Projekty profilaktyczno-wychowawcze 3401-RL13PPWswr
Przedmiot ma za zadanie w prowadzić studenta w teoretyczno-praktyczne konteksty pracy socjalnej oraz przekazać ogólny obraz modeli profilaktyki oraz innowacji pedagogicznych skierowanych do rodzin dysfunkcyjnych: wybrane programy odpowiadające na potrzeby środowiska lokalnego. Ponadto zajęcia mają wskazać potrzebę przeprowadzenia diagnozy uwarunkowań strategii lokalnej oraz analizy wybranego problemu, obszaru działań profilaktycznych. Następnie dokonywana będzie analiza wybranych projektów profilaktyczno-wychowawczych realizowanych w Polsce i w wybranych krajach. Konwersatorium ma za zadanie przekazać zasady konstruowania projektów profilaktyczno-wychowawczych oraz etapy projektu socjalnego.
Studenci wykażą się umiejętnością stworzenia sieci społecznej oraz doboru efektywnych metod pracy w środowisku otwartym z dziećmi i młodzieżą zagrożoną lub nieprzystosowaną społecznie.
Studenci opracują też (w grupach) projekt socjalny, pedagogiczny lub edukacyjny skierowany do dzieci, młodzieży, rodzin w grupie ryzyka i odpowiadający na potrzeby środowiska lokalnego. Jednocześnie poznają mechanizm rozpoznania ról i potencjału własnego, jako twórców i realizatorów projektu oraz kompetencje profesjonalne w pracy socjalnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student:
Wiedza
─ definiuje strategie profilaktyczno-wychowawcze i interwencyjno-resocjalizacyjne;
─ stosuje kryteria konstruowania, realizowania i ewaluacji projektów profilaktyczno-wychowawczych;
─ określa kryteria prawidłowo sporządzonego wniosku o przyznanie dotacji.
Umiejętności
─ konstruuje, realizuje i prowadzi ewaluację projektów socjalnych o charakterze profilaktyczno-wychowawczym, jak i interwencyjno-resocjalizacyjnym skierowanych do dzieci, młodzieży, rodzin z grup wysokiego ryzyka;
─ buduje programy (strategie) profilaktyczne odpowiadające na potrzeby środowiska lokalnego;
─ opracowuje wnioski o przyznanie dotacji na realizację projektów;
Kompetencje społeczne
─ pracuje samodzielnie i w zespole nad wyznaczonym zadaniem;
─ postępuję zgodnie z zasadami etyki zawodowej.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, kontrola obecności, projekt
wiedza
─ zaliczenie na ocenę
─ poziom opanowania materiału do przygotowania na każde zajęcia
umiejętności
─ zaliczenie na ocenę
─ przygotowanie projektu profilaktyczno-wychowawczego
─ aktywność na zajęciach
kompetencje społeczne
─ prezentacja projektu z uzasadnieniem potrzeby jego wdrożenia.
Literatura
1. Becelewska D., Wsparcie emocjonalne w pracy socjalnej, Katowice 2005.2. Gaś Z. B., Młodzieżowe programy wsparcia rówieśniczego, Warszawa 1995.3. Kantowicz, E. Elementy teorii i praktyki pracy socjalnej, Olsztyn 2001.4. Ostaszewski K., Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych, Warszawa 2003.5. Podręcznik teorii dla nauczycieli praktyki w pracy socjalnej, red. J. Lishman, Warszawa 1996.6. Profilaktyka w środowisku lokalnym, red. G. Świątkiewicz, Warszawa 2002.7. Wokół problemów działania społecznego, red. E. Marynowicz-Hetka, J. Piekarski, Warszawa 1996.8. Materiały informacyjne m.in. Miasta Stołecznego Warszawy, Zarządu Województwa Mazowieckiego, Funduszu Inicjatyw Obywatelskich adresowane do organizacji pozarządowych.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: