Metodyka pracy wychowawczo - korekcyjnej z grupą 3401-RL12MPWspw
Treści kształcenia: Rola jednostki i małej grupy w procesie postępowania korekcyjnego. Dziecięce i młodzieżowe grupy formalne i nieformalne [paczki, grupy podwórkowe, gangi]. Definicja małej grupy - interakcje, cele, normy, struktury grupowe. Nabywanie i rozwój norm grupowych. Teoretyczny model normy. Struktury grupowe - sposoby ich badania. Role grupowe. Zachowania zadaniowe i społeczno-emocjonalne członków grupy. Mechanizmy wpływu grupy na jej członków. Dynamika małej grupy. Opór w grupie. Konflikty międzygrupowe. Diagnoza grupy nieformalnej, wychowawczej i terapeutycznej. Procedury organizacji grupy wychowawczej i korekcyjnej. Metody pracy z grupą: społeczność terapeutyczna, dyskusja grupowa, podejmowanie decyzji grupowych, instalowanie norm grupowych, zadania grupowe, kooperacja i współzawodnictwo.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu tego kursu student w zakresie:
a. wiedzy:
• Definiuje podstawowe pojęcia służące opisowi funkcjonowania małej grupy;
• przedstawia mechanizmy wpływu grupy na jednostkę;
• porównuje funkcjonowanie młodzieżowych i dziecięcych grup formalnych i nieformalnych
b. umiejętności:
• rozróżnia zadaniowe zachowania członków grupy od społeczno-emocjonalnych;
• stosuje wybrane sposoby pracy z grupą wychowawczo-korekcyjną;
• projektuje pracę z grupą wychowawczo-korekcyjną;
• przeprowadza diagnozę grupy [badania socjometryczne, hierarchię norm i stopień ich krystalizacji, role społeczne w grupie]
c. kompetencji:
• zachowuje się zgodnie z ustalonymi w grupie normami
• umie współpracować w grupie
Kryteria oceniania
Test wiadomości – 60 %
Obecność i aktywność na zajęciach 10%
Projekt pracy z wybraną grupą lub praca semestralna 30%
Literatura
• R. Brown –Procesy grupowe. Dynamika wewnątrzgrupowa i miedzygrupowa, GWP, 2006,
Roz.3, 4
• D. T. Kenrick, St.L. Neuberg, R.B. Cialdini – Psychologia społeczna, GWP, 2006, Roz. 12 „Grupy”
• W. G. Stephan, C. W. Stephan - Wywieranie wpływu przez grupy, GWP, 1999, roz. Konflikty międzygrupowe
• K. Sawicka „Trudne zachowania uczestników socjoterapii”, Remedium, marzec, 2006, s.28-29
• K. Sawicka „Praca z trudnymi zachowaniami”, Remedium, lipiec-sierpień,2006, s. 54-55
• Katarzyna Sawicka, „Reakcje na opór uczestników socjoterapii:, w: nr 6 2007 Remedium, s.28-29
• K. W.Vopel – Poradnik dla prowadzących grupy, Kielce, 1999
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: