Pedagogiczne podstawy kurateli sądowej 3401-RL13PKS
1. Aktualne tendencje w pedagogice specjalnej-resocjalizacyjnej-penitencjarnej i standardach międzynarodowych oraz ich implikacje dla pracy kuratora zawodowego w naszym kraju.
2. Pojęcie oraz formy indywidualizacji na gruncie pedagogiki resocjalizacyjnej oraz prawa (karnego, karnego wykonawczego i penitencjarnego) oraz ich wpływ na pracę kuratora.
3. Treści i etapy diagnozowania, prognozowania, projektowania oraz realizowania i ewaluacji oddziaływań resocjalizacyjnych stosowanych przez kuratora.
4. Ćwiczenia w opracowywaniu indywidualnych programów resocjalizacji oraz ewaluacja efektów oddziaływań na podopiecznego, instytucję oraz środowisko.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student:
W zakresie wiedzy
• definiuje podstawowe pojęcia z zakresu metodyki pracy kuratora sądowego
• zna procedury konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów rozmaitych działań interwencyjnych w zakresie profilaktyki społecznej, readaptacji społecznej i resocjalizacji
W zakresie umiejętności
• potrafi samodzielnie i zespołowo określać priorytety projektowanych programów profilaktycznych i naprawczych, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami
• dobiera skuteczne strategie, metody i formy interwencji, których celem jest poprawa sytuacji życiowych jednostek, rodzin i społeczności doświadczających problemów i trudności,
W zakresie kompetencji społecznych
• jest gotowy do nawiązywania relacji pomocowych
• jest wrażliwy na zjawiska wymagające interwencji społecznej aktywizuje innych
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie i aktywność na zajęciach np. opracowanie tekstu lub projektu), kontrola obecności
Literatura
Zarys metodyki kuratora sądowego, praca zbiorowa, Warszawa 2007
P. Szczepaniak: Możliwości i problemy we współpracy służb: socjalnej i penitencjarnej W: Ćwiczenia z polityki społecznej red. A. Rejzner, Instytut Rozwoju służb społecznych, Warszawa 2007, s. 48-63
P. Szczepaniak: Metodyczne aspekty oddziaływania na więźniów W: System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce Red T. Bulenda, R. Musidłowski, Instytut spraw publicznych, Warszawa 2003
P. Szczepaniak: Indywidualne programy resocjalizacji. Przegląd Penitencjarny i Kryminologiczny, 1987 nr 14-15
L. Pytka: Pedagogika resocjalizacyjna: Wybrane zagadnienia teoretyczne i metodyczne. WSPS Warszawa 2000,
K. Pospiszyl Resocjalizacja : teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań Warszawa : Wydaw. Akademickie "ŻAK", 1998.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: