Metodyka kultury fizycznej 3401-PR1-SP-WR-WMFd
Przedmiot ma za zadanie zapoznać studenta z podstawowymi pojęciami i terminami z zakresu metodyki kultury fizycznej. Student zdobywa wiedzę na temat różnych koncepcji kultury fizycznej oraz instytucjonalnych kategorii kultury fizycznej. Przedmiot przygotowuje studenta do analizy procesów wychowania fizycznego i kultury fizycznej oraz ich funkcji i struktury. Ponadto student poznaje korzyści i zagrożenia wynikające z aktywności fizycznej. Przedmiot przygotowuje do analizy i opracowania wybranych projektów resocjalizacyjnych z zakresu sportu, wychowania fizycznego i rekreacji.
Wymiar czasu pracy studenta/ki:
- godziny kontaktowe: 30
- przygotowanie do zajęć: 15
- przygotowanie konspektu projektu: 5
- przygotowanie do zaliczenia: 10
60 godzin/2 ECTS
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu student/ka:
• w sferze wiedzy:
- ma uporządkowaną wiedzę o formach działań z zakresu kultury fizycznej;
- zna i rozumie procedury konstruowania, wdrażania i ewaluowania projektów z zakresu kultury fizycznej;
• w sferze umiejętności:
- potrafi analizować i naukowo uzasadniać wieloaspektowe konsekwencje zagrożeń związanych z nieumiejętnością lub brakiem realizowania kultury fizycznej oraz oszacować szkody powstałe w ich następstwie;
- potrafi wykorzystywać wiedzę do oceny skuteczności i kosztów rozmaitych inicjatyw, strategii i metod przeciwdziałania społecznym zagrożeniom i problemom, w których stosuje się różne formy kultury fizycznej;
• w sferze kompetencji społecznych:
- jest gotów do samodzielnego i zespołowego określania priorytetów projektowanych programów z zakresu kultury fizycznej, uwzględnia w nich potrzeby osób i społeczności objętych tymi programami.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia przedmiotu:
- obecność na zajęciach;
- aktywny udział w zajęciach (czytanie tekstów naukowych, udział w dyskusjach, ćwiczeniach);
- przygotowanie konspektu projektu;
- zaliczenie sprawdzianów i kolokwium pisemnego (test).
Na ocenę końcową składają się:
- kolokwium pisemne (test) – max 50 pkt
- sprawdziany pisemne z tekstów naukowych (wejściówki) - max 5 pkt
- aktywność podczas zajęć – max 20 pkt.
- konspekt projektu - 25 pkt.
Punktacja – maksymalna liczba punktów do uzyskania wynosi 100
95-100 – ocena 5,0
88-94 – ocena 4,5
80-87 – ocena 4,0
70-79 – ocena 3,5
61- 69 – ocena 3,0
60 i niżej – ocena 2,0
Sposoby weryfikacji efektów uczenia:
- w obszarze wiedzy: sprawdziany pisemne, kolokwium pisemne (test);
- w obszarze umiejętności i kompetencji: ocenianie ciągłe, przygotowanie konspektu projektu.
Literatura
Czapów Cz., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971
Konopczyński M., Twórcza resocjalizacja, Warszawa 2010
Makarut F., Resocjalizacyjna moc aktywności sportowej więźniów, w: M.Ciosek, B. Pastwa – Wojciechowska, Psychologia penitencjarna, Warszawa 2016
Osiński W., Zarys teorii wychowania fizycznego, Poznań 1996
Piech K., Bodasińska A., WF z klasą zaczyna się w rodzinie. Rodzic – animatorem aktywności ruchowej w rodzinie, w: Makarczuk A., Maszorek -Szymali a., Kowalska J., Kaźmierczak A.,red., Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Łódź 2017
Ślaska N., Bartoszewska A., Kaźmierczak A., Robacha J., Styl życia i zachowania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej ze szkół miejsckich i wiejskich, w: Makarczuk A., Maszorek -Szymali a., Kowalska J., Kaźmierczak A.,red., Biospołeczne uwarunkowania uczestnictwa w kulturze fizycznej i zdrowotnej osób w różnym wieku, Łódź 2017
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: