Promocja i profilaktyka zdrowia 3401-PR1-1PPZd
Problematyka zajęć obejmuje zagadnienia z obszarów: zdrowia publicznego, promocji i profilaktyki zdrowotnej, problemów zdrowotnych osób niepełnosprawnych i uzależnionych, polityki i prewencji zdrowotnej.
Badania socjologiczne wykazują powiązania między stanem zdrowia a poziomem wykształcenia, wysokością dochodów, stałą pracą, płcią i wiekiem. Głównymi wyzwaniami dla naszego kręgu cywilizacyjnego są choroby, którew 90% stanowią przyczynę zgonów, a których czynniki ryzyka można zmniejszyć lub usunąć. Zdrowie jest dobrem ogólnospołecznym i tym samym wszelkie świadczenia zdrowotne, promocja zdrowego stylu życia, akcje profilaktyczne są korzystne dla społeczeństwa jako całości.Takie podejście, prezentowane przez większość państw członkowskich Światowej Organizacji Zdrowia, doprowadziło do przyjęcia strategii "Zdrowie dla Wszystkich".
Promocja zdrowia - czyli działania zmierzające do kształtowania prozdrowotnych zachowań społeczeństwa na wszystkich poziomach jego instytucjonalizacji (rodzina, przedszkole, szkoła, praca) - coraz bardziej zaznacza się w funkcjonujących w poszczególnych krajach systemach opieki zdrowotnej. Profilaktyka i promocja zdrowia to klucz do rozwiązania wielu problemów, w tym do zatrzymania spirali wzrostu kosztów leczenia.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
- Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o źródłach i mechanizmach zaburzeń w funkcjonowaniu człowieka.
- Ma podstawową interdyscyplinarną wiedzę o zjawiskach społecznych i problemach społecznych.
- Ma wiedzę o koncepcjach i teoriach dotyczących organizacji życia społecznego, struktur, instytucji i procesów stosowanych w naukach praktycznych istotnych dla pracy socjalnej.
Umiejętności
- Potrafi identyfikować i interpretować wielowymiarowe procesy i zjawiska (społeczne, psychiczne, kulturowe, prawne, polityczne, organizacyjne i ekonomiczne) i dostrzega ich związek z przyczynami problemów i trudności życiowych doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności oraz z formami zinstytucjonalizowanej pomocy i ich skutecznością.
- Potrafi wykorzystywać interdyscyplinarną wiedzę do kompetentnej obserwacji i interpretacji okoliczności i sytuacji życiowych osób, rodzin i społeczności wymagających wsparcia
- Wykorzystuje interdyscyplinarną wiedzę do rozpoznawania i określania (definiowania) potrzeb i problemów doświadczanych przez jednostki, rodziny i społeczności
Kompetencje
- Jest uważny i wrażliwy na zjawiska wymagające reakcji społecznej
- Jest świadomy dylematów towarzyszących praktykowaniu pracy socjalnej
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę jest wynikiem pracy studenta na zajęciach, jego aktywizacji, znajomości lektur, a także na podstawie pisemnego sprawdzianu. Prowadzący zwraca uwagę na jakość i zakres przyswojonej wiedzy, zdobycie umiejętności przygotowywania referatów i czytania zadanych tekstów ze zrozumieniem oraz na kompetencje pracy zespołowej i ujawnianą wrażliwość społeczna niezbędną dla in spe pracownika socjalnego.
Bilans nakładu pracy studenta:
Studia niestacjonarne:
Godziny kontaktowe – 10 godz.
Przygotowanie do zajęć – 15 godz.
Przygotowanie do zaliczenia – 5 godz.
Godziny ogółem: 30 godz.
Literatura
1. Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie, analizy, A. Ostrowska (red.), wyd. IFiS PAN, Warszawa 2009
2. Zdrowie, Choroba, Społeczeństwo. Studia z socjologii medycyny, W. Piątkowski (red.), wyd. UMCS, Lublin 2004
3. W stronę socjologii zdrowia, W. Piątkowski (red.), wyd. UMCS, Lublin 2002
4. Szkice z socjologii medycyny, M. Libiszowska-Żółtkowska i inni (red.), wyd. UMCS, Lublin 1998
5.Uczelnia promująca zdrowie, Z. Kawczyńska-Butrym (red.), wyd. UMCS, Lublin 1995
6. Zdrowie w medycynie i w naukach społecznych, T.B. Kublik (red.), wyd. KUL, Stalowa Wola 2000
7. Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. J. Barański (red.), Oficyna Wydawnicza ATUT, Wrocław 2002
8. „Promocja Zdrowia. Nauki Społeczne i Medyczne. Czasopismo interdyscyplinarne” 1999, nr 17
9. W. Piątkowski, Lecznictwo niemedyczne w Polsce. Tradycja i współczesność, wyd. UMCS, Lublin 2008
10. M. Skrzypek, Perspektywa chorego w socjologii choroby przewlekłej, wyd. KUL, Lublin 2011
11. Zdrowie i choroba w badaniach socjologicznych prowadzonych na uniwersytecie medycznym w Lublinie 1995-2013, red. Włodzimierz Piątkowski, Lublin 2013
Szczegółowy wykaz lektury studenci otrzymują na pierwszych zajęciach. Komplet kopii lektur dostępny jest dla studentów w bibliotece IPSiR
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: