Teoretyczne podstawy metodyki resocjalizacji 3401-PR1-SP-WR-TPMd
Celem przedmiotu jest zapoznanie studenta z teoriami i koncepcjami, które leżą u podstaw współczesnej metodyki resocjalizacji. Student w trakcie zajęć zostanie zapoznany ze współczesnymi efektywnymi modelami pracy z przestępcami, w tym m.in. z Modelem Ryzyka, Potrzeb i Reaktywności (Risk, Need, Responsivity) autorstwa Donalda Andrewsa i Jamesa Bonty, a także Modelem Dobrego Życia (Good Lives Model) autorstwa Tony’ego Warda. Omówione zostaną także: Teoria społecznego uczenia się, Zintegrowany Psychospołeczny Model Społeczno-Kryminalnej Tożsamości autorstwa Daniela Boduszka; problematyka zaburzeń opozycyjno-buntowniczych, okresowych zaburzeń eksplozywnych i zaburzeń zachowania; prawidłowe i nieprawidłowe strategie wychowawcze, w tym koncepcja J.J. McWhirtera i współpracowników. Student w trakcie zajęć będzie miał także możliwość uzyskania wiedzy na temat problematyki współwystępowania zaburzeń zachowania oraz ADHD.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu w zakresie:
a. wiedzy:
• rozpoznaje i analizuje twierdzenia przydatne do formułowania zaleceń metodycznych;
• zna [wymienia] podstawowe modele pojęciowe opisujące fakty wychowawcze i korekcyjne;
b. umiejętności
• wykorzystuje twierdzenia do projektowania postępowania korekcyjnego;
• przeprowadza wieloaspektową analizę różnic między podstawowymi modelami wychowania dzieci z zaburzeniami zachowania
c. kompetencji
• argumentuje i weryfikuje plusy i minusy wybranego podejścia teoretycznego w pedagogice resocjalizacyjnej
Kryteria oceniania
Sposoby weryfikacji efektów uczenia (EU):
EU WIEDZA: test
EU UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJE: ocenianie ciągłe
Na ocenę końcową składają się:
- test – max 90 pkt
- aktywność podczas zajęć – max 10 pkt.
Punktacja - maksymalna liczba punktów możliwych do zdobycia w teście wynosi 100.
100-91 – ocena 5,0
90-81 – ocena 4,5
80-71 – ocena 4,0
70-61 – ocena 3,5
60-51 – ocena 3,0
50 i niżej – ocena 2,0
Literatura
Kołakowski, A. (2020). Zaburzenia zachowania u dzieci teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Skowroński, B. (2018). Probacja. Teoria i metodyka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Czapów, C. (1980). Wychowanie resocjalizujące. Warszawa: PWN
Pisula, A., Bryńska, A., Kołakowski, A., Skotnicka, M., Wolańczyk, T. (2014). ADHD. Zespół nadpobudliwości psychoruchowej. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Bonta, J., Andrews, D.A. (2017). The Psychology of Criminal Conduct. Routledge
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: