Korespondencja sztuk: literatura - sztuki plastyczne 3001-P1A1KS
Ćwiczenia poświęcone zjawisku odrębności, homologii, korespondencji, interferencji oraz interpretowalności między literaturą a różnymi rodzajami sztuk plastycznych, jak również zagadnieniu percepcji wzrokowej w kulturze. Omawiane są między innymi: malarstwo, rysunek, grafika, fotografia, komiks, poezja wizualna. Na zajęciach dyskusja na temat tekstów teoretycznych (z zakresu literaturoznawstwa, historii i teorii sztuki, kulturoznawstwa, socjologii, psychologii, filozofii) przeplata się z analizą poszczególnych dzieł literackich, których poetyka może być rozpatrywana w relacji do sztuk plastycznych oraz wizualnych tekstów kultury interferujących z literaturą.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna uwarunkowania poznawcze i kulturowe wpływające na odbiór dzieł zróżnicowanych pod wpływem materiału, dostrzega aktualnie definiowaną specyfikę literatury i sztuk plastycznych, rozpoznając także historyczną zmienność ich granic, rozumie proces paralelnego rozwoju sztuk. Student potrafi przeprowadzić analizę dzieła literackiego, wskazując w jego poetyce elementy korespondujące z innymi sztukami, bierze udział w dyskusji na temat znaczeń dostrzegalnych w wyniku porównawczego zestawienia dzieł różnego typu.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia ćwiczeń jest systematyczny udział w dyskusji na temat omawianych tekstów teoretycznych oraz napisanie krótkiej pracy zaliczeniowej. Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze.
Literatura
R. Arnheim, Myślenie wzrokowe, tłum. M. Chojnacki, Gdańsk, 2011.
E. Balcerzan, Widzialne i niewidzialne w sztuce słowa, „Teksty Drugie” 2009 nr 1-2.
M. Czermińska, Gotyk i pisarze. Topika opisu katedry, Gdańsk 2005.
P. Florenski, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Białystok 1997.
A. Grodecka, Wiersze w obrazach. Studium z dziejów ekfrazy, Poznań 2009.
J.A.W. Heffernan, Ekphrasis and Representation, „New Literary History” 1991, vol. 2.
M. Jay, Kryzys tradycyjnej władzy wzroku. Od impresjonistów do Bergsona, przeł. Jarosław Przeźmiński, [w:] Odkrywanie modernizmu. Przekłady i komentarze, red. Ryszard Nycz, Kraków 1998.
J. Kowalski, Rymowane zamki. Tematy architektoniczne w literaturze starofrancuskiej drugiej połowy XII wieku, Warszawa 2001.
J. Kwapisz, The Greek Figure Poems, Leuven 2013.
D. Lichaczow, Poezja ogrodów. O semantyce stylów ogrodowo-parkowych, przeł. K.N. Sakowicz, Wrocław 1991.
Z. Łapiński Zdzisław, Widziane, wyobrażone, pomyślane, „Teksty Drugie” 2009, nr 1-2.
M. Merleau-Ponty, Oko i umysł: szkice o malarstwie, przeł. S. Cichowicz, Gdańsk 1996.
J. Pelc, Obraz ― słowo ― znak. Studium o emblematach w literaturze polskiej, Wrocław 1973.
A. Rossa, Impresjonistyczny świat wyobraźni. Poetycka i malarska kreacja pejzażu. Studium wybranych motywów, Kraków 2003.
O. Sacks, Oko umysłu, tłum. Jacek Lang, Poznań 2011.
W. Sadowski, Wiersz wolny jako tekst graficzny, Kraków 2004.
S. Skwarczyńska, Struktura rodzajowa „Genesis z Ducha” Słowackiego i jej tradycja literacka, [w:] tejże, W kręgu wielkich romantyków polskich, Warszawa 1966.
W cyklu 2023L:
1. Zajęcia wprowadzające: rodzaje relacji literatury ze sztukami plastycznymi |
W cyklu 2024L:
1. Zajęcia wprowadzające: rodzaje relacji literatury ze sztukami plastycznymi |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: