Psychologia kliniczna i elementy psychiatrii 3401-RL12PKP
Zakres tematyczny wykładu i ćwiczeń
1. Kryteria definiowania zaburzeń w psychologii i psychiatrii
2. Podstawy psychopatologii ogólnej
3. Psychozy i ich uwarunkowania
4. Upośledzenie umysłowe i zespoły psychoorganiczne
5. Zaburzenia osobowości, nerwice i uzależnienia
6. Koncepcje stresu i wpływ stresu na zachowanie, zespół stresu pourazowego (PTSD) – przyczyny i skutki zwłaszcza u ofiar przestępstw, wypadków i kataklizmów
7. Rodzina i szkoła jako źródła zaburzeń w funkcjonowaniu dzieci i młodzieży, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań naruszających prawo
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Efekty w zakresie wiedzy
Student zna podstawowe słownictwo i definicje stosowane w psychologii klinicznej. Zna i rozpoznaje objawy zaburzeń zachowania, ma wiedzę na temat ich przyczyn. Posiada wiedzę na temat możliwych kierunków pomocy. Ma wiedzę na temat zaburzeń zdrowia psychicznego i ma umiejętność analizy jej wpływu na rozwój człowieka i funkcjonowanie w życiu codziennym
Efekty w zakresie umiejętności
Student odróżnia objawy patologii od normy. Rozpoznaje i szacuje głębokość zaburzeń związanych z chorobami psychicznymi, w tym zaburzeń w reakcji na stres u osób dorosłych na podstawie ich objawów. Dostrzega i nazwa u prawdopodobne objawy zaburzeń psychicznych u dzieci. Ma umiejętność przeprowadzenia wywiadu i rozmowy diagnostycznej i potrafi zastosować jej strukturę. Potrafi udzielić wstępnej pomocy osobie mającej problemy w funkcjonowaniu. Potrafi sporządzić wstępną diagnozę z danych uzyskanych z różnych źródeł.
Efekty w zakresie kompetencji społecznych
Jest przygotowany do uczestnictwa w programach i działaniach pomocowych dla osób uzależnionych, chorych psychicznie, ofiar przestępstw, osób przezywających skutki stresu pourazowego (ofiar przestępstw, wypadków i kataklizmów) oraz dzieci z rodzin problemowych.
Rozumie potrzebę podejmowania otwartego dialogu na temat zaburzeń psychicznych. Jest w stanie ocenić sytuację w zakresie kontaktu z osobą zaburzoną, zna wartość obecności i tolerancji wobec osób zmagających się z tymi problemami
Kryteria oceniania
obecność oraz bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność – 25%; końcowe zaliczenie pisemne 75%
Literatura
• Browne, K, Herbert,M. (1999). Zapobieganie przemocy w rodzinie. Warszawa: PARPA.
• Cierpiałkowska L (red.), (2004). Psychologia zaburzeń osobowości. Wybrane zagadnienia. Poznań: UAM
• Doliński, D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP
• Grzesiuk L. (red.), (2005). Psychoterapia. T. 1-3, , Warszawa Eneteia
• Kaplan H., Sadock B. (1998). Psychiatria kliniczna. Wrocław: Urban & Partner
• Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania. ICD-10. (1997) Kraków – Warszawa: IPiN
• Kościelska, M. (2000). Psychologia kliniczna dziecka. W: J. Strelay (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (t. 3, s. 623-648), Gdańsk: GWP
• Meyer, R. (2003). Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: GWP
• Pecyna, M. (1998). Psychologia kliniczna w praktyce pedagogicznej. Warszawa: WYD. ŻAK
• Seligmann, E.P.,Walker E.F., Rosenhan, D.L.,(2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk S-ka
• Sęk, H. (2005). Psychologia kliniczna. T. 1 i 2. Warszawa: PWN
• Sęk, H., Brzezińska, A. J., (2008). Podstawy pomocy psychologicznej. W: Strelau, I., Doliński, D. (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T.2. Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: