Fizyka, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-FZ) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyProgram studiów
Sylwetka absolwenta Absolwent
Absolwenci studiów pierwszego stopnia na kierunku fizyka na Wydziale Fizyki UW są dobrze przygotowani do podjęcia pracy w placówkach naukowych, badawczych i oświatowych, jak również w sektorze związanym z technologiami informacyjnymi i sztuczną inteligencją, a ze względu na zdobyte w czasie studiów umiejętności twórczego rozwiązywania problemów znajdują zatrudnienie w przemyśle, w firmach telekomunikacyjnych, konsultingowych i ubezpieczeniowych, bankach, ośrodkach medycznych, meteorologicznych oraz środkach masowego przekazu. |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Realizacja programu studiów zapewnia uzyskanie przez absolwenta efektów uczenia się określonych w uchwale nr 414 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 8 maja 2019 r. w sprawie programów studiów na Uniwersytecie Warszawskim (Monitor UW z 2019 r. poz. 128 z późn. zm.). Absolwent posiada określone poniżej kwalifikacje w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych:
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- zna i rozumie podstawowe prawa i koncepcje fizyki klasycznej i kwantowej, rozumie ich historyczny rozwój i znaczenie dla postępu nauk ścisłych, przyrodniczych i technicznych, poznania świata i rozwoju ludzkości
- zna i rozumie podstawy wiedzy o podstawowych składnikach materii i rządzących nimi oddziaływaniach, rozumie przejawy tych oddziaływań w zjawiskach fizycznych w różnych skalach od subatomowej do astronomicznej
- zna i rozumie elementy matematyki wyższej i metod matematycznych używanych w mechanice klasycznej, elektrodynamice, fizyce statystycznej oraz mechanice kwantowej
- zna i rozumie podstawowe techniki informatyczne i metody numeryczne niezbędne przy rozwiązywaniu problemów fizycznych, zna wybrane języki programowania, systemy operacyjne oraz podstawowe oprogramowanie wykorzystywane w fizyce, w tym wybrane pakiety symboliczne i biblioteki numeryczne
- zna i rozumie podstawowe techniki doświadczalne niezbędne do zaplanowania i wykonania prostych eksperymentów fizycznych z zakresu fizyki klasycznej i kwantowej i posiada wiedzę teoretyczną niezbędną do opisu i interpretacji ich wyników
- zna i rozumie teoretyczne zasady działania podstawowych układów pomiarowych i aparatury badawczej używanej w eksperymentach, ma świadomość ograniczeń technologicznych, aparaturowych i metodologicznych w badaniach naukowych, zna elementy teorii niepewności pomiarowych w zastosowaniu do eksperymentów fizycznych
- zna i rozumie budowę, zasadę działania i zastosowanie prostych elementów elektronicznych; zna podstawowe układy elektroniki analogowej i cyfrowej; rozumie znaczenie układów elektronicznych we współczesnej fizyce eksperymentalnej
- zna i rozumie podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, w szczególności w stopniu pozwalającym na bezpieczny udział w zajęciach dydaktycznych na pracowni fizycznej
- zna i rozumie podstawy uwarunkowań prawnych i etycznych związanych z działalnością naukową i dydaktyczną
- zna i rozumie podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego oraz konieczność zarządzania zasobami własności intelektualnej; potrafi korzystać z zasobów informacji patentowych
- zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującej wiedzę z fizyki
Umiejętności: absolwent potrafi
- potrafi posługiwać się aparatem matematyki wyższej i metodami matematycznymi fizyki przy opisie i modelowaniu podstawowych zjawisk i procesów fizycznych, potrafi samodzielnie odtworzyć twierdzenia i równania opisujące podstawowe zjawiska i prawa przyrody, potrafi przeprowadzić dowody tych twierdzeń i praw
- potrafi zaplanować, przeprowadzić i zinterpretować eksperymenty fizyczne o średnim stopniu złożoności, działając samodzielnie lub w zespole
- potrafi dokonać krytycznej analizy wyników pomiarów, obserwacji lub obliczeń teoretycznych wraz z ilościową oceną dokładności wyników
- potrafi stosować metody numeryczne, wykorzystywać biblioteki numeryczne, bazy danych i podstawowe oprogramowanie używane w fizyce, w tym wybrany pakiet symboliczny
- potrafi w sposób przystępny przedstawić i wyjaśnić podstawowe fakty dotyczące zjawisk i praw fizyki i skutecznie komunikować się zarówno ze specjalistami jak i niespecjalistami w zakresie fizyki
- potrafi uczyć się samodzielnie, znajdując niezbędne informacje w literaturze fachowej, bazach danych i innych źródłach oraz krytycznie oceniając informacje pochodzące ze źródeł niezweryfikowanych
- potrafi przygotować opracowanie dotyczące zarówno określonego, zadanego problemu literaturowego z dziedziny fizyki, jak również opracowanie dotyczące badań własnych (eksperymentalnych lub teoretycznych) i przedstawić je w formie pisemnej, ustnej, prezentacji multimedialnej lub plakatu, zarówno w języku polskim jak i angielskim
- potrafi posługiwać się językiem angielskim na poziomie B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, pozwalającym na samodzielne korzystanie z podstawowej literatury anglojęzycznej oraz komunikację ze specjalistami w zakresie fizyki
- potrafi posługiwać się współczesnymi technologiami informacyjnymi i komunikacyjnymi, w szczególności do wyszukiwania wiarygodnych informacji
Kompetencje społeczne: absolwent
- jest gotów uczenia się przez całe życie
- jest gotów do współdziałania i pracy w grupie, w różnych rolach
- jest gotów do odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych - zadania
- jest gotów do stosowania i propagowania zasad uczciwości intelektualnej w działaniach własnych i innych osób, do rozstrzygania problemów etycznych w kontekście rzetelności badawczej, do propagowania rozstrzygającej roli eksperymentu w weryfikacji teorii fizycznych, do stosowania metody naukowej w gromadzeniu wiedzy
- jest gotów do zapoznawania się z literaturą naukową i popularnonaukową w celu pogłębiania i poszerzania wiedzy, z uwzględnieniem zagrożeń przy pozyskiwaniu informacji z niezweryfikowanych źródeł, w tym z Internetu
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia cww - Ćwiczenia wykładowe kint - Kurs internetowy lab - Laboratorium | e - Egzamin z - Zaliczenie zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy semestr pierwszego roku fizyki | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 0,5 | 4 | z | ||||
Podstawy ochrony własności intelektualnej1 | 0,5 | 4 | z | ||||
Matematyka I2 | 14 | 60 | 90 | 30 | e | ||
Fizyka I (mechanika) | 9 | 45 | 60 | 15 | e | ||
Pracownia komputerowa3 | zo | ||||||
Razem: | 24 | 109 | 150 | 45 | 4 |
1 - lub Podstawy ochrony własności intelektualnej
2 - lub Algebra z geometrią I lub Algebra z geometrią I lub Analiza I lub Algebra z geometrią lub Rachunek różniczkowy i całkowy lub Analiza I
Drugi semestr pierwszego roku fizyki | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematyka II1 | 14 | 90 | 90 | e | |||
Fizyka II (elektryczność i magnetyzm) | 9 | 45 | 60 | 15 | e | ||
Analiza niepewności pomiarowych i pracownia wstępna | zo | ||||||
Programowanie | 3 | 15 | 30 | zo | |||
Razem: | 26 | 150 | 180 | 15 |
1 - lub Analiza II lub Analiza II
Drugi rok fizyki | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematyka III | 9 | 60 | 60 | e | |||
Fizyka III (drgania i fale) | 7 | 45 | 45 | e | |||
Mechanika klasyczna | 7 | 45 | 45 | e | |||
Pracownia technik pomiarowych | 4 | 45 | zo | ||||
Razem: | 27 | 150 | 150 | 45 |
Trzeci rok fizyki | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pracownia fizyczna dla zaawansowanych A | 12 | 150 | zo | ||||
Elektrodynamika | 8 | 45 | 60 | e | |||
Razem: | 20 | 45 | 60 | 150 |
Pierwszy rok fizyki w trybie Studiów Indywidualnych | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 0,5 | 4 | z | ||||
BHP w laboratorium oraz ergonomia1 | z | ||||||
Podstawy ochrony własności intelektualnej2 | 0,5 | 4 | z | ||||
Analiza I R | 9 | 60 | 60 | e | |||
Algebra I R | 5 | 30 | 30 | e | |||
Podstawy fizyki I (mechanika) | e | ||||||
Indywidualna pracownia wstępna A | zo | ||||||
Analiza II R | 9 | 60 | 60 | e | |||
Algebra II R | 5 | 30 | 30 | e | |||
Podstawy fizyki II (elektryczność i magnetyzm) | e | ||||||
Indywidualna pracownia wstępna B | zo | ||||||
Programowanie C++ R | zo | ||||||
Razem: | 29 | 184 | 180 | 4 |
Drugi rok fizyki w trybie Studiów Indywidualnych | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Analiza III | 9 | 60 | 60 | e | |||
Mechanika klasyczna R | 7 | 45 | 45 | e | |||
Indywidualna pracownia elektroniczna | zo | ||||||
Indywidualna pracownia II | zo | ||||||
Analiza funkcjonalna I | e | ||||||
Mechanika kwantowa R | 9 | 60 | 60 | e | |||
Podstawy fizyki III (Optyka i elementy fizyki współczesnej) | e | ||||||
Podstawy fizyki IV (Termodynamika i elementy fizyki statystycznej) | e | ||||||
Razem: | 25 | 165 | 165 |
Trzeci rok fizyki w trybie Studiów Indywidualnych | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Wstęp do fizyki subatomowej R1 | 7 | 30 | 30 | e | |||
Wstęp do optyki i fizyki materii skondensowanej R2 | e | ||||||
Indywidualna praca w laboratorium badawczym | zo | ||||||
Elektrodynamika R | e | ||||||
Pracownia licencjacka, studia indywidualne | z | ||||||
Razem: | 7 | 30 | 30 |