Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat
Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia
Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Polonistyki przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28 (Kampus Główny) lub w budynku przy ul. Stawki 5/7. Niektóre zajęcia (np. przedmioty ogólnouniwersyteckie) mogą się odbywać się w innych lokalizacjach.
Czas: Zajęcia mogą odbywać się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00.
Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na filologii polskiej
Na filologii polskiej zdobędziesz wiedzę na temat:
historii literatury polskiej i jej wpływu na rozwój kultury;
najważniejszych mechanizmów rządzących rozwojem języka, skuteczną i poprawną komunikacją.
Nauczysz się:
analizować teksty literackie i użytkowe i wykorzystywać tę umiejętność w pracy zawodowej (w zależności od wybranej specjalizacji);
analizować język tekstów użytkowych i literackich pod kątem skutecznej i poprawnej komunikacji;
wykorzystywać do tego potrzebne narzędzia i metodologie.
Będziesz przygotowany do pracy w zawodach wymagających krytycznego myślenia, uruchamiania kontekstów literackich i kulturowych oraz skutecznego, kreatywnego i poprawnego posługiwania się językiem polskim.
Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu filologii polskiej
Absolwenci filologii polskiej pracują wszędzie tam, gdzie potrzebne są kompetencje humanistyczne, czyli między innymi w szkołach, szkołach języka polskiego dla obcokrajowców, wydawnictwach, redakcjach radiowych, telewizyjnych, prasowych, w portalach internetowych instytucjach kultury, muzeach. Zajmują się szeroko rozumianą komunikacją w mediach społecznościowych oraz firmach i instytucjach publicznych. Jeśli chcesz poznać przykładowe ścieżki zawodowe naszych absolwentów, obejrzyj cykl filmów Zawód polonista.
Czy na filologii polskiej są różne specjalności i specjalizacje
Na filologii polskiej oferujemy dwie specjalności :
Specjalność wybierasz podczas składania dokumentów. Na specjalność LKP przyjmujmy 50 chętnych osób z najwyższymi wynikami. Jeśli zadeklarujesz chęć studiowania na LKP, ale Twój wynik na to nie pozwoli, zapiszemy Cię na LJ.
Od II roku studiów na filologii polskiej musisz realizować co najmniej jedną specjalizację zawodową. Wybierasz ją spośród następujących:
nauczycielska – możesz po niej uczyć języka polskiego w szkole podstawowej;
glottodydaktyczna – możesz po niej uczyć języka polskiego obcokrajowców;
filologia dla mediów – możesz po niej pracować w mediach tradycyjnych i internetowych;
edytorstwo naukowe i redakcja tekstu dla polonistów – możesz po niej pracować w wydawnictwach i redakcjach i zajmować się tam redakcją językową i korektą;
translatorska – możesz po niej pracować jako osoba tłumacząca teksty (przede wszystkim literackie).
Czego będziesz się uczyć na filologii polskiej
Zajęcia na filologii polskiej koncertują się wokół bloków związanych z nauką o literaturze i nauką o języku.
Zajęcia literaturoznawcze
Na przedmiotach poświęconych literaturze poznasz (lub odczytasz na nowo) najważniejsze dzieła literackie wszystkich epok: od średniowiecza do współczesności. Wiedzę tę uzupełnisz o kontekst antyczny i biblijny. Poznasz zasady poetyki i analizy dzieła literackiego. Zdobędziesz również wiedzę i umiejętności komparatystyczne – dzięki czemu będziesz analizować dzieła literackie przez pryzmat innych tekstów i dziedzin kultury (np. malarstwo, muzyka, film).
Zajęcia językoznawcze
Podczas zajęć językoznawczych będziesz się uczyć gramatyki opisowej języka polskiego oraz praktycznych zasad komunikacji. Poznasz zróżnicowanie stylistyczne polszczyzny oraz nauczysz się rozpoznawać najważniejsze cechy dialektalne, pokazujące geograficzne zróżnicowanie polszczyzny. W ramach przedmiotów językoznawczych będziesz się też uczyć językoznawstwa diachronicznego i gramatyki historycznej języka polskiego, które pozwolą Ci zrozumieć zmiany, które zachodzą w języku na przestrzeni lat.
Uwaga: Jeżeli wybierzesz specjalność LKP, będziesz mieć mniej zajęć z zakresu językoznawstwa, a więcej tych, które dotyczą komparatystki. Na tej specjalności będziesz też czytać i analizować więcej dzieł literatury powszechnej.
Najważniejszą metodą pracy na filologii polskiej są ćwiczenia, podczas których będziesz rozmawiać na temat przeczytanych lektur, dyskutować, analizować studia przypadków. Podczas zajęć językoznawczych zajmiesz się analizą różnego rodzaju tekstów pod kątem języka, jakimi są one napisane. Nieliczne zajęcia prowadzimy w formie wykładów – pozwalają one usystematyzować wiedzę. Na wszystkich zajęciach poznasz najnowsze metodologie badań literaturoznawczych i językoznawczych, nowe i tradycyjne narzędzia badawcze. Na filologii polskiej stawiamy na praktykę – staramy się Ci pokazać, jak swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobyte podczas studiów możesz wykorzystać w konkretnych działaniach poza uczelnią.
Czy podczas studiów na filologii polskiej będziesz realizować praktyki
Praktyki realizujesz w ramach specjalizacji zawodowych. Na specjalizacji nauczycielskiej trwają one 160 godzin i robisz je w szkole podstawowej. Praktyki na pozostałych specjalizacjach trwają 40 godzin i zrealizujesz je (w zależności od specjalizacji) w redakcjach, wydawnictwach, firmach tłumaczeniowych, mediach lub szkołach języka polskiego dla obcokrajowców.
Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni
Tak, możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+.
Gdzie znajdziesz więcej informacji o filologii polskiej i programie studiów
Licencjat na kierunku filologia polska, specjalność "Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej"
Licencjat na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo - językoznawcza
Dalsze studia:
studia drugiego stopnia
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - dokonać edycji naukowej i redakcji językowej tekstów pisanych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia I stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja glottodydaktyczna
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna podstawową terminologię literaturoznawczą (z zakresu historii literatury, teorii literatury, poetyki, komparatystyki) i językoznawczą (diachroniczną i synchroniczną) w języku polskim
zna tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury polskiej od średniowiecza po współczesność oraz orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych
ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej b) nauczania języka polskiego jako języka obcego
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 111 punktów ECTS, zaś dla studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza wynosi 112 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów stacjonarnych wynosi 61 ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów niestacjonarnych wynosi 59 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji glottodydaktycznej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 40 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. Praktyki glottodydaktyczne mają wymiar 40 godzin w ramach przedmiotu Metodyka języka polskiego jako obcego (wspólna liczba punktów 2 ECTS).
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej, b) nauczania języka polskiego jako języka obcego. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - planować i prowadzić lekcje języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania wizerunku publicznego, stosowania technik public relations, pisania i oceniania tekstów dla mediów. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - konstruować, analizować i oceniać przekazy rynku medialnego (prasa, radio, telewizja, internet, branża reklamowa, branża filmowa, public relations)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia I stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna podstawową terminologię literaturoznawczą (z zakresu historii literatury, teorii literatury, poetyki, komparatystyki) i językoznawczą (diachroniczną i synchroniczną) w języku polskim
zna tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury polskiej od średniowiecza po współczesność oraz orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych
ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 111 punktów ECTS, zaś dla studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza wynosi 112 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów stacjonarych wynosi 61 ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów niestacjonarnych wynosi 59 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji nauczycielskiej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 40 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - planować i prowadzić lekcje języka polskiego w szkole podstawowej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu adiustacji, językowej redakcji tekstów pisanych. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia I stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja translatorska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna podstawową terminologię literaturoznawczą (z zakresu historii literatury, teorii literatury, poetyki, komparatystyki) i językoznawczą (diachroniczną i synchroniczną) w języku polskim
zna tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury polskiej od średniowiecza po współczesność oraz orientuje się w dynamice rozwoju procesu historycznoliterackiego
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 111 punktów ECTS, zaś dla studiów niestacjonarnych (zaocznych) pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza wynosi 112 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów stacjonarych wynosi 61 ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów niestacjonarnych wynosi 59 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych i niestacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawową wiedzę z zakresu przekładu tekstów z języka obcego na język polski. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) w kształtowaniu kultury - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu historii literatury polskiej, teorii literatury, poetyki i komparatystyki - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu historii literatury polskiej, poetyki, teorii literatury, komparatystyki - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, gramatyki historycznej języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - przekładać teksty użytkowe i medialne z języka obcego na język polski
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - dokonać edycji naukowej i redakcji językowej tekstów pisanych
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia I stopnia (stacjonarne), specjalizacja glottodydaktyczna
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna i rozumie powiązania literatury polskiej od średniowiecza po współczesność z kulturą duchową i materialną epok
ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami, innymi sztukami, innymi mediami
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
w zależności od wybranego bloku przedmiotowego ma podstawowe umiejętności z zakresu: przekładu intersemiotyczmnego, intermedialnego, porównawczej analizy przekładów oraz pisania o sztuce
ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej b) nauczania języka polskiego jako języka obcego
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej”, wynosi 101 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 66 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji glottodydaktycznej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 30 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. Praktyki glottodydaktyczne mają wymiar 40 godzin w ramach przedmiotu Metodyka języka polskiego jako obcego (wspólna liczba punktów 2 ECTS).
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu: a) prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej, b) nauczania języka polskiego jako języka obcego. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - planować i prowadzić lekcje języka polskiego jako obcego/drugiego/odziedziczonego
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu kształtowania wizerunku publicznego, stosowania technik public relations, pisania i oceniania tekstów dla mediów. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - konstruować, analizować i oceniać przekazy rynku medialnego (prasa, radio, telewizja, internet, branża reklamowa, branża filmowa, public relations)
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia I stopnia (stacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna i rozumie powiązania literatury polskiej od średniowiecza po współczesność z kulturą duchową i materialną epok
ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami, innymi sztukami, innymi mediami
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
w zależności od wybranego bloku przedmiotowego ma podstawowe umiejętności z zakresu: przekładu intersemiotyczmnego, intermedialnego, porównawczej analizy przekładów oraz pisania o sztuce
ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej”, wynosi 101 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 66 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Praktyki dydaktyczne realizowane w ramach specjalizacji nauczycielskiej:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 30 godzin (4 ECTS) – realizowane w ramach praktyk kierunkowych. Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu prowadzenia lekcji języka polskiego w szkole podstawowej Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - planować i prowadzić lekcje języka polskiego w szkole podstawowej
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawowe umiejętności z zakresu adiustacji, językowej redakcji tekstów pisanych. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia I stopnia (stacjonarne), specjalizacja translatorska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
zna i rozumie na poziomie podstawowym rolę refleksji literaturoznawczej (historycznoliterackiej, teoretycznoliterackiej, komparatystycznej) i językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury
zna i rozumie powiązania literatury polskiej od średniowiecza po współczesność z kulturą duchową i materialną epok
ma uporządkowaną wiedzę ogólną i szczegółową obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami, innymi sztukami, innymi mediami
ma świadomość kompleksowej natury języka polskiego oraz jego złożoności i historycznej zmienności znaczeń
wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa
samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego
w zależności od wybranego bloku przedmiotowego ma podstawowe umiejętności z zakresu: przekładu intersemiotyczmnego, intermedialnego, porównawczej analizy przekładów oraz pisania o sztuce
rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych
ma świadomość znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 180, liczba semestrów: 6.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych pierwszego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej”, wynosi 101 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 31 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji zawodowej.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 66 ECTS.
Student studiów pierwszego stopnia stacjonarnych zobowiązany jest do odbycia w trakcie studiów praktyki wynikającej ze standardów kształcenia lub z odrębnych przepisów dla poszczególnych uprawnień zawodowych w wymiarze nie krótszym niż: 4 tygodnie, tj. 40 godzin, za co otrzymuje 4 punkty ECTS i zaliczenie.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności. Absolwent: Zna i rozumie rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury. Zna terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim. Ma wiedzę o powiązaniach filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. Ma świadomość kompleksowej natury wybranych języków europejskich ze szczególnym uwzględnieniem języka polskiego oraz ich złożoności i historycznej zmienności znaczeń. Wyszukuje w źródłach pisanych i elektronicznych, analizuje, ocenia, selekcjonuje i wykorzystuje informacje z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Samodzielnie zdobywa wiedzę i rozwija umiejętności badawcze z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego. Ma umiejętność krytycznego ujęcia procesu historycznoliterackiego i właściwego sytuowania w nim różnych zjawisk społeczno-kulturowych. Ma podstawową wiedzę z zakresu przekładu tekstów z języka obcego na język polski. Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy, z uczciwością naukową oraz rzetelnością i uczciwością w sytuacji prowadzenia sporów naukowych i ideowych. Ma pogłębione kompetencje w zakresie języka polskiego i literatury polskiej, czyniące go świadomym uczestnikiem życia kulturalnego regionu, kraju i Europy.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów, w tym efekty uczenia się zdefiniowane dla obowiązkowej specjalności:
Wiedza: absolwent zna i rozumie: - rolę refleksji komparatystycznej i historycznoliterackiej w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - rolę refleksji językoznawczej (synchronicznej i diachronicznej) w kształtowaniu kultury polskiej i europejskiej - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu, historii literatury polskiej, poetyki z elementami teorii literatury i komparatystyki, w tym z zakresu relacji między literaturą polską a innymi literaturami oraz literaturą a innymi sztukami i mediami - historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego
Umiejętności: absolwent potrafi: - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu komparatystyk, historii literatury polskiej i europejskiej oraz poetyki z elementami teorii literatury - samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze przygotowujące do podjęcia badań naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych pracach badawczych z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego - pisać prace z zakresu komparatystyki, historii literatury polskiej i europejskiej i poetyki z elementami teorii literatury oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - pisać prace z zakresu gramatyki opisowej języka polskiego, kultury języka polskiego, językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego oraz samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu - posługiwać się językiem obcym na poziomie B2 Europejskiego Systemu Kształcenia Językowego - przekładać teksty użytkowe i medialne z języka obcego na język polski
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotowy do: - uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
kint - Kurs internetowy
praktyka - Praktyka
e - Egzamin
z - Zaliczenie
zo - Zaliczenie na ocenę
Pierwszy rok, literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej