Analiza dzieła literackiego 3001-11A2AL
Zakład Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich, który odpowiada za ćwiczenia z analizy dzieła literackiego, traktuje ten przedmiot, (podobnie jak poetykę z elementami teorii literatury na roku I) jako jeden z przedmiotów podstawowych literaturoznawstwa. Głównym celem ćwiczeń jest wykształcenie u studentów nawyku wielopłaszczyznowej analizy tekstu, która pozwala zrekonstruować poprawnie możliwie najpełniejszy dla danego dzieła horyzont interpretacyjny. Oznacza to naukę takich form analizy, które nie są zredukowane do potrzeb jednej filozofii, dyscypliny, metodologii, tematyki itd., lecz pozwalają studentowi na sprawne wykorzystywanie zdobytych umiejętności w późniejszej edukacji historycznoliterackiej i teoretycznoliterackiej oraz w badaniach nad literaturą prowadzonych z perspektywy historycznoliterackiej, kulturoznawczej, socjologicznej i transdyscyplinarnej.
Na ćwiczeniach badane są dzieła:
- pochodzące z różnych epok;
- ukształtowane w różnych warunkach historycznych, kulturowych, społecznych;
- różniące się między sobą strukturą kompozycyjną, gatunkową, stylistyczną, tematyczną;
- przynależące do odmiennych konwencji literackich i w różny sposób odnoszące się do konwencji literackich.
Nauka analizy prowadzona jest na ćwiczeniach metodycznie, to znaczy - z wykorzystaniem:
- gruntownej znajomości poetyki teoretycznej i historycznej, zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi z tego przedmiotu;
- wiedzy studentów z zakresu językoznawstwa, kulturoznawstwa, historii filozofii, historii literatury polskiej, zdobytej do tej pory na studiach;
- artykułów teoretycznych z zakresu poetyki, teorii literatury i analizy dzieła literackiego.
Analiza z jednej strony kształtuje się więc w relacji do poetyki, z drugiej zaś strony sama jestem przedmiotem refleksji teoretycznej. Ćwiczenia z analizy dzieła literackiego na roku II stanowią logiczny pomost między ćwiczeniami z poetyki z elementami teorii literatury na roku I a wykładem z elementów teorii literatury na roku III.
Ważny element kształcenia z analizy dzieła literackiego stanowi pisemna praca semestralna, która ma potwierdzić warsztatowe kwalifikacje studenta w zakresie opisu i analizy tekstu artystycznego, w tym również umiejętność samodzielnego gromadzenia rozpraw teoretycznych na dany temat, wyszukiwania kanonicznych analiz danego tekstu i korzystania z nich przy analizie wybranego tekstu literackiego.
Przedmiot kończy się egzaminem, który sprawdza równocześnie wiadomości z poetyki z elementami teorii literatury, jak też praktyczne umiejętności w zakresie analizy dzieła literackiego.
Lista pytań do egzaminu na roku II
(warunki egzaminu opisane są we właściwej części niniejszego sylabusu)
W zestawach znajdują się:
A. pytania wymagające definicji, podania podstawowych właściwości zagadnienia oraz - jeśli tak wskazano - jego typologii;
B. polecenia wymagające rozpoznania systemu wersyfikacyjnego i formatu konkretnego wiersza;
C. kwestie problemowe, pozwalające na przedstawienie różnych koncepcji, dyskusję teoretyczną oraz zaprezentowanie własnego stanowiska.
W każdym zestawie pierwsze zadanie to polecenie z grupy A lub B, drugie natomiast - to za każdym razem polecenie z grupy C. W wypadku pytań wymagających definicji, egzaminator może poprosić o wskazanie danego zjawiska w utworze przedstawionym studentowi.
ZESTAW 1
Informacja stematyzowana a informacja implikowana.
Systemy wersyfikacyjne w układzie historycznym i typologicznym.
ZESTAW 2
Sposoby przytaczania wypowiedzi postaci (mowa niezależna, mowa zależna, mowa pozornie zależna).
Systemy wersyfikacyjne w układzie historycznym i typologicznym.
ZESTAW 3
Strumień świadomości — techniki.
Wers: prozodia i grafika.
ZESTAW 4
Funkcje mowy w widowisku teatralnym.
Wers: prozodia i grafika.
ZESTAW 5
Formy podawcze w dramacie — w rozwoju historycznym.
Wiersz a proza: kontrowersje dotyczące definicji i cech opozycyjnych.
ZESTAW 6
Składniki jakościowe tragedii według Arystotelesa.
Wiersz a proza: kontrowersje dotyczące definicji i cech opozycyjnych.
ZESTAW 7
Podział strukturalny tragedii według Arystotelesa.
Rytm i składnia.
ZESTAW 8
Ironia tragiczna, katharsis, tragizm.
Rytm i składnia.
ZESTAW 9
Hamartia, perypetia, rozpoznanie, pathos.
Wiersz składniowy i askładniowy w historii wiersza polskiego.
ZESTAW 10
Agon, deus ex machina, stychomytia.
Wiersz składniowy i askładniowy w historii wiersza polskiego.
ZESTAW 11
Didaskalia, koryfeusz, porte-parole, rezoner.
Sylabizm: forma i funkcje w rozwoju historycznym (od Reja do Miłosza).
ZESTAW 12
Apart, parabaza, tyrada.
Sylabizm: forma i funkcje w rozwoju historycznym (od Reja do Miłosza).
ZESTAW 13
Typy liryki i kryteria ich wyróżniania.
Od heksametru polskiego do tonizmu sześciozestrojowego.
ZESTAW 14
Typy powieści.
Od heksametru polskiego do tonizmu sześciozestrojowego.
ZESTAW 15
Narracyjne gatunki pierwszoosobowe.
Współwystępowanie wiersza numerycznego i nienumerycznego w drugiej połowie XX wieku.
ZESTAW 16
Gatunki autobiograficzne (dziennik, pamiętnik, wyznania).
Współwystępowanie wiersza numerycznego i nienumerycznego w drugiej połowie XX wieku.
ZESTAW 17
Typy romansu (łotrzykowski, pasterski, rycerski).
Liryka i wiersz — związki i różnice.
ZESTAW 18
Aforyzm, epigramat, sentencja.
Liryka i wiersz — związki i różnice.
ZESTAW 19
Anakreontyk, fraszka, haiku.
Metafora : koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 20
Oda, panegiryk, psalm.
Metafora : koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 21
Hymn i pean.
Symbol: w opozycji do metafory i alegorii.
ZESTAW 22
Epicedium, epitafium, lament, żale.
Symbol: w opozycji do metafory i alegorii.
ZESTAW 23
Elegia, tren, waleta.
Parodia.
ZESTAW 24
Gatunki literackie wobec gatunków muzycznych (np. hejnał, nokturn).
Parodia.
ZESTAW 25
Epitalamium, madrygał, serenada.
Typy ironii.
ZESTAW 26
Gawęda, nowela, opowiadanie, saga.
Typy ironii.
ZESTAW 27
Epos, poemat heroikomiczny, powieść poetycka.
Odmiany stylizacji i ich historycznoliteracka aktywność.
ZESTAW 28
Bajka ezopowa, bajka zwierzęca, satyra,.
Odmiany stylizacji i ich historycznoliteracka aktywność.
ZESTAW 29
Filipika, pamflet, paszkwil.
Komizm i jego formy w utworze literackim.
ZESTAW 30
Dramat liturgiczny, misterium, moralitet, monodram.
Komizm i jego formy w utworze literackim.
ZESTAW 31
Farsa, intermedium, melodramat, tragikomedia.
Słowo dialogowe a dialog jako organizacja wypowiedzi.
ZESTAW 32
Antyutopia, baśń, fantasy, science fiction, utopia.
Słowo dialogowe a dialog jako organizacja wypowiedzi.
ZESTAW 33
Esej, felieton, powiastka filozoficzna, reportaż.
Słowo dialogowe a dialog jako organizacja wypowiedzi.
ZESTAW 34
Gatunki synkretyczne.
Formy czasu i przestrzeni w powieści.
ZESTAW 35
Wyróżniki strukturalne regularnego wiersza sylabicznego.
Formy czasu i przestrzeni w powieści.
ZESTAW 36
Sylabiczny wiersz nieregularny i jego typy.
Formy czasu i przestrzeni w powieści.
ZESTAW 37
Podstawowe stopy metryczne w polskim sylabotonizmie.
Semantyka przestrzeni w utworze literackim.
ZESTAW 38
Autorskie odmiany wiersza wolnego (Czechowicza, Miłosza, Przybosia, Różewicza).
Semantyka przestrzeni w utworze literackim.
ZESTAW 39
Cezura, diereza, prawo wymienności stóp.
Semantyka przestrzeni w utworze literackim.
ZESTAW 40
Hiperkataleksa, kataleksa, transakcentacja.
Stratyfikacja instancji nadawczych w wypowiedzi literackiej.
ZESTAW 41
Klauzula wersyfikacyjna i jej typy w różnych systemach wiersza.
Stratyfikacja instancji nadawczych w wypowiedzi literackiej.
ZESTAW 42
Średniówka i jej typy.
Stratyfikacja instancji nadawczych w wypowiedzi literackiej.
ZESTAW 43
Wiersz stychiczny, strofa, strofoida.
Powieść auktorialna a powieść personalna.
ZESTAW 44
Podstawowe strofy w poezji polskiej.
Powieść auktorialna a powieść personalna.
ZESTAW 45
Sonet i triolet.
Powieść auktorialna a powieść personalna.
ZESTAW 46
Typy rymów i kryteria ich wyróżniania.
Pokrewieństwo sztuk fabularnych w zakresie kompozycji.
ZESTAW 47
Instrumentacja głoskowa i jej typy.
Pokrewieństwo sztuk fabularnych w zakresie kompozycji.
ZESTAW 48
Powtórzenie i jego typy (np. refren, wyliczenie, chiazm).
Pokrewieństwo sztuk fabularnych w zakresie kompozycji.
ZESTAW 49
Figura etymologiczna, homonimy, poliptoton.
Porządek fabuły a porządek narracji.
ZESTAW 50
Anagram, glosolalia, kalambur.
Porządek fabuły a porządek narracji.
ZESTAW 51
Anafora, epifora i podobne odmiany powtórzenia (np. symploke).
Porządek fabuły a porządek narracji.
ZESTAW 52
Aliteracja, parechesis, paronimy.
Fabuła: koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 53
Apostrofa, eksklamacja, inwokacja, pytanie retoryczne.
Fabuła: koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 54
Apel, pluralis maiestatis, soliloquium.
Fabuła: koncepcje dawniejsze i nowsze.
ZESTAW 55
Epitet i jego typy.
Postać literacka: status ontologiczny, typy i sposoby charakterystyki w utworze literackim.
ZESTAW 56
Paralelizm i jego typy.
Postać literacka: status ontologiczny, typy i sposoby charakterystyki w utworze literackim.
ZESTAW 57
Antyteza, oksymoron, paradoks.
Postać literacka: status ontologiczny, typy i sposoby charakterystyki w utworze literackim.
ZESTAW 58
Decorum i eufonia.
Postać a fabuła w Arystotelesowskiej filozofii dramatu.
ZESTAW 59
Groteska, hiperbola, litota.
Postać a fabuła w Arystotelesowskiej filozofii dramatu.
ZESTAW 60
Anakolut, elipsa, inwersja, zeugma.
Postać a fabuła w Arystotelesowskiej filozofii dramatu.
ZESTAW 61
Peryfraza, eufemizm, deminutivum, augmentativum.
Podmiot dramatyczny.
ZESTAW 62
Katachreza, metafora in absentia, metafora narzędnikowa.
Podmiot dramatyczny.
ZESTAW 63
We fragmencie wiersza podanym w trakcie egzaminu rozpoznaj system wersyfikacyjny i format.
Podmiot dramatyczny.
ZESTAW 64
Animizacja, personifikacja, psychomachia.
Tekst i metatekst w wypowiedzi dramatycznej.
ZESTAW 65
Metonimia i synekdocha.
Tekst i metatekst w wypowiedzi dramatycznej.
ZESTAW 66
We fragmencie wiersza podanym w trakcie egzaminu rozpoznaj system wersyfikacyjny i format.
Tekst i metatekst w wypowiedzi dramatycznej.
ZESTAW 67
Parafraza, parodia, pastisz, trawestacja.
Ile jest rodzajów literackich?
ZESTAW 68
Obrazowanie poetyckie i jego typy.
Ile jest rodzajów literackich?
ZESTAW 69
We fragmencie wiersza podanym w trakcie egzaminu rozpoznaj system wersyfikacyjny i format.
Ile jest rodzajów literackich?
© 2009 Program przedmiotu analiza dzieła literackiego na kierunku filologia polska na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego stanowi własność intelektualną pracowników Zakładu Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich w rozumieniu prawa autorskiego
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
- czyta ze zrozumieniem tekst literacki, wskazując różne możliwe (aspektywne) sposoby jego interpretacji;
- potrafi zastosować różne, odpowiednie dla danego dzieła, techniki analityczne do tekstów zróżnicowanych gatunkowo i stylistycznie, pochodzących z różnych epok;
- potrafi określić istotny dla zrozumienia dzieła kontekst historyczny, społeczno-kulturowy, sytuacyjny;
- poprawnie wykorzystuje w praktyce analitycznej wiedzę z zakresu wersologii, genologii, tekstologii, narratologii, dramatologii, stylistyki i kompozycji literackiej.
Znajomość strategii analizy w ramach tylko jednej metodologii lub na przykładzie utworów tylko jednego gatunku lub tylko jednej epoki nie jest honorowana jako wystarczająca do zaliczenia ćwiczeń z analizy dzieła literackiego i zdania egzaminu końcowego.
Kryteria oceniania
Podstawowe warunki zaliczenia ćwiczeń:
- uprzednie zaliczenie ćwiczeń z poetyki z elementami teorii literatury;
- uzyskanie oceny pozytywnej z pracy analitycznej napisanej przez studenta pod kierunkiem wykładowcy z Zakładu Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich.
Egzamin
Osobami uprawnionymi do przeprowadzenia egzaminu są tylko pracownicy Zakładu Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich z tytułem, doktora habilitowanego lub profesora oraz uprawnieni do samodzierlnigo egzaminowania doktorzy.
Na studiach dziennych i wieczorowych filologii polskiej warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie 60 godz. ćwiczeń z poetyki z elementami teorii literatury i 30 godz. ćwiczeń z analizy dzieła literackiego (razem 90 godz. w Zakładzie Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich).
Przedmiotem egzaminu są:
- wiadomości teoretyczne, określone programem przedmiotu poetyka z elementami teorii literatury;
- umiejętności praktyczne, określone programem przedmiotu analiza dzieła literackiego.
Egzamin obejmuje część teoretyczną i analityczną.
W części teoretycznej egzaminu student losuje jeden z zestawów pytań. Zestawy pytań są jawne i zostały zamieszczone w ramach opisu przedmiotu w niniejszym sylabusie.
W części analitycznej egzaminu student przeprowadza analizę 2 wybranych przez siebie tekstów literackich (lub ich fragmentów) różnego typu (wierszowanego, narracyjnego, dramatycznego). Student może być dodatkowo poproszony o analizę tekstu wybranego przez egzaminatora.
Kryteria oceny analizy prezentowanej podczas egzaminu:
- poprawność rozumienia tekstu;
- umiejętność określenia miejsca utworu wobec historycznie narzuconych norm i konwencji;
- poprawna kwalifikacja gatunkowa utworu, prawidłowe wskazanie rozbieżności w stosunku do obowiązującego w epoce wzorca gatunku oraz sposobów wykorzystania w utworze składników różnych wzorców gatunkowych;
- poprawna charakterystyka kompozycji;
- rozpoznanie systemu wersyfikacyjnego i struktury składniowo-wersyfikacyjnej wiersza;
- identyfikacja zdefiniowanych w podręcznikach figur brzmieniowych, tropów i chwytów intertekstualnych oraz metatekstowych, jak również określenie sposobu ich funkcjonowania w utworze;
- rozpoznanie stylów wypowiedzi językowej i gatunków mowy, zastosowanych w utworze, a także stopnia i kierunku ich transformacji;
- prawidłowe wyszczególnienie poziomów instancji nadawczej i właściwy opis relacji zachodzących między tymi poziomami, rekonstrukcja cech implikowanego adresata;
- poprawna analiza struktury świata przedstawionego, identyfikacja technik narracyjnych, form podawczych, sposobów przytaczania wypowiedzi postaci, implikowanych aktów mowy;
- umiejętność rozróżnienia funkcji odmiennych form wypowiedzi w dramacie (tekst główny, tekst poboczny, dialog, monolog, apart, chór itd.);
- opis semantyzacji różnych struktur wewnątrztektowych (brzmienie, układ graficzny, czas, przestrzeń itd.)
- umiejętność profilowania analizy w świetle różnych ujęć metodologicznych;
- prezentacja różnych kierunków interpretacji utworu.
Ćwiczenia z analizy dzieła literackiego kończą się zaliczeniem. Zaliczenie 60 godz. ćwiczeń z poetyki z elementami teorii literatury i 30 godz. ćwiczeń z analizy dzieła literackiego w Zakładzie Poetyki, Teorii Literatury i Metodologii Badań Literackich stanowi warunek przystąpienia do egzaminu, którego zakres wyznacza program obu przedmiotów cyklu edukacyjnego:
- poetyki z elementami teorii literatury;
- analizy dzieła literackiego.
Literatura
Literatura pomocnicza do ćwiczeń z analizy dzieła literackiego
1. Analizy i interpretacje [w:] Poetyka (Genologia. Interpretacje), t. 3, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1997.
2. Eugeniusz Czaplejewicz, Poezja jako dialog, Warszawa 1981.
3. Dramat polski. Interpretacje, pod red. J. Ciechowicza i Z. Majchrowskiego, cz. 1 i 2, Gdańsk 2001.
4. Umberto Eco, Sześć przechadzek po lesie fikcji, przeł. J. Jarniewicz, Kraków 1995.
5. Wincenty Grajewski, Jak czytać utwory fabularne?, Warszawa 1980.
6. Zdzisława Kopczyńska, O wersyfikacji „Walca” Czesława Miłosza, „Pamiętnik Literacki” 1981, z. 4.
7. Liryka polska. Interpretacje, pod red. J. Prokopa i J. Sławińskiego, Kraków 1971 (i wyd. nast.)
8. Maria Renata Mayenowa, O sztuce czytania wierszy, Warszawa 1964.
9. Zofia Mitosek, Poznanie (w) powieści – od Balzaka do Masłowskiej, Kraków 2003.
10. Nowela, opowiadanie, gawęda. Interpretacje małych form narracyjnych, pod red. K. Bartoszyńskiego, M. Jasińskiej-Wojtkowskiej, S. Sawickiego, Warszawa 1979.
11. Lucylla Pszczołowska, Dlaczego wierszem?, Warszawa 1964 (i wyd. nast.)
12. Zdzisława Kopczyńska, Lucylla Pszczołowska, Znaczenie i wartość form wersyfikacyjnych w kontekście literackim epoki (na materiale poezji polskiego baroku), „Pamiętnik Literacki” 1969, z. 3.
13. Teresa Dobrzyńska, Bohomaz i bachór. Z zagadnirń stylistyki wypowiedzi w kontaktach różnojęzykowych, w: Literatura – dziedzictwo – historia, Warszawa 2006.
14. Dawid Hopensztand, Mowa pozornie zależnaw kontekście „Czarny h skrzydeł”, w; Stylkistyka teoretyczna w Polsce, pod red. K. Budzyka, warszawa 1946.
15. Roman Jakobson, Claude Levi-Strauss, „Koty” Baudelaire’a, w; Sztuka interpretcji, t. 1, Wrocław 1971.
16. Jan Kordys, Don Juan I Pan Niedziela, „Przestrzenie rorii” 2008, t. 8.
17. Jean Rousset, „Pani Bovary” albo powieść o niczym,w: szkola genewska w krytyce, Warszawa1998.
18. Leo Spitzer, Perspektywizm czasowy w „Don Kichocie”, w: K.arl Vossler, Leo Spitzer, Studia stylistyczne, Warszawa1972.
19. Siergiej Awierincew, W poszukiwaniu symboliki mitu o Edypie, w: tegoż, Na skrzyżowaniu tradycji, Warszawa 1988.
20. Olga Freudenberg, Ślepiec nad urwiskiem, w; tejże, Semantyka kultury, Kraków 2009.
Literatura do egzaminu
Arystoteles, Poetyka, przeł. H. Podbielski, Wrocław 1983, 1989 (BN II 209) lub: [w tegoż:] Retoryka. Poetyka, Warszawa 1988.
I Podręczniki zalecane
- Michał Głowiński, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Zarys teorii literatury, Warszawa1972 (i wyd. nast.)
- Ewa Miodońska-Brookes, Adam Kulawik, Marian Tatara, Zarys poetyki, Warszawa1980 (i wyd. nast.)
II Podręczniki uzupełniające
- Bożena Chrząstowska, Seweryna Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 2000.
- Adam Kulawik, Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego, Warszawa 1990 (i wyd. nast.)
- Heinrich Lausberg, Retoryka, Bydgoszcz 2002.
- Henryk Markiewicz, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1984 (i wyd. nast.)
- Maria Renata Mayenowa, Poetyka teoretyczna: zagadnienia języka, Wrocław 1979 i nast.
- Lucylla Pszczołowska, Wiersz polski. Zarys historyczny, Wrocław 1997 (i wyd. nast.)
- Jerzy Ziomek, Retoryka opisowa, Wrocław 1990 (i wyd. nast.)
III Słowniki i encyklopedie
- Michał Głowiński, Teresa Kostkiewiczowa, Aleksandra Okopień-Sławińska, Janusz Sławiński, Słownik terminów literackich, Wrocław 2000 (i wyd. nast.).
- Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, Warszawa 1985 (i wyd. nast.).
- Poetyka. Zarys encyklopedyczny (tomy: Sylabizm, Sylabotonizm, Tonizm, Strofika, Rytmika, Instrumentacja dźwiękowa, Rym), pod red. M. R. Mayenowej (następnie L. Pszczołowskiej), Wrocław 1957–1979.
- Słownik literatury polskiego Oświecenia, red. T. Kostkiewiczowa, Wrocław 2002 (i wyd. nast.)
- Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz i A. Kowalczykowa, Wrocław 2002 (i wyd. nast.)
- Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, et al., Wrocław 1993 (i wyd. nast.)
- Słownik literatury staropolskiej, red. T. Michałowska et al., Wrocław 2002 (i wyd. nast.)
- Słownik rodzajów i gatunków literackich, red. G. Gazda, S. Tynecka-Makowska, Kraków 2006.
IV Antologie
- Poetyka, t. 1, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1999.
- Poetyka, t. 2, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2000.
- Poetyka (Genologia. Interpretacje), t. 3, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1997.
- Polska genologia literacka, red. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2007.
V. Lektury do poszczególnych zagadnień
Artykuły i rozprawy podzielone są na obowiązkowe i uzupełniające. Lektury obowiązkowe należy traktować jako konieczne dopełnienie wiedzy zawartej w podręcznikach, lektury uzupełniające - jako jej pożądane rozszerzenie i unowocześnienie. Materiał ten obowiązuje do egzaminu na wszystkich trybach studiów.
1. Wiersz
Obowiązkowe
- Lucylla Pszczołowska, Druga połowa XX wieku [w:] tejże, Wiersz polski. op. cit.
Uzupełniające
- Maria Dłuska, Wiersz [w tejże:] Studia i rozprawy, t. 1, Kraków 1970; przedruk [w:] Problemy teorii literatury, pod red. H. Markiewicza, Wrocław 1967.
- Maria Dłuska, Klauzula [w:] tejże, Próba teorii wiersza polskiego, Kraków 1980.
- Zdzisława Kopczyńska, Lucylla Pszczołowska, Znaczenie i wartość form wierszowych w kontekście literatur epoki, „Pamiętnik Literacki” 1969 z. 3.
- Lucylla Pszczołowska, Forma wierszowa a utwór liryczny [w:] Problemy teorii literatury, w wyb. H. Markiewicza, Wrocław 1987, s. 2.
- Stefan Sawicki, Wokół opozycji: wiersz – proza [w:] Problemy teorii literatury, w wyb. H. Markiewicza, Wrocław 1987, s. 2; przedruk [w:] tegoż, Poetyka. Interpretacja. Sacrum, Warszawa 1981.
2. Styl i kompozycja
Obowiązkowe
- Michał Bachtin, Słowo w dziele Dostojewskiego [w:] tegoż, Problemy poetyki Dostojewskiego, przeł. N. Modzelewska, Warszawa 1970.
- Stanisław Balbus, Historycznoliteracka aktywność stylizacji [w:] tegoż, Między stylami, Kraków 1993.
- Teresa Dobrzyńska, Granice metafory [w:] Metafora, pod red. M. R. Mayenowej, Wrocław 1984.
- Aleksandra Okopień-Sławińska, Relacje osobowe w komunikacji literackiej [w:] tejże, Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria), Kraków 1998 (i wyd. nast.)
- Jerzy Ziomek, Tropy [w:] tegoż, Retoryka opisowa, op. cit.
Uzupełniające
- Bernard McElroy, Groteska i jej współczesna odmiana [w:] Groteska, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2003.
- D. S. Muecke, Ironia: podstawowe klasyfikacje, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1; przedruk [w:] Ironia, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2002.
- Ryszard Nycz, Parodia [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, op. cit.
- Paul Ricoeur, Symbol daje do myślenia [w:] tegoż, Egzystencja i hermeneutyka, wyb. i oprac. S. Cichowicza, Warszawa 1985.
- Gayatri Spivak, Alegoria i dzieje poezji [w:] Alegoria, pod red. J. Abramowskiej, Gdańsk 2003.
- Heinrich Lausberg, Tropy, przeł. S. Stabryła, „Pamiętnik Literacki” 1971, z. 3.
3. Fabuła i narracja
Obowiązkowe
- Włodzimierz Propp, Morfologia bajki, przeł. S. Balbus, „Pamiętnik Literacki” 1968, z. 4.
- Franz Stanzel, Typowe formy powieści, przeł. R. Handke [w:] Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym, pod red. R. Handke, Kraków 1980.
Uzupełniające
- Michał Bachtin, Formy czasu i czasoprzestrzeni w powieści [w:] tegoż, Problemy literatury i estetyki, przeł. W. Grajewski, Warszawa 1982, s. 278-310 (wstęp i I rozdział).
- Stanisław Eile, Strategia narracyjna z perspektywy postaci powieściowych [w:] tegoż, Światopogląd powieści, Wrocław 1973.
- R. H. Humphrey, Strumień świadomości – techniki, przeł. T. Amsterdamski, „Pamiętnik Literacki” 1970, z. 4. Przedruk w: Studia z teorii literatury, pod red. H. Markiewicza, seria 1, Wrocław 1977.
- Henryk Markiewicz, Czas i przestrzeń w utworach narracyjnych; Postać literacka [w:] tegoż, Wymiary dzieła literackiego, op. cit.
- Aleksandra Okopień-Sławińska, Semantyka „ja” literackiego („Ja” tekstowe wobec „ja” twórcy) [w:] tejże, Semantyka wypowiedzi poetyckiej (Preliminaria), Kraków 1998 (i wyd. nast.)
- Lew Wygotski, Tragedia o Hamlecie, księciu duńskim [w:] tegoż, Psychologia sztuki, przeł. M. Zagórska, Kraków 1980.
- Jerzy Ziomek, Powinowactwa przez fabułę [w:] Powinowactwa literatury, Warszawa 1980.
4. Dramat
Obowiązkowe
- Roman Ingarden, O funkcjach mowy w widowisku teatralnym [w;] tegoż, O dziele literackim, przeł. M. Turowicz, Warszawa 1988; przedruk [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. J. Deglera, Wrocław 1988.
- Krystyna Ruta-Rutkowska, Dramatyczne gry w podmiot, „Teksty Drugie” 1999, nr 1-2.
- Irena Sławińska, Główne problemy struktury dramatu [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, Wrocław 1988.
Uzupełniające
- Edward Kasperski, Tekst widowiskowy (Z problemów poetyki dramatu) [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, wybór i oprac. J. Degler, Wrocław 1988. Przedruk [w:] Problemy teorii dramatu i teatru pod red. Janusza Deglera, t.1., Wrocław 2003.
- Henryk Markiewicz, Dramat a teatr w polskich dyskusjach teoretycznych [w:] tegoż, Prace wybrane. Z dziejów polskiej wiedzy o literaturze, t. 6., Kraków 1998; przedruk [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, t. 1, Wrocław 2003.
- Maria Renata Mayenowa, Organizacja wypowiedzi w tekście dramatycznym [w:] Problemy teorii dramatu i teatru, pod red. Janusza Deglera, t. 1, Wrocław 2003.
- Stefania Skwarczyńska, O rozwoju tworzywa słownego i jego form podawczych w dramacie [w:] tejże, Studia i szkice literackie, Warszawa 1953.
5. Genologia
Obowiązkowe
- Stanisław Balbus, Zagłada gatunków [w:] Genologia dzisiaj, pod red. W. Boleckiego i I. Opackiego, Warszawa 2000.
- Michał Głowiński, Gatunek literacki i problemy poetyki historycznej [w:] Genologia polska. Wybór tekstów, pod red. E. Miodońskiej-Brookes, A. Kulawika, M. Tatary, Warszawa 1983.
Uzupełniające
- Teresa Michałowska, Rodzaje czy rodzaj? Problemy taksonomii literackiej, „Pamiętnik Literacki” 1986, z. 1.
- Bożena Witosz, Gatunek – sporny (?) problem współczesnej refleksji tekstologicznej, „Teksty Drugie” 2001, nr 5; przedruk [w:] Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, pod red. W. Boleckiego i R. Nycza, Warszawa 2002.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: