Warsztat metodyki resocjalizacji 3401-PR1-SP-WR-WMRd
Celem zajęć jest uzyskanie przez studentów nie tylko wiedzy na temat metod stosowanych współcześnie przez praktyków resocjalizacji, w pracy z osobą nieprzystosowaną społecznie, ale przede wszystkim umiejętności i kompetencji w tym zakresie. W trakcie zajęć zostaną przedstawione i omówione techniki wykorzystywane w różnych współczesnych podejściach i metodach pracy, m.in. w Dialogu Motywującym (DM), Podejściu Skoncentrowanym na Rozwiązaniach (TSR), Podejściu Transteoretycznym. Studenci – podczas ćwiczeń praktycznych/warsztatowych – zdobędą umiejętności i kompetencje niezbędne w pracy z dziećmi i młodzieżą i osobami dorosłymi z grup ryzyka. W trakcie zajęć studenci zostaną także zapoznani z modelem rozwiązywania problemów przez współdziałanie, skierowanym do dzieci impulsywnych; metodami i strategiami radzenia sobie z dzieckiem z ADHD oraz treningiem umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia studenci:
Wiedza:
1. Potrafią definiować i wskazać wzajemne związki paradygmatu z metodyką opisu diagnostycznego i metodyką przekształcania rzeczywistości;
2. Potrafią określić kryteria prawidłowo prowadzonej pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z punku widzenia założeń diagnostycznych i metodycznych pracy z dziećmi i młodzieżą z grupy ryzyka.
Umiejętności:
3. Umieją przedstawić, porównać, dokonać krytycznej oceny innowacyjnych i kreatywnych podejść w pracy z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka;
4. Umieją projektować aktywne oddziaływania naprawcze wobec jednostki, jak i grupy;
5. Potrafią dokonać ewaluacji zaobserwowanych oraz własnych metod pracy.
Kompetencje społeczne:
6. Umieją postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy;
7. Potrafią prawidłowo identyfikować potrzeby jednostek i grup doświadczających problemów społecznych.
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów uczenia (EU):
EU WIEDZA: test
EU UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe pracy na zajęciach
Na ocenę końcową składają się:
- test – max 50 pkt
- aktywność podczas zajęć – max 50 pkt.
Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia wynosi 100
100-91 – ocena 5,0
90-81 – ocena 4,5
80-71 – ocena 4,0
70-61 – ocena 3,5
60-51 – ocena 3,0
50 i niżej – ocena 2,0
Literatura
1. Greene, R.W., Ablon, J.S. (2008). Terapia dzieci impulsywnych. Model rozwiązywania problemów poprzez współdziałanie. Kraków: Wydawnictwo UJ;
2. Kołakowski, A., Wolańczyk, T., Pisula, M., Skotnicka, M., Bryńska, A. (2015). ADHD Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Przewodnik dla rodziców i wychowawców. Gdańsk: GWP;
3. Bloomquist, M.L. (2011). Trening umiejętności dla dzieci z zachowaniami problemowymi. Kraków: Wydawnictwo UJ;
4. Miller, W.R., Rollnick, S. (2014). Dialog motywujący. Jak pomóc ludziom w zmianie. Kraków: Wydawnictwo UJ;
5. Prochaska, J.O., Norcross, J.C., DiClemente, C.C. (2008). Zmiana na dobre. Rewolucyjny program zmiany, który pomoże ci przezwyciężyć złe nawyki. Warszawa: Instytut Amity
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: