Fizyka, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-FZ) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyProgram studiów
Sylwetka absolwenta Absolwent
Absolwenci studiów I stopnia na kierunku fizyka na Wydziale Fizyki UW są dobrze przygotowani do podjęcia pracy w placówkach naukowych, badawczych i oświatowych, jak również w firmach komputerowych, a ze względu na zdobyte w czasie studiów umiejętności twórczego rozwiązywania problemów znajdują zatrudnienie w przemyśle, w firmach telekomunikacyjnych, konsultingowych i ubezpieczeniowych, bankach, ośrodkach medycznych, meteorologicznych oraz środkach masowego przekazu. |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Uniwersytet Warszawski
Dyplom ukończenia studiów I stopnia
Kierunek: Fizyka
Czas trwania studiów: 6 semestrów
Liczba uzyskanych punktów ECTS: 180
w tym za zajęcia:
w zakresie nauk podstawowych 128
praktyczne (laboratoria, warsztaty i
techniki numeryczne) 38
zajęcia modułowe do wyboru 68
Odbyte praktyki: 3
Najważniejsze efekty kształcenia osiągnięte przez studenta podczas studiów w ramach specjalności:
WIEDZA
• posiada wiedzę o podstawowych składnikach materii oraz rządzących nimi prawach i oddziaływaniach, i rozumie ich przejawy w zjawiskach fizycznych w różnych skalach od subatomowej do astronomicznej
• posiada podstawową wiedzę w zakresie matematyki wyższej i metod matematycznych używanych w fizyce współczesnej
• zna podstawowe techniki informatyczne i metody numeryczne niezbędne przy rozwiązywaniu problemów fizycznych, wybrane języki programowania, systemy operacyjne oraz podstawowe oprogramowanie wykorzystywane w fizyce w tym wybrane pakiety symboliczne i biblioteki numeryczne
• zna podstawowe techniki doświadczalne oraz zasady działania podstawowych układów pomiarowych i aparatury badawczej niezbędne do zaplanowania i wykonania prostych eksperymentów fizycznych z zakresu fizyki klasycznej i kwantowej oraz posiada wiedzę teoretyczną niezbędną do opisu i interpretacji ich wyników
• zna budowę, zasadę działania i zastosowanie prostych elementów elektronicznych oraz podstawowych układów elektroniki analogowej i cyfrowej stosowanych we współczesnej fizyce eksperymentalnej
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi posługiwać się aparatem matematyki wyższej i metodami matematycznymi fizyki przy opisie i modelowaniu podstawowych zjawisk i procesów fizycznych
• potrafi zaplanować, przeprowadzić i zinterpretować eksperymenty fizyczne o średnim stopniu złożoności
• potrafi dokonać krytycznej analizy wyników pomiarów, obserwacji lub obliczeń teoretycznych wraz z ilościową oceną dokładności wyników
• potrafi stosować metody numeryczne, wykorzystywać biblioteki numeryczne, bazy danych i podstawowe oprogramowanie używane w fizyce, w tym wybrany pakiet symboliczny
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• potrafi współdziałać i pracować w grupie, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane inicjatywy badawcze, rozumie społeczne aspekty praktycznego stosowania zdobytej wiedzy i umiejętności oraz związaną z tym odpowiedzialność i potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy.
PRAKTYKI ZAWODOWE
Zdobyte w trakcie studiów wiedza i umiejętności, a w szczególności umiejętność twórczego rozwiązywania problemów powodują, że absolwenci kierunku mają bardzo szerokie przygotowanie ogólne pozwalające im z powodzeniem współzawodniczyć na szeroko rozumianym rynku pracy obejmującym zarówno placówki naukowo-badawcze i oświatowe jak również przemysł, firmy komputerowe, telekomunikacyjne, konsultingowe i ubezpieczeniowe, banki, ośrodki medyczne oraz środki masowego przekazu. Powoduje to dużą dowolność w wyborze miejsca praktyk, dając jednocześnie unikalną możliwość dopasowania ich do indywidulanych planów i zainteresowań studentów.
Efekty kształcenia osiągnięte przez studenta w trakcie odbywania praktyk zawodowych:
• potrafi twórczo stosować zdobyte w trakcie studiów kompetencje do realizacji różnorodnych, niekoniecznie związanych z fizyką, zadań;
• potrafi zdefiniować metodykę działań i określić priorytety służące realizacji wykonywanego przez siebie lub innych zadania;
• potrafi współdziałać i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia cww - Ćwiczenia wykładowe kint - Kurs internetowy lab - Laboratorium | e - Egzamin z - Zaliczenie zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy semestr pierwszego roku fizyki | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 0,5 | 4 | z | ||||
Podstawy ochrony własności intelektualnej1 | 0,5 | 4 | z | ||||
Matematyka I2 | 14 | 60 | 90 | 30 | e | ||
Fizyka I (mechanika) | 9 | 45 | 60 | 15 | e | ||
Pracownia komputerowa3 | zo | ||||||
Razem: | 24 | 109 | 150 | 45 | 4 |
1 - lub Podstawy ochrony własności intelektualnej
2 - lub Algebra z geometrią I lub Algebra z geometrią I lub Analiza I lub Algebra z geometrią lub Rachunek różniczkowy i całkowy lub Analiza I
Drugi semestr pierwszego roku fizyki | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematyka II1 | 14 | 90 | 90 | e | |||
Fizyka II (elektryczność i magnetyzm) | 9 | 45 | 60 | 15 | e | ||
Analiza niepewności pomiarowych i pracownia wstępna | zo | ||||||
Programowanie | 3 | 15 | 30 | zo | |||
Razem: | 26 | 150 | 180 | 15 |
1 - lub Analiza II lub Analiza II
Drugi rok fizyki | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Matematyka III | 9 | 60 | 60 | e | |||
Fizyka III (drgania i fale) | 7 | 45 | 45 | e | |||
Mechanika klasyczna | 7 | 45 | 45 | e | |||
Pracownia technik pomiarowych | 4 | 45 | zo | ||||
Razem: | 27 | 150 | 150 | 45 |
Trzeci rok fizyki | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Pracownia fizyczna dla zaawansowanych A | 12 | 150 | zo | ||||
Elektrodynamika | 7 | 45 | 45 | e | |||
Razem: | 19 | 45 | 45 | 150 |
Pierwszy rok fizyki w trybie Studiów Indywidualnych | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Szkolenie w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy | 0,5 | 4 | z | ||||
BHP w laboratorium oraz ergonomia1 | z | ||||||
Podstawy ochrony własności intelektualnej2 | 0,5 | 4 | z | ||||
Analiza I R | 9 | 60 | 60 | e | |||
Algebra I R | 5 | 30 | 30 | e | |||
Podstawy fizyki I (mechanika) | e | ||||||
Indywidualna pracownia wstępna A | zo | ||||||
Analiza II R | 9 | 60 | 60 | e | |||
Algebra II R | 5 | 30 | 30 | e | |||
Podstawy fizyki II (elektryczność i magnetyzm) | e | ||||||
Indywidualna pracownia wstępna B | zo | ||||||
Programowanie C++ R | zo | ||||||
Razem: | 29 | 184 | 180 | 4 |
Drugi rok fizyki w trybie Studiów Indywidualnych | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Analiza III | 9 | 60 | 60 | e | |||
Mechanika klasyczna R | 7 | 45 | 45 | e | |||
Indywidualna pracownia elektroniczna | zo | ||||||
Indywidualna pracownia II | 8 | 100 | zo | ||||
Analiza funkcjonalna I | e | ||||||
Mechanika kwantowa R | 9 | 60 | 60 | e | |||
Podstawy fizyki III (Optyka i elementy fizyki współczesnej) | e | ||||||
Podstawy fizyki IV (Termodynamika i elementy fizyki statystycznej) | e | ||||||
Razem: | 33 | 165 | 165 | 100 |
Trzeci rok fizyki w trybie Studiów Indywidualnych | ECTS | wyk | ćw | cww | kint | lab | zal |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Wstęp do fizyki subatomowej R1 | 7 | 30 | 30 | e | |||
Wstęp do optyki i fizyki materii skondensowanej R2 | 7 | 30 | 30 | e | |||
Indywidualna praca w laboratorium badawczym | 8 | 100 | zo | ||||
Elektrodynamika R | 7 | 45 | 45 | e | |||
Pracownia licencjacka, studia indywidualne | z | ||||||
Razem: | 29 | 105 | 105 | 100 |