Współczesne zjawiska literackie 3001-11A1ZL
Wykład ma charakter przeglądowy, omawia więc wybrane przez wykładowcę, ale w pewnym stopniu uzgodnione z dezyderatami słuchaczy, tematy mające walor "zjawisk literackich", więc interesujących próz i poezji, ale także przemian gatunkowych i stylistycznych, ważnych przemian w modelach życia literackiego, oraz w sposobach interpretowania utworów literackich. Zjawiska literatury przełomu wieków i początku XXI stulecia zostaną uszeregowane w kilku tematach-zakresach, ogarniających zarówno cechy przedstawienia, jak i najważniejsze sytuacje narracyjne tej literatury. Np. tendencje do "biografizacji" świata przedstawionego, otwarte uczestnictwo autora w kształtowaniu opowieści, przekształcanie tradycyjnych gatunków literackich, kwestie tożsamości ujmowane jako przedmiot gry, postmodernistyczne "przepisywanie" istniejących artefaktów, itd. Wykład wprowadza szereg kategorii badawczych, takich jak nowoczesność i ponowoczesność, literatura PRLu i III RP, podnosi problemy przyległości (i nieprzyległości) literatury do własnego czasu historycznego, stawia pytania o formy i sposoby obecności w literaturze naszej teraźniejszości zagadnień filozoficznych, politycznych i kulturowych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu wykładu student:
- zyskuje orientację w zagadnieniach współczesnej literatury,
- potrafi nazwać i opisać podstawowe procesy, tendencje, nurty w najnowszej literaturze
- zdobywa świadomość ciągłości dyskursu o literaturze XX i XXI wieku wraz z towarzyszącymi mu na różnych poziomach kontynuacjami i zerwaniami.
- dostrzega rolę najnowszej literatury w procesie dokumentowania zjawisk społecznych i kulturowych oraz dostrzega jej krytyczny potencjał.
Kryteria oceniania
Wiedza studenta i korzyści wyniesione z wykładu zostaną ocenione poprzez pisemny sprawdzian przeprowadzony na ostatnich zajęciach.
Literatura
1. Od „powieści worka” do sylwy współczesnej. Autobiografizm jako zjawisko literackie XX stulecia.
2. Odchodzenie od fikcji i spotęgowanie fikcji w prozie przełomu XX i XXI wieku.
3. Dorosłe Dzieci Epoki. Cienie PRLu w narracjach współczesnych.
4. Socrealizm po latach, czyli PRL – „życie po życiu”
5. Historia i trauma. Doświadczenie ekstremalne i jego literackie ekwiwalenty.
6. Autoryzowanie opowieści. Kryzys fikcji jako figura literacka.
7. Narracje wokół stanu wojennego.
8. Późne wiersze-narracje Cz. Miłosza, Zb. Herberta i T. Różewicza.
9. Sagi rodzinne jako propozycja literatury wspomnieniowej (J. Olczak-Ronikier „W ogrodzie pamięci”, K.T. Toeplitz „Książka mojego ojca”, J. Kumaniecka „Saga rodu Słonimskich”).
10. Poezja przełomu stuleci: J.M. Rymkiewicz, E. Tkaczyszyn-Dycki, T. Różycki
11. Poeci Nowej Fali w chwili debiutu i trzydzieści lat później (St. Barańczak, A. Zagajewski, R. Krynicki).
12. Poza granice reportażu (M. Wilk, A. Tuszyńska, R. Kapuściński)
13. Esej historyczny i historycznoliteracki (M. Janion „Niesamowita słowiańszczyzna”, K. Modzelewski „Barbarzyńska Europa” A. Mencwel „Rodzinna Europa po raz pierwszy”)
14. Dramat: J. Głowacki „Antygona w Nowym Yorku”, B. Keff „Utwór o matce i ojczyźnie”, T. Słobodzianek „Nasza klasa”.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: