Organizacje pozarządowe i wolontariat 3401-PR1-SP-RIS-OPWd
Konwersatorium ma za zadanie:
• przedstawić systematycznie wiedzę potrzebną do zaliczenia przedmiotu,
• zapoznać studenta z podstawowymi informacjami na temat organizacji pozarządowych i wolontariatu.
Zajęcia mają za zadanie wprowadzić studentów w problematykę dotyczącą organizacji pozarządowych i wolontariatu. Studenci mają poznać rolę, znaczenie i pozycję organizacji pozarządowych i wolontariatu w instytucjonalnej strukturze państwa; regulację prawną aktywności wolontariackiej; współpracę sektora pozarządowego z sektorem; zatrudnienie w organizacjach pozarządowych; finansowanie sektora pozarządowego oraz sposoby pozyskiwania funduszy ze środków publicznych i własnym staraniem; motywacje wolontariuszy; korzyści i koszty pracy wolontariackiej; rodzaje aktywności społecznej; formy wolontariatu; miejsce wolontariatu w wybranych modelach polityki społecznej; funkcje wolontariatu.
Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia poruszanych zagadnień.
Nakład pracy studenta:
Konwersatorium = 30 godzin.
Samodzielne przygotowanie
do każdych zajęć = 10 godzin.
Przygotowanie do zaliczenia = 10 godzin
RAZEM = 50 godzin.
Oto wykaz tematów:
1. Ogólna charakterystyka organizacjach pozarządowych i wolontariatu w Polsce.
2. Formy prawne organizacji pozarządowych (stowarzyszenia i fundacje). Działalność pożytku publicznego i organizacje pożytku publicznego. Status prawny wolontariusza.
3. Rola, znaczenie i pozycja organizacji pozarządowych i wolontariatu w instytucjonalnej strukturze państwa.
4. Współpraca sektora pozarządowego z sektorem publicznym – formy, problemy i obawy.
5. Zatrudnienie w organizacjach pozarządowych.
6. Finansowanie sektora pozarządowego. Sposoby pozyskiwania funduszy ze środków publicznych i własnym staraniem.
7. Motywacje, predyspozycje i zasady działalności wolontariackiej. Rekrutacja, wprowadzanie i szkolenie adeptów. Korzyści i koszty pracy wolontariackiej.
8. Rodzaje aktywności społecznej (np. wolontariat hospicyjny, więzienny, sportowy, pracowniczy, prozatrudnieniowy, transgraniczny, misyjny, humanitarny, uczniowski, studencki, seniorów, dla seniorów, internetowy).
9. Formy wolontariatu (nieformalny, formalny, indywidualny, grupowy, stały, okazjonalny. Rodzaje prac wolontariackich.
10. Wolontariat w wybranych modelach polityki społecznej. Funkcje wolontariatu.
11. – 14. Ogólna charakterystyka wybranych organizacji pozarządowych i wybranych organizacji, w których pracują wolontariusze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student będzie:
WIEDZA
1. Dysponował siatką najważniejszych pojęć z zakresu organizacji pozarządowych i wolontariatu.
2. Znał rolę, znaczenie, pozycję i funkcje organizacji pozarządowych i wolontariatu w instytucjonalnej strukturze państwa.
3. Posiadał wiedzę na ten temat możliwości wykorzystania organizacji pozarządowych w pracy zawodowej, przekazanie informacji niezbędnych do ich tworzenia, legalizacji i pozyskiwania środków finansowych na ich funkcjonowanie.
4. Miał pogłębioną wiedzę o głównych problemach ludzi wymagających wsparcia, pomocy i opieki, a także formach pomocy.
UMIEJĘTNOŚCI
1. Potrafił organizować działalność wolontariacką, wprowadzać i pozyskiwać adeptów.
2. Potrafił samodzielnie poszukiwać i korzystać z materiałów poszerzających wiedzę wyniesioną z zajęć.
3. Potrafił uzasadnić swoje zdanie w dyskusji w grupie, posługując się odpowiednimi pojęciami.
KOMPETENCJE
1. Rozumiał i krytycznie odnosił się do prezentowanych treści, a także doceniał różnorodność i uzasadnienie różnorodnych – nawet sprzecznych – opinii.
2. Gotowy oddzielić prowadzoną dyskusję na wybrany temat od własnych przekonań.
3. Gotowy do wykorzystywania wiedzy i umiejętności w praktyce zawodowej.
Kryteria oceniania
Student zobowiązany jest do przygotowania prezentacji i projektów na podstawie zalecanej literatury. Oceniana będzie też aktywność studentów, ich wiedza w zakresie przygotowanego tematu i umiejętność argumentacji w dyskusji.
Literatura
1. Gałązka Alina (red.), Elementarz III sektora. Stowarzyszenie Klon/Jawor, Warszawa 2005.
2. Załuska Małgorzata, Toczyski Witold, Leś Ewa, Boczoń Jerzy (red.), Organizacje pozarządowe w społeczeństwie obywatelskim. Wydawnictwo Interart, Warszawa 1996.
3. Marek Rymsza, Grzegorz Makowski, Magdalena Dudkiewicz (red.), Państwo a trzeci sektor. Prawo i instytucje w działaniu. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.
4. Marek Rymsza (red.), Organizacje pozarządowe. Dialog obywatelski. Polityka państwa. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2007.
5. Ewa Bogacz-Wojtanowska, Marek Rymsza (red.), Nie tylko społecznie. Zatrudnienie i wolontariat w organizacjach pozarządowych. Instytut Spraw Publicznych, Warszawa 2009.
6. Mirosław Górecki, Idea, instytucjonalizacja i funkcje wolontariatu. Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2013.
7. Gawroński Staś, Ochotnicy miłości bliźniego. Przewodnik po wolontariacie (tłum. Bożena Topolska). Więź, Warszawa 1999.
8. Ochman Małgorzata, Jordan Paweł, Jak pracować z wolontariuszami. Biuro Obsługi Ruchu Inicjatyw Samopomocowych – BORIS, Centrum Wolontariatu w Warszawie, Warszawa 2000.
9. Ilona Iłowiecka-Tańska, Liderzy i działacze o idei trzeciego sektora w Polsce. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2011.
10. Trzeci Sektor – kwartalnik o problematyce społeczeństwa obywatelskiego
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: