Fizyka II (elektryczność i magnetyzm) 1100-1AF24
Wykład bogato ilustrowany pokazami, będzie obejmował następujące tematy:
1. Elektrostatyka. Prawo Coulomba, prawo Gaussa;
2. Pole elektryczne w obecności przewodników. E=0 wewnątrz przewodnika, ładunki na powierzchni, pole prostopadłe do powierzchni przewodnika, ostrza;
3. Praca w polu sił, potencjał, pojemność przewodnika;
4. Pole elektryczne w obecności dielektryków. Dielektryk w kondensatorze płaskim, wektory E, P, D, pojemność kondensatora wypełnionego dielektrykiem.
5. Prąd stały. Równanie ciągłości, prawo Ohma, ciepło Joule'a;
6. Przewodnictwo ciał stałych, łączenie oporów, prawa Kirchhoffa, siła elektromotoryczna;
7. Zjawiska termoelektryczne, przewodnictwo elektryczne w cieczach, źródła siły elektromotorycznej;
8. Siły działające na przewodnik w polu magnetycznym. Siła Lorentza, siła Ampera.;
9. Prawo Gaussa, prawo Ampera, silnik prądu stałego, prawo Biota-Savarta;
10. Pole magnetyczne w materii;
11. Ziemskie pole magnetyczne. Mikroskopowy opis magnetyzmu
12. Prąd przemienny. Obwody prądu przemiennego, prądnica, transformator;
13. Równania Maxwella;
14. Fale elektromagnetyczne;
Kierunek podstawowy MISMaP
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01
zna i rozumie podstawowe prawa i koncepcje klasycznego elektromagnetyzmu, rozumie ich historyczny rozwój i znaczenie dla postępu nauk ścisłych, przyrodniczych i technicznych, poznania świata i rozwoju ludzkości
K_U01
potrafi posługiwać się aparatem matematyki wyższej i metodami matematycznymi fizyki przy opisie i modelowaniu podstawowych zjawisk i procesów fizycznych z zakresu elektyrczności i magnetyzmu, potrafi samodzielnie odtworzyć twierdzenia i równania opisujące podstawowe zjawiska i prawa obowiązujące w tej dziedzinie, potrafi przeprowadzić dowody tych twierdzeń i praw
K_U05
potrafi w sposób przystępny przedstawić i wyjaśnić podstawowe fakty dotyczące zjawisk i praw fizyki w zakresie elektryczności i magnetyzmu i skutecznie komunikować się zarówno ze specjalistami jak i niespecjalistami w tym zakresie
K_K01
jest gotów uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Elementami oceny są:
Quizy wykładowe
w przypadku braku możliwości wzięcia udziału w quizach wykładowych istnieje możliwość zaliczenia tej części w formie testów podczas kolokwiów
Dwa kolokwia w ciągu semestru
Egzamin
Obowiązkowym elementem zaliczenia przedmiotu warunkującym dopuszczenie do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest otrzymanie w sumie min. 50% punktów z kolokwiów. W przypadku niezaliczenia ćwiczeń na podstawie kolokwiów, istnieje możliwość zaliczenia ich w trakcie egzaminu pisemnego. W takim wypadku student ma prawo do jednego terminu egzaminu w sesji poprawkowej.
Egzamin składa się z części pisemnej i ustnej.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin pisemny
Część pisemna egzaminu składa się z testu oraz zadań rachunkowych.
Egzamin ustny
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego jest otrzymanie min. 50% w sumie z quizów, kolokwiów i egzaminu pisemnego.
Ocena z egzaminu ustnego jest oceną ekspercką (niepunktową).
W przypadku gdy wyniki kolokwiów, quizów wykładowych i egzaminu pisemnego pozwalają na rzetelną ocenę spełnienia zakładanych celów i efektów kształcenia, osobom dopuszczonym do egzaminu ustnego, może zostać zaproponowana ocena końcowa. Decyzję o zaproponowaniu oceny związaną z możliwością niezdawania egzaminu ustnego podejmuje koordynator przedmiotu. W przypadku kiedy proponowana ocena nie jest satysfakcjonująca student ma możliwość zdawania egzamin ustny. W przypadku braku propozycji oceny, egzamin ustny jest obowiązkowy.
Egzamin poprawkowy składa się z części pisemnej i ustnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu poprawkowego jest zaliczenie ćwiczeń.
Warunkiem dopuszczenia do egzaminu ustnego w sesji poprawkowej jest zaliczenie egzaminu poprawkowego pisemnego (min. 50% punktów).
Wymagania na poszczególne oceny:
- bardzo dobry - student wyjaśnia zjawiska i prowadzi obliczenia bezbłędnie lub z drobnymi błędami niewpływającymi na sens fizyczny tych wyjaśnień lub obliczeń.
- dobry - student wyjaśnia najprostsze zjawiska i prowadzi najprostsze obliczenia bezbłędnie lub z drobnymi błędami niewpływającymi na sens fizyczny tych wyjaśnień lub obliczeń; niekiedy popełnia błędy lub nie potrafi wykonać bardziej złożonych działań w tym zakresie.
- dostateczny - student wyjaśnia najprostsze zjawiska i prowadzi najprostsze obliczenia bezbłędnie lub z drobnymi błędami niewpływającymi na sens fizyczny tych wyjaśnień lub obliczeń; popełnia błędy lub nie potrafi wykonać bardziej złożonych działań w tym zakresie.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Podstawowe podręczniki:
D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki, t. 3 (PWN 2015)
S. J. Ling, J. Sanny, W. Moebs, Fizyka dla szkół wyższych, t. 3 (OpenStax POLSKA 2018)
A.K. Wróblewski, J. A. Zakrzewski, Wstęp do fizyki, t. 2 cz. 1 i 2 (PWN 1991)
E. M. Purcell, Elektryczność i magnetyzm (PWN 1975)
Podręczniki uzupełniające:
Jan Gaj, Elektryczność i magnetyzm, Wydawnictwa UW, 2000
David J. Griffiths, Podstawy elektrodynamiki, PWN, 2001
R. P. Feynman, R. B. Leighton, M. Sands, Feynamana wykłady z fizyki, PWN 2007
Zbiory zadań:
D. Halliday, R. Resnick, J. Walker, Podstawy fizyki, Zbiór zadań PWN, 2005
A. Hennel, W. Szuszkiewicz, Zadania i problemy z fizyki PWN, 1997
J.Jędrzejewski, W.Kruczek, A.Kujawski, Zbiór zadań z fizyki, PWN ,1976
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: