Pedagogika społeczna 3401-PR1-1PESd
Pedagogika społeczna jest obszarem wiedzy społecznie użytecznej, możliwej do wykorzystania we wszystkich obszarach profesjonalnie pojmowanej pracy środowiskowej i pracy w instytucjach o charakterze wychowawczym – edukacyjnych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych, socjalno – pomocowych.
W ramach cyklu wykładów przewidzianych harmonogramem studiów podjęte zostaną następujące zagadnienia:
Kwestie historyczno – teoretyczne - rys historyczny kształtowania pedagogiki społecznej w Polsce i na świecie – (filozofia społecznego pragmatyzmu i humanitaryzmu, idea sprawiedliwości społecznej), refleksja historyczna nad rozwiązywaniem problemów społecznych (od dobroczynności do idei wsparcia społecznego), fazy przeobrażeń pedagogiki społecznej – między myślą a rzeczywistością, główne stanowiska teoretyczne w polskiej i niemieckiej pedagogice społecznej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć:
WIEDZA
1. Student definiuje i poprawnie posługuje się podstawowymi pojęciami z zakresu pedagogiki społecznej.
2. Rozpoznaje środowiskowe uwarunkowania procesów wychowawczych.
3. Ma podstawową wiedzę o relacjach między strukturami i instytucjami społecznymi, rozumie ich znaczenie dla pracy socjalnej.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Analizuje problemy psychospołeczne różnych grup wiekowych oraz dylematy instytucji i programów adresowanych do osób i społeczności wymagających wsparcia.
2. Potrafi wskazać propozycje działań naprawczych, animacyjnych i profilaktycznych w środowisku.
3. Korzysta w sposób twórczy i krytyczny z materiałów merytorycznych (literatury, bibliografii, przykładów empirycznych), poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć.
KOMPETENCJE
1. Nawiązuje współpracę w grupie, posiada umiejętności komunikacji interpersonalnej.
2. Potrafi prezentować swoje poglądy posługując się poprawnie przywołanymi przykładami i literaturą.
Kryteria oceniania
1. Obecność na wykładach i ćwiczeniach.
2. Ocena ciągła – na podstawie przygotowania do każdych ćwiczeń i aktywności (znajomość literatury oraz udział w dyskusji: panelowej i grupowej) oraz ustna prezentacja samodzielnie przygotowanego materiału.
3. Test zaliczeniowy sprawdzający opanowanie treści programowych z wykładu oraz z ćwiczeń.
Zaliczenie ćwiczeń:
frekwencja( 0.3), ocena aktywności i przygotowania (0.4), ocena prezentacji (0.3).
Zaliczenie przedmiotu (egzamin) składa się z następujących elementów:
Ocena z ćwiczeń 0.3
Frekwencja na wykładach 0.3
Wynik testu 0.4
Literatura
Dzieci i młodzież wobec agresji i przemocy, red. A. Brzezińska i E. Hornowska, Warszawa 2004.
B. Jedlewska, Animatorzy kultury wobec wyzwań edukacyjnych, Lublin 2001.
M. Kaczmarek, Zmiana paradygmatu w opiece zastępczej [w:] Pomoc dzieciom i rodzinie w środowisku lokalnym. ISP, Warszawa 2005.
M. Kolankiewicz, Zagrożone dzieciństwo. Rodzinne i instytucjonalne formy opieki. WsiP, Warszawa 1998
W. Kołak, Jak pomagamy dzieciom ulicy, A. Dańko, Przywrócić szanse. Studium o Środowiskowych Ogniskach Wychowawczych [w:] Dzieci gorszych szans, red. B. Głowacka, T. Pilch, Warszawa 2001.
W. Kozek, Bezrobocie jako zjawisko społeczne [w:] Wymiary życia społecznego pod red. M. Marody, Warszawa 2004.
A. Kwak, Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa 2005.
E. Marynowicz – Hetka, Pedagogika społeczna. T.I/II PWN 2006..
Pedagogika społeczna, pod red. T. Pilcha i I. Lepalczyk, Warszawa 1996.
M. Okólski, Demografia zmiany społecznej, Warszawa 2004
T. Pilch, Spory o szkołę, Warszawa 1999.
A. Radziewicz – Winnicki, Pedagogika społeczna, Warszawa 2008.
A. Rosół, Zjawiska patologiczne w szkole a reforma oświaty, [w:] Polska szkoła: system oświatowy w procesie przebudowy. Częstochowa – Katowice 1999.
P. Rybicki, Struktura społecznego świata, PWN, Warszawa 1979,
Z. Szarota, Aktualny system instytucjonalnej pomocy człowiekowi staremu, Auxilium sociale 1997, nr 3/4
R. Wroczyński, Pedagogika społeczna, Warszawa 1985
E. Wysocka, Oblicza współczesnej młodzieży: cechy, dążenia, zagrożenia i problemy. „Pedagogika społeczna” 2001, nr 1.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Profilaktyka społeczna i resocjalizacja, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Praca socjalna, stacjonarne, pierwszego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: