | 15 | zo | ||||
Technologia informacyjna | 2 | 30 | zo | |||||
Teoria społeczeństwa i problemów społecznych1 | 5 | 30 | 30 | e | ||||
Warsztat integracyjno-animacyjny | 1 | 15 | zo | |||||
Wprowadzenie do pomocy społecznej i pracy socjalnej | e | |||||||
Wstęp do nauki o państwie i prawie | 4 | 30 | 30 | e | ||||
Wprowadzenie do problematyki służb społecznych | e | |||||||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 6,5 | |||||||
Razem: | 43,5 | 199 | 195 | 45 | 4 | 15 |
Trzeci rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji, specjaliz. wychowanie resocjalizujące | ECTS | wyk | ćw | kon | kint | praktyka | war | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dzieje kultur penalnych | 4 | 30 | 30 | e | ||||
Historia myśli społecznej | 2 | 30 | zo | |||||
Konflikt kultur i zróżnicowanie społeczne | 3 | 30 | e | |||||
Polityka społeczna | 2 | 15 | 15 | 15 | zo | |||
Psychologia społeczna | e | |||||||
Praktyki zawodowe | 4 | 90 | z | |||||
Projekty profilaktyczno-wychowawcze | 5 | 60 | 60 | e | ||||
Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym | 5 | 60 | e | |||||
Metodyka kultury fizycznej | 2 | 30 | 30 | zo | ||||
Warsztat metodyki resocjalizacji | 5 | 60 | zo | |||||
Aksjologia wychowania resocjalizującego | e | |||||||
Dzieje kultur penalnych | e | |||||||
Historia myśli społecznej | zo | |||||||
Konflikt kultur i zróżnicowanie społeczne | e | |||||||
Metodyka ewaluacji | zo | |||||||
Metodyka kultury fizycznej | zo | |||||||
Pedagogiczne podstawy kurateli sądowej | e | |||||||
Projekty profilaktyczno-wychowawcze | zo | |||||||
Polityka społeczna | e | |||||||
Psychologia społeczna | e | |||||||
Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym | e | |||||||
Teoria człowieka i społeczeństwa w pedagogice | zo | |||||||
Warsztat metodyki resocjalizacji | zo | |||||||
3401-I-SEM | 4 | |||||||
3401-PRAKTYKA | 4 | |||||||
3401-PRI-SP-WR | 48 | |||||||
3401-WYB-FAK | 6 | |||||||
Razem: | 94 | 75 | 135 | 255 | 90 |
Drugi rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji, specjalizacja prawno-kryminologiczna | ECTS | wyk | ćw | kon | kint | praktyka | war | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Metody badań społecznych | e | |||||||
Podstawy kryminologii | 5 | 30 | 30 | e | ||||
Prawo rodzinne i nieletnich | 2 | 15 | 15 | zo | ||||
Socjologia organizacji i wspólnot lokalnych | 2 | 15 | 15 | zo | ||||
Prawo karne wykonawcze | 4 | 30 | 30 | zo | ||||
Polityka kryminalna | 5 | 30 | 30 | e | ||||
Techniki badań w kryminologii | 4 | 30 | e | |||||
Psychologia kliniczna i elementy psychiatrii | e | |||||||
Socjologia dewiacji i kontroli społecznej | 4 | 30 | 30 | e | ||||
Statystyka | zo | |||||||
Metody badań społecznych | e | |||||||
Podstawy edukacji współczesnej | e | |||||||
Psychologia kliniczna i elementy psychiatrii | e | |||||||
Podstawy kryminologii | e | |||||||
Prawo rodzinne i nieletnich | zo | |||||||
Pedagogika społeczna | e | |||||||
Socjologia organizacji i wspólnot lokalnych | zo | |||||||
Socjologia wychowania | zo | |||||||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 9,5 | |||||||
3401-PRI-SP-PK | 33 | |||||||
3401-WYB-FAK | 3 | |||||||
Razem: | 71,5 | 150 | 150 | 30 |
Trzeci rok profilaktyki społecznej i resocjalizacji, specjalizacja prawno-kryminologiczna | ECTS | wyk | ćw | kon | kint | praktyka | war | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dzieje kultur penalnych | 4 | 30 | 30 | e | ||||
Historia myśli społecznej | 2 | 30 | zo | |||||
Konflikt kultur i zróżnicowanie społeczne | 3 | 30 | e | |||||
Polityka społeczna | 2 | 15 | 15 | 15 | zo | |||
Psychologia społeczna | e | |||||||
Praktyki zawodowe | 4 | 90 | z | |||||
Kryminologia porównawcza | 2 | 30 | 30 | zo | ||||
Penologia | 3 | 15 | 15 | zo | ||||
Polityka kryminalna porównawcza | 2 | 30 | 30 | zo | ||||
Prawo i polityka penitencjarna | 5 | 30 | 30 | 30 | e | |||
Socjologia instytucji totalnej | 5 | 30 | 30 | e | ||||
Dzieje kultur penalnych | e | |||||||
Historia myśli społecznej | zo | |||||||
Konflikt kultur i zróżnicowanie społeczne | e | |||||||
Praktyki zawodowe | z | |||||||
Polityka społeczna | e | |||||||
Psychologia społeczna | e | |||||||
Teoria człowieka i społeczeństwa w pedagogice | zo | |||||||
3401-I-SEM | 4 | |||||||
3401-PRAKTYKA | 4 | |||||||
3401-PRI-SP-PK | 48 | |||||||
3401-WYB-FAK | 6 | |||||||
Razem: | 94 | 150 | 180 | 135 | 90 |