Komparatystyka mediów /drukowanych, audiowizualnych, cyfrowych/ 3001-P1A3KM
Ćwiczenia poświęcone są porównywaniu struktury wybranych tekstów kultury jako przekazów modelowanych medialnie.
Komparatystyka mediów wskazuje na istnienie w przekazach różniących się medialnie, semiotycznie, analogicznych struktur tekstowych. Struktury te (np. narracja, powtórzenie, metafora) stanowią przestrzeń wspólną, przestrzeń międzyludzkiego porozumienia i współtworzenia świata tekstu.
Ćwiczenia dostarczają narzędzi opisu tekstu medialnego. Pokazują, w jaki sposób materia tekstu medialnego poddaje je modyfikacjom. Nie mniej istotne są różnomedialne realizacje powtarzających się motywów, tematów tekstowych. W trakcie ćwiczeń analizie i interpretacji porównawczej poddawane są sposoby realizacji tych samych tematów w różnych mediach, porównywane są zabiegi estetyzacji medialnej a także sposoby sterowania odbiorcą (zabiegi perswazyjne). Podstawowym zagadnieniem są jednak sposoby kształtowania znaczeń w tekstach reprezentujących odmienne media.
Analizie porównawczej poddawane będą przekazy literackie, filmowe, teatralne, cyfrowe, malarskie, muzyczne. Szczególne miejsce zajmują w ćwiczeniach przekazy digitalne, jako te, które poddają reinterpretacji i recyklingowi dotychczasowe teksty medialne.
W cyklu 2023L:
j.w. |
W cyklu 2024L:
j.w. |
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali | Ogólnie: zdalnie w sali | W cyklu 2024L: w sali |
Efekty kształcenia
Celem ćwiczeń jest kształcenie umiejętności opisu tekstu medialnego: zróżnicowanego semiotycznie, stylistycznie, dyskursywnie i funkcjonalnie. Po ukończeniu ćwiczeń student potrafi określać i wyjaśniać zasady rządzące współczesnym tekstem medialnym, analizować struktury tekstowe wspólne dla różnych typów mediów, dostrzegać i opisywać związki i interakcje, analogie i różnice między tekstami należącymi do odmiennych mediów. Potrafi też rozpoznawać, analizować, oceniać mechanizmy perswazji medialnej. Ćwiczenia służą kształtowaniu rozumiejącego, krytycznego odbioru przekazów medialnych.
Kryteria oceniania
Student zalicza przedmiot na podstawie zdanego egzaminu. Warunkiem przystąpienia do egzaminu są obecność na zajęciach oraz wykazanie się zaangażowaniem intelektualnym (oceniane są: bieżące przygotowanie do zajęć, referaty, prezentacje, udział w dyskusji). Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze.
Nakład pracy studenta:
- uczestnictwo z zajęciach - 30 godzin (1 ECTS)
- przygotowanie się do zajęć - 45 godzin (1,5 ECTS)
- przygotowanie się do testu - 45 godzin (1,5 ECTS)
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby przygotowania się do zajęć, np. przygotowania prezentacji, analizy krytycznej przykładu) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Uwaga
• wykaz stanowi orientacyjną chmurę bibliograficzną, z której wybrane zostaną konkretne lektury;
• prowadzący zastrzegają sobie prawo dokonania zmian w zaproponowanym wykazie – dostosowania go do zgłaszanych w trakcie spotkań poznawczych potrzeb uczestników, wskazywania fragmentów szczególnie ważnych dla planowanej dyskusji.
1. Ewa Domańska, Jakiej metodologii potrzebuje współczesna humanistyka?, "Teksty Drugie"2010, nr 1-2, s. 45-60.
2. Ekrany piśmienności. O przyjemnościach tekstu w epoce nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008 (wybór).
3. Ewa Szczęsna, Poetyka mediów. Polisemiotyczność, digitalizacja, reklama, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007 (wybór).
4. Ewa Szczęsna, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018 (wybór).
5. Ewa Szczęsna, Komparatystyka mediów, semiosfer, dyskursów. Perspektywy rozwoju, „Tekstualia” 2012/4
6. Intersemiotyczność. Literatura wobec innych sztuk (i odwrotnie), red. S. Balbus, A. Hejmej, J. Niedźwiedź, Universitas, Kraków 2004 (wybór).
7. Elżbieta Winiecka, Poszerzanie pola literackiego. Studia o literackości w internecie, Kraków 2020.(wybór)
8. Walter J. Ong, Oralność i piśmienność . Słowo poddane technologii (wybór, Warszawa 2020.
9. Nowe media w komunikacji społecznej XX wieku, red. M.Hopfinger, Warszawa 2005 (wybór).
10. Brygida Pawłowska-Jądrzyk, „Wielka elipsa” w narracji literackiej i filmowej (Piknik pod Wiszącą Skałą), w: Komparatystyka dzisiaj, t.2: Interpretacje, red. E.Kasperski, E.Szczęsna, Warszawa 2011.
11. Electronic Literaturte as Digital Humanities, ed. by D. Grigar, J.O'[Sullivan, Bloomsbury 2021 (wybór)
12. Literatura a rzeźba, red. J.Godlewicz-Adamiec, T.Szybisty, Kraków-Warszawa 2018 (wybór)
13. Filozofia muzyki. Studia, red. K.Guczalski, Kraków 2003 (wybór)
14. Jerzy Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000 (wybór)
15. Maria Przedpełska-Bieniek, Sztuka dźwięku. Technika i realizacja, Warszawa 2017(wybór)
16. Mariusz Pisarski, Figury obecności w cyfrowych mediach. Od hipertekstu do sztucznej inteligencji, Kraków-Rzeszów 2024 (wybór).
W cyklu 2023L:
j.w. |
W cyklu 2024L:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2023L:
brak |
W cyklu 2024L:
brak |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: