Analiza porównawcza tekstów literackich 3001-P1A2AP
Ćwiczenia poświęcone są analizie i interpretacji porównawczej dwudziestowiecznych i współczesnych tekstów literackich oraz tekstów kultury, które reprezentują różne rodzaje oraz gatunki, obejmując poezję i prozę, zarówno fikcjonalną, jak i niefikcjonalną. Przybliżają podstawowe pojęcia, kategorie i narzędzia metodologiczne komparatystyki.
Analizy tekstów klasyków (głównie) literatury polskiej traktowane są szeroko, nie tylko jako próby ukazania ich twórczości w różnorodnych kontekstach, w relacjach z innymi tekstami literackimi i tekstami kultury, lecz także jako kolejne próby zrozumienia wybranych aspektów ich pisarstwa. Ćwiczenia proponują spojrzenie na interesujące i ważne fragmenty historii literatury XX i XXI wieku z perspektywy komparatystycznej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student uzyskuje i rozwija umiejętność analizy tekstów literackich oraz tekstów kultury w ujęciu porównawczym. Zna podstawowe pojęcia, kategorie i narzędzia metodologiczne z zakresu komparatystyki i poetyki porównawczej. Uczy się nimi posługiwać w analizie tekstów literackich oraz tekstów kultury. Pogłębia umiejętność samodzielnego kształtowania metadyskursu naukowego. Uczy się rozróżniać metodologię komparatystyczną od metodologii właściwych innym dziedzinom humanistyki naukowej. Nabywa umiejętności myślenia w kategoriach komparatystycznych: postrzegania, rozumienia i objaśniania zjawisk literatury oraz kultury w kategoriach ich wzajemnych relacji i oddziaływań.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest systematyczna obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności) i pozytywna ocena z pracy semestralnej. Najważniejsze kryterium oceny to stopień przygotowania do zajęć potwierdzony aktywnością.
Literatura
Literatura przedmiotowa (wybór):
1. Kłosiński K., Poezja żalu, Katowice 2001 (fragmenty).
2. Konończuk E., Mapa w interdyscyplinarnym dialogu geografii, historii i literatury, „Teksty Drugie” 2011, nr 5.
3. Legeżyńska A., Gest pożegnania. Szkice o poetyckiej świadomości elegijno-ironicznej, Poznań 1999 (fragmenty).
4. Lutto-Kamińska A., Kolęda dawniej i dziś. Z zagadnień semantyki terminów gatunkowych, „Pamiętnik Literacki” 2006, z. 3.
5. Markiewicz H., Interpretacja semantyczna dzieł literackich, [w:] tenże, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1996.
6. Nawarecki A., Mikrologia, genologia, miniatura, [w:] Miniatura i mikrologia literacka, red. A. Nawarecki, Katowice 2000.
7. Skórczewski D., Dlaczego Paweł Huelle napisał „Castorpa”?, „Teksty Drugie” 2006, nr 3.
8. Witosz B., Ekfraza w tekście użytkowym – w perspektywie genologicznej i dyskursywnej, „Teksty Drugie” 2009, nr 1-2.
UWAGA: tytuły i adresy bibliograficzne proponowanych tekstów literackich zostaną podane na zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: