W turze sierpniowo-wrześniowej kwalifikacja prowadzona jest tylko na specjalność literaturoznawczo-językoznawczą.
Kształcenie na kierunku filologia polska ma na celu umożliwienie podjęcia specjalistycznych studiów z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa polskiego. Opracowana koncepcja kształcenia pozwala na zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji z zakresu metodologii badań naukowych oraz ich praktycznego zastosowania. Metody kształcenia stosowane na kierunku filologia polska nakierowane są przede wszystkim na potrzeby studenta i pozostają̨ zgodne z tradycjami kształcenia uniwersyteckiego. Podstawową formę zajęć stanowią ćwiczenia, wymagające aktywności wszystkich uczestników spotkań.
Studenci studiów pierwszego stopnia na kierunku filologia polska zdobywają wiedzę ogólnohumanistyczną oraz szczegółową wiedzę z zakresu nauki o literaturze polskiej i nauki o języku polskim, pozwalającą na podjęcie studiów drugiego stopnia w dziedzinie nauk humanistycznych i społecznych. Przygotowywani są także do prowadzenia podstawowych badań w dyscyplinach literaturoznawstwo i językoznawstwo. Uczą się rozpoznawać, analizować i interpretować najważniejsze dzieła i zjawiska polskiej literatury, także w perspektywie komparatystycznej i z uwzględnieniem kontekstów kulturowych, filozoficznych oraz religijnych. Poznają istotę procesu historycznoliterackiego, uczą się rozróżniać i definiować historyczne style i poetyki, pisać rozprawki naukowe, brać udział w debatach, a także wykorzystywać refleksję teoretyczną w badaniach historycznoliterackich i językoznawczych. Zgłębiają również najważniejsze procesy rozwojowe języka polskiego, dokonują analizy gramatycznej, leksykalnej i stylistycznej tekstów należących do różnych odmian współczesnej i historycznej polszczyzny. Nabywają kompetencje pozwalające na samodzielną ocenę wartości artystycznej, językowej i poznawczej dzieł literackich oraz innych tekstów kultury.
Na studiach stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska studenci mają do wyboru dwie specjalności: literaturoznawczo-językoznawczą oraz literaturę i kulturę polską w perspektywie europejskiej i światowej. Kandydaci zakwalifikowani na studia powinni wybrać specjalność podczas składania dokumentów, przy czym na specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej może zostać przyjętych 50 osób. W wypadku większej liczby zainteresowanych o przyjęciu na tę specjalność decydować będzie wynik uzyskany w procesie rekrutacji na studia pierwszego stopnia na kierunku filologia polska.
Niezależnie od wybranej specjalności studenci kierunku filologia polska mają możliwość zdobycia umiejętności i kompetencji zawodowych pozwalających odnaleźć się na krajowym rynku pracy. Na początku drugiego semestru pierwszego roku studenci wybierają jedną z pięciu specjalizacji:
edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów,
filologia dla mediów,
specjalizacja translatorska,
specjalizacja nauczycielska,
specjalizacja glottodydaktyczna.
Kształcenie na wybranej specjalizacji trwa dwa lata i wiąże się z koniecznością odbycia praktyk kierunkowych. Absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku filologia polska po ukończeniu specjalizacji edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów są przygotowani do pracy w charakterze edytorów dzieł literackich oraz innych tekstów kultury, korektorów, adiustatorów i redaktorów w redakcjach czasopism, wydawnictwach książkowych, a także w portalach internetowych. Osoby, które realizowały specjalizację filologia dla mediów, gotowe są do podjęcia pracy na rynku medialnym, zwłaszcza do wykonywania zadań związanych z public relations. Absolwenci specjalizacji translatorskiej mogą pracować jako tłumacze i redaktorzy przekładów. Po ukończeniu specjalizacji nauczycielskiej absolwenci kierunku filologia polska posiadają kompetencje uprawniające do podjęcia pracy w szkole, pod warunkiem ukończenia pełnego cyklu kształcenia, a więc kontynuowania specjalizacji nauczycielskiej na studiach drugiego stopnia. Ponadto absolwenci specjalizacji glottodydaktycznej przygotowani są do podjęcia pracy w charakterze lektorów i nauczycieli języka polskiego jako obcego.
Wszystkie zajęcia polonistyczne odbywają się od poniedziałku do piątku na terenie Kampusu Głównego Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Krakowskie Przedmieście 26/28), w gmachu Wydziału Polonistyki. Studenci mają w nim do dyspozycji w pełni wyposażone sale dydaktyczne, dwie biblioteki i czytelnie wydziałowe. Dostęp do literatury i niezbędnych narzędzi badawczych zapewnia też bliskość Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
Aktualny program studiów można znaleźć na stronie Wydziału Polonistyki, w zakładce „Studia”.
Przyznawane kwalifikacje:
Licencjat na kierunku filologia polska, specjalność "Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej"
Licencjat na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo - językoznawcza
Dalsze studia:
studia drugiego stopnia
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - dokonać edycji naukowej i redakcji językowej tekstów pisanych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia I stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja glottodydaktyczna
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna podstawową terminologię literaturoznawczą (z zakresu historii literatury, teorii literatury, poetyki, komparatystyki) i językoznawczą (diachroniczną i synchroniczną) w języku polskim
zna tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury polskiej od średniowiecza po współczesność oraz orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych
ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej b) nauczania języka polskiego jako języka obcego
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 111 punktów ECTS, zaś dla studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza wynosi 112 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów stacjonarnych wynosi 61 ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów niestacjonarnych wynosi 59 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji glottodydaktycznej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 40 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. Praktyki glottodydaktyczne mają wymiar 40 godzin w ramach przedmiotu Metodyka języka polskiego jako obcego (wspólna liczba punktów 2 ECTS).
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej, b) nauczania języka polskiego jako języka obcego. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - planować i prowadzić lekcje języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania wizerunku publicznego, stosowania technik public relations, pisania i oceniania tekstów dla mediów. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - konstruować, analizować i oceniać przekazy rynku medialnego (prasa, radio, telewizja, internet, branża reklamowa, branża filmowa, public relations)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia I stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna podstawową terminologię literaturoznawczą (z zakresu historii literatury, teorii literatury, poetyki, komparatystyki) i językoznawczą (diachroniczną i synchroniczną) w języku polskim
zna tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury polskiej od średniowiecza po współczesność oraz orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych
ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 111 punktów ECTS, zaś dla studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza wynosi 112 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów stacjonarych wynosi 61 ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów niestacjonarnych wynosi 59 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji nauczycielskiej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 40 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - planować i prowadzić lekcje języka polskiego w szkole podstawowej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu adiustacji, językowej redakcji tekstów pisanych. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia I stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja translatorska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna podstawową terminologię literaturoznawczą (z zakresu historii literatury, teorii literatury, poetyki, komparatystyki) i językoznawczą (diachroniczną i synchroniczną) w języku polskim
zna tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury polskiej od średniowiecza po współczesność oraz orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 111 punktów ECTS, zaś dla studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza wynosi 112 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów stacjonarych wynosi 61 ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów niestacjonarnych wynosi 59 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawową wiedzę z zakresu przekładu tekstów z języka obcego na język polski. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - przekładać teksty użytkowe i medialne z języka obcego na język polski
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - dokonać edycji naukowej i redakcji językowej tekstów pisanych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia I stopnia (stacjonarne), specjalizacja glottodydaktyczna
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna i rozumie powiązania literatury polskiej od średniowiecza po współczesność z kulturą duchową i materialną epok
ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami, innymi sztukami, innymi mediami
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
w zależności od wybranego bloku przedmiotowego ma podstawowe umiejętności z zakresu: przekładu intersemiotyczmnego, intermedialnego, porównawczej analizy przekładów oraz pisania o sztuce
ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej b) nauczania języka polskiego jako języka obcego
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej”, wynosi 101 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 66 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji glottodydaktycznej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 30 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. Praktyki glottodydaktyczne mają wymiar 40 godzin w ramach przedmiotu Metodyka języka polskiego jako obcego (wspólna liczba punktów 2 ECTS).
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej, b) nauczania języka polskiego jako języka obcego. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - planować i prowadzić lekcje języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania wizerunku publicznego, stosowania technik public relations, pisania i oceniania tekstów dla mediów. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - konstruować, analizować i oceniać przekazy rynku medialnego (prasa, radio, telewizja, internet, branża reklamowa, branża filmowa, public relations)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia I stopnia (stacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna i rozumie powiązania literatury polskiej od średniowiecza po współczesność z kulturą duchową i materialną epok
ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami, innymi sztukami, innymi mediami
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
w zależności od wybranego bloku przedmiotowego ma podstawowe umiejętności z zakresu: przekładu intersemiotyczmnego, intermedialnego, porównawczej analizy przekładów oraz pisania o sztuce
ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej”, wynosi 101 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 66 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji nauczycielskiej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 30 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - planować i prowadzić lekcje języka polskiego w szkole podstawowej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu adiustacji, językowej redakcji tekstów pisanych. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia I stopnia (stacjonarne), specjalizacja translatorska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna i rozumie powiązania literatury polskiej od średniowiecza po współczesność z kulturą duchową i materialną epok
ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami, innymi sztukami, innymi mediami
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
w zależności od wybranego bloku przedmiotowego ma podstawowe umiejętności z zakresu: przekładu intersemiotyczmnego, intermedialnego, porównawczej analizy przekładów oraz pisania o sztuce
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej”, wynosi 101 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 66 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawową wiedzę z zakresu przekładu tekstów z języka obcego na język polski. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - przekładać teksty użytkowe i medialne z języka obcego na język polski
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
kint - Kurs internetowy
praktyka - Praktyka
e - Egzamin
z - Zaliczenie
zo - Zaliczenie na ocenę
Pierwszy rok, literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej