Korespondencja sztuk: literatura - muzyka 3001-P1A1KM
Zajęcia koncentrują się na analizie dwudziestowiecznych i współczesnych tekstów literackich pozostających w różnorodnych relacjach z muzyką. Na podstawie wskazanych prac teoretycznych przybliżają zarazem przydatne w takiej analizie pojęcia, kategorie i narzędzia metodologiczne z zakresu komparatystyki interartystycznej (Interart Studies) oraz teorii intermedialności.
Analizy śladów muzyki w wybranych tekstach klasyków (głównie) polskiej literatury XX i XXI wieku traktowane są nie tylko jako próby ukazania związków ich twórczości ze sztuką dźwięków, lecz także jako kolejne próby zrozumienia wybranych aspektów ich pisarstwa.
Ćwiczenia proponują spojrzenie na interesujące i ważne fragmenty historii (głównie) polskiej literatury XX i XXI wieku z perspektywy komparatystycznej, ukazując zarazem specyfikę metodologii interdyscyplinarnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student rozwija umiejętność porównawczej analizy i interpretacji tekstów literackich pozostających w różnorodnych relacjach z muzyką. Zapoznaje się z wybranymi pracami teoretycznymi z zakresu komparatystyki interartystycznej i teorii intermedialności. Przyswaja terminologię i podstawowe narzędzia metodologiczne z tych dziedzin, ucząc się je stosować w samodzielnej analizie. Pogłębia umiejętność kształtowania metadyskursu naukowego. Nabywa umiejętności postrzegania, rozumienia i objaśniania zjawisk literatury oraz muzyki w kategoriach ich wzajemnych relacji.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest systematyczna obecność na zajęciach oraz praca semestralna. Najważniejsze kryterium oceny to stopień przygotowania do zajęć potwierdzony aktywnością.
Dopuszczalna jest jedna nieobecność w semestrze.
Literatura
Literatura przedmiotowa (wybór):
1. J. Opalski, O sposobach istnienia utworu muzycznego w dziele literackim, [w:] Muzyka w literaturze. Antologia polskich studiów powojennych, red. A. Hejmej, Kraków 2002 [pierwodruk: Pogranicza i korespondencje sztuk. „Z dziejów form artystycznych w literaturze polskiej” LVI, red. T. Cieślikowska, J. Sławiński, Wrocław 1980].
2. B. Pociej, Literacka ekspresja językowa a wiedza o muzyce, [w:] O twórczości Jarosława Iwaszkiewicza. Materiały z konferencji Instytutu Badań Literackich PAN, Warszawa 1983.
3. J. Skarbowski, Szkice w kluczu wiolinowym, Rzeszów 1995 [wybór].
4. M. Wasilewska-Chmura, Intermedialność a tradycja badań porównawczych – ewolucja terminologii, [w:] taż, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki. Muzyka jako model i tworzywo w szwedzkiej poezji późnego modernizmu i neoawangardy, Kraków 2011.
UWAGA: tytuły i adresy bibliograficzne proponowanych do analizy tekstów literackich zostaną podane na zajęciach.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: