Twórcza resocjalizacja w środowisku lokalnym 3401-RL13TRLswr
Dobór i dostosowanie do psychospołecznych możliwości jednostek społecznie niedostosowanych określonych ćwiczeń (zadań) i działań stymulujących zachowania naprawcze (reedukacyjne), twórcze i relaksacyjne. Szczególny nacisk kładzie się na rozwój percepcji i kreacji inspirowanej i ukierunkowanej w oparciu o programy przeciwdziałania agresji u dzieci i młodzieży. Twórcza resocjalizacja dotyczy tych jednostek, które przebywają dobrowolnie w świetlicach środowiskowych rozproszonych na terenie miast, osiedli, dworców i ulic. W uzupełnieniu należy podkreślić, iż treści przedmiotu nawiązują do omówienia zaburzeń adaptacji społecznej wyrażanej zakłóceniami równowagi w określonym obszarze samoświadomości w czasie przeszłym i teraźniejszym poprzez wywołane bodźce dezorganizujące i zarazem prowadzące do doświadczeń traumatycznych. Dzięki tworzeniu nowych wartości odnoszących się do ja , obrazu siebie, samooceny oraz wiary w przezwyciężanie traumy przez wartości, dochodzi do przezwyciężania określonych słabości natury psychologicznej i w efekcie osiągniecie spójności wewnętrznej (osobowości) oraz zewnętrznej (w relacjach społecznych). Przewartościowanie w strukturach ja (samoświadomości) dokonuje się poprzez uświadomienie, a następnie przezwyciężanie antynomii wartości wolność – przymus oraz ja – nie ja, powodując nakładanie się ja realnego na ja idealne, co z kolei wspiera rozwój podmiotowości.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student:
W zakresie wiedzy:
• opisuje zachowani problemowe (i) lub przestępczych podlegające readaptacji społecznej z pomocą środków artystyczno-estetycznego wyrazu oraz działań paraartystycznych powiązanych z uczeniem się przez warunkowanie społeczne, instrumentalne i klasyczne w tym aktywność własną
• definiuję założenia organizacji zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych ukierunkowanych na readaptację społeczną i resocjalizację z udziałem środków artystyczno-estetycznego wyrazu
W zakresie umiejętności:
• potrafi wykorzystać pogłębioną wiedzę z zakresu wielu dyscyplin nauk społecznych i artystycznych w rozwiązywaniu problemów dotyczących zagrożeń i dysfunkcji społecznych jednostek niedostosowanych społecznie
• potrafi konstruować projekty działań resocjalizacji przez twórczość i sztukę w oparciu o metody i zasady terapii uwzględniającej zasady i metody wychowania resocjalizującego;
W zakresie kompetencji społecznych:
• potrafi współdziałać i pracować w grupie w różnych relacjach wychowawczych i terapeutycznych;
• jest wrażliwy na zjawiska i potrzeby jednostek dysfunkcyjnych indywidualnie i społecznie wymagających profilaktycznych i resocjalizacyjnych działań o charakterze artystycznym i paraartystycznym.
Kryteria oceniania
Esej + przygotowanie i prezentacja wybranej formy zajęć na forum grupy oraz czynny udział w zajęciach.Podczas zajęć jest oceniana postawa, przygotowanie merytoryczne i zaangażowanie studenta w prezentowane treści i umiejętności dotyczące poruszanej problematyki.
Literatura
W. Dobrołowicz. Psychodydaktyki kreatywności, Wyd. WSPS, Warszawa 1995.; Nęcka E. Trening twórczości. Wyd. Impuls, 1998 i dalsze wydania.; Rudowski T. Wybrane zagadnienia współczesnej edukacji plastycznej. Wyd. IPSiR UW 2001.; Rudowski T. Arterapia – inspiracje i wartości. Wyd. IPSiR UW 2007. T. Rudowski. Studia nad arteterapią w ujęciu aksjologiczno-psychologicznym.Wyd. IPSiR UW 2009. Rudowski T. Podstawy teoretyczne edukacji plastycznej z arteterapią jednostek niedostosowanych społecznie (w druku). Korzystanie z najnowszej literatury przedmiotu, która masowo ukazuje się na rynku wydawniczym.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: