Animacja kulturowa środowisk lokalnych 3401-RL12AKSspw
Pojęcia kultury i jej znaczenia w życiu jednostki i społeczeństwa. Socjalizujące wartości kultury, nabywanie wartości kulturowych w rozwoju osobniczym. Kształtowanie kultury społecznej w różnych okresach historycznych. Kategorie i dziedziny kultury, kultura regionalna, kultura masowa i elitarna. Wzory i wartości kultury regionalnej, mechanizmy socjalizujące. Kultura masowa, środki masowego przekazu nośniki kultury. Grupy społeczne zaliczane do elit, współczesna rola elit w rozwoju społecznym. Enklawy upośledzenia socjokulturowego, grupy społeczne niewydolne kulturowo i socjalnie. Charakterystyka wybranej grupy wybranych środowiskach.Wzory i wartości społeczne przyjęte w tych grupach. Podkultura, subkultura - pojęcia teoretyczne. Podkultura nędzy, wzory i wartości funkcjonujące w grupach tej podkultury. Polityka kulturalna państwa, modele polityki kulturalnej. Instytucje i organizacje (rządowe i pozarządowe) realizujące programy i oddziaływania kulturowe.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia student: procesu uczenia:
Wiedza
• definiuje podstawowe pojęcia z zakresu funkcjonowania społeczności lokalnych
• identyfikuje trudności wychowawcze i przejawy niedostosowania społecznego w społeczności lokalnej
• wyjaśnia mechanizmy zmiany społecznej
• rozróżnia instytucjonalne metody i system pomocy społecznościom lokalnym, a także metody tworzenie stosownych programów oddziaływań kulturowych.
Umiejętności
• potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do efektywnej pomocy rodzinie i dziecku, wybranym grupom społecznym
• posiada umiejętność budowania zespołów interdyscyplinarnych
• umie wykonać diagnozę społeczną wybranego środowiska lokalnego i sporządzić odpowiedni program
• posiada umiejętności integrowania społeczności lokalnych i występowania w ich imieniu.
Kompetencje społeczne
• potrafi pracować w zespole i twórczo rozwiązywać problemy społeczne
• pełni rolę formalnego lidera społeczności lokalnych
Kryteria oceniania
Ocena ciągła, bieżące przygotowanie do zajęć i ocena aktywności.(25p.)
Śródsemestralne pisemne prace kontrolne (25p.)
Projekt działań kulturowych dla wybranego środowiska lokalnego (50p.)
Literatura
1. Ćwiczenia z polityki społecznej, red. A.Rejzner, IRSS, Warszawa 2007
2. Dojrzewanie, red. A.Jaczewski, B. Woynarowska, WsiP, Warszawa 1982
3. Dzieci i młodzież Raciborza, analiza biomedyczna i pedagogiczno-społeczna, red. A. Szecówka, Wyd. ALTA, Wrocław 1994
4. Kozłowski S., Granice przystosowania, WP, Warszawa 1988
5. Pomoc dziecku i rodzinie w środowisku lokalnym, red. M. Racław-Markowskiej, ISP, Warszawa 2005
6. Praca socjalna, profilaktyka społeczna, resocjalizacja, poszukiwanie nowych rozwiązań, red. A.Rejzner, IPSiR UW, Warszawa 2007
7. Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia, red. M.Tyszkowej, PWN, Warszawa 1988
8. Rozwiązywanie problemów i kwestii społecznych w teorii i praktyce, red. J.Krzyszkowski, K.Piątek, OKSPiS, Cz estochowa 2006
9. Materiały filmowe Studia Filmów Edukacyjnych Kultura i resocjalizacja (red.) M. Konopczyński, Pedagogium , Warszawa 2006.
10. J.Kubin, Kultura intelektualna, Elipsa, Warszawa 2006.
11. M.Partyka, Zdolni, utalentowani, twórczy, CM PPP MEN, Warszawa 1999.
12. J.Izdebska, Rodzice, dziecko, telewizja, Trans Humana, Białystok 1999.
13. E.Moczuk Postrzeganie bezpieczeństwa publicznego w środowisku lokalnym, Wyd URz, Rzeszów 2003.
14. J.Kmita, Kultura i poznanie, PWN, Warszawa 1985.B.Fatyga, Dzicy z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej, Wyd.UW, Warszawa 1999.
15. Społeczeństwo w transformacji (red.) A.Rychard, M.Fedorowicz, PAN, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: