Psychologiczne koncepcje człowieka 3401-PR1-1PSYd
Wykłady obejmują ogólną i szczegółową problematykę: Psychologia jako nauka wyjaśniająca zachowanie człowieka ze szczególnym uwzględnieniem całościowej organizacji psychiki, jaką jest osobowość, Nacisk położony jest na odrębność pojęć, metod, terapii i podstaw antropologii filozoficznej w najważniejszych nurtach współczesnej psychologii: psychoanalizie, behawioryzmie, psychologii poznawczej i humanistycznej oraz socjobiologii i postmodernizmie. Przedstawione są także metody i techniki diagnozowania osobowości: Szczegółowy zakres tematyczny obejmuje:
1. Psychologia, jako nauka teoretyczna i stosowana
2. Termin „psyche” w filozofii starożytnej i nowożytnej
3. Główne koncepcje psychologii i kryteria rozróżniania
4. Freud i jego koncepcja osobowości i rozwoju psychoseksualnego
5. Poglądy K. Horney i E. Fromma na osobowość
6. A. Maslowa koncepcja potrzeb
7. C. Rogersa koncepcja „ja”
8. Osobowość w ujęciu psychologii poznawczej i behawioralnej
9. Osobowość, jako zbiór cech
10. Poglądy polskich psychologów na osobowość : J. Reykowski, K.Obuchowski, K. Dąbrowski
11. Metody badania osobowości, Wymogi stawiane testom
12. Zaburzenia osobowości
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka
w sferze wiedzy:
- zna teorie psychologiczne przedstawione podczas zajęć
- rozumie znaczenie koncepcji psychologicznych w procesie rozumienie człowieka
w sferze umiejętności:
- potrafi porównać poznane koncepcje rozumienia człowieka
- potrafi scharakteryzować najważniejsze aspekty poznanych teorii
w sferze kompetencji społecznych:
- ma świadomość znaczenia koncepcji psychologicznych dla zrozumienia funkcjonowania człowieka
- ma świadomość etycznego działania w procesie poznawania człowieka
Kryteria oceniania
- obecność na zajęcia
- aktywny udział w zajęciach (praca indywidualna i praca w grupie)
- zaliczenie pisemne
Literatura
1. Cervone, D., Pervin, A.P. (2011). Osobowość. Teoria i badania. Kraków: WUJ.
2. Hall, C.S., Lindzey, G., Campbell, J.B. (2013). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
3. Mc Crae, R.R., Cost Jr, .T. (2005) Osobowość dorosłego człowieka. Kraków: WAM.
4. Oleś, P. (2005) Wprowadzenie do psychologii osobowości. Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
”
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: