Warsztat metodyki resocjalizacji 3401-RL13WMRswr
Celem zajęć jest stworzenie podstaw do zrozumienia i stosowania rozmaitych strategii i procedur resocjalizacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych. Zaprezentowane zostaną współczesne nurty i innowacyjne podejścia do przeciwdziałania nieprzystosowaniu społecznemu dzieci i młodzieży. Przedstawiona będzie m.in. istota metodyki pracy z jednostką i z grupą, funkcje i cele metodyki oraz ujęcie metodyki w systemie nauk o wychowaniu i profilaktyce. Prezentacje multimedialne, a szczególnie praca w grupach i dyskusje na zajęciach prowadzić będą nie tylko do lepszego zrozumienia i konstruktywnej oceny pracy naprawczo-wychowawczo-kreatywnej, ale i wyrobienia umiejętności różnicowania tych oddziaływań ze względu na rozpoznanie diagnostyczne stanów osobowości i środowiska jednostek/grupy. Ponadto zajęcia przygotowują do opracowywania i realizacji programów wczesnej interwencji pedagogicznej. Studenci – podczas ćwiczeń praktycznych – zdobędą umiejętności niezbędne w pracy z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu procesu uczenia studenci:
Wiedza
1. Potrafią definiować i wskazać wzajemne związki paradygmatu z metodyką opisu diagnostycznego i metodyką przekształcania rzeczywistości;
2. Potrafią określić kryteria prawidłowo prowadzonej pracy wychowawczej i resocjalizacyjnej z punku widzenia założeń diagnostycznych i metodycznych pracy z dziećmi i młodzieżą z grupy ryzyka.
Umiejętności:
3. Umieją przedstawić, porównać, dokonać krytycznej oceny innowacyjnych i kreatywnych podejść w pracy z dziećmi i młodzieżą z grup ryzyka;
4. Umieją projektować aktywne oddziaływania naprawcze wobec jednostki, jak i grupy;
5. Potrafią dokonać ewaluacji zaobserwowanych oraz własnych metod pracy.
Kompetencje społeczne:
6. Umieją postępować zgodnie z zasadami etyki wychowawcy;
7. Potrafią prawidłowo identyfikować potrzeby jednostek i grup doświadczających problemów społecznych.
Kryteria oceniania
ocena ciągła – uwzględniająca przygotowanie do zajęć i aktywność, prezentacja wybranego problemu
Literatura
Ch. D. Garvin, B.A. Seabury, Działania interpersonalne w pracy socjalnej, Warszawa 1996.
L. Pytka, Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.
Streetworking – teoria i praktyka, Red. E. Bielecka, (Pedagogika Społeczna 2005/4), Pedagogium, Warszawa 2005.
Zagrożona młodość, Innowacyjne formy interwencji społecznej. Red. E. Bielecka (Pedagogika Społeczna 2010/2), Pedagogium, Warszawa 2010.
Opieka – Wychowanie – Terapia, pismo metodyczno-teoretyczne poświęcone problemom profilaktyki społecznej i resocjalizacji.
Remedium, miesięcznik, profilaktyka i promocja zdrowego stylu życia
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: