Socjologia instytucji totalnej 3401-PR1-SP-PK-SITd
Punktem wyjścia do rozważań jest refleksja o pochodzeniu więzienia, zarówno w sensie historycznym, jak i filozoficznym. Oprócz tego studenci rozwijają posiadaną wiedzę na temat więzienia o następujące aspekty społecznego życia tej instytucji: specyfika więzienia jako instytucji totalnej; społeczne aspekty wykonania kary pozbawienia wolności; opis społeczności więziennej (więźniowie - personel); organizacje formalna i nieformalna; „drugie życie” w więzieniach męskich i kobiecych; źródła i mechanizmy sprawowania władzy w więzieniu; zjawisko pryzonizacji i towarzyszące mu procesy społeczne; teoretyczne modele analizy więzienia jako instytucji, granice eksperymentu penitencjarnego.
TEMATYKA ZAJĘĆ
1.Historyczne i filozoficzne korzenie więzienia
2.Ewolucja od więzienia represyjnego do rehabilitacyjnego
3.Społeczna treść kary pozbawienia wolności
4.Podstawy wiedzy o organizacji
5.Więzienie jako instytucja totalna
6.Więzienie jako instytucja społeczna
7.System społeczny więzienia
8.Prizonizacja i jej skutki
9.Władza i władza w warunkach więziennych
10.Podkultura więzienna – jaka jest
11.Podkultura więzienna – próba wyjaśnienia genezy
12.Podkultura więzienna – współczesne przemiany
13.Wykonanie kary pozbawienia wolności wobec kobiet
14.Zjawiska patologiczne w więzieniu, przemoc samo-agresja, przestępczość
15.Bunt więzienny jako specyficzna forma protestu
16.Religia w więzieniu
17.Personel więzienny
18.Artystyczne i nieartystyczne formy ekspresji w warunkach więziennych
19.Źródła zła w warunkach izolacji
20.Granice eksperymentu penitencjarnego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: egzamin pisemny – test
Umiejętności: przygotowanie wystąpienia na zajęcia lub na zajęcia terenowe w zakładzie karnym
Kompetencje społeczne: aktywny udział w seminarium terenowym w zakładzie karnym, umiejętność pracy w grupie
Kryteria oceniania
Wiedza: egzamin pisemny – test
Umiejętności: przygotowanie wystąpienia na zajęcia lub na zajęcia terenowe w zakładzie karnym
Kompetencje społeczne: aktywny udział w seminarium terenowym w zakładzie karnym, umiejętność pracy w grupie
Literatura
1. M. Foucault, Nadzorować i karać, r. IV pt. Więzienie ,
2. E. Goffman, Charakterystyka instytucji totalnych, w: J. Szacki (red.) Elementy teorii socjologicznych, Warszawa 1974,
3. Sł. Przybyliński, Podkultura więzienna, Kraków 2005, Impuls,
4. Z. Lasocik, Praktyki religijne więźniów, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: