Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Logopedia ogólna i kliniczna > Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne pierwszego stopnia

Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne pierwszego stopnia (S1-LOG)

Pierwszego stopnia
Stacjonarne, 3-letnie
Język: polski

Dziedzina: nauki humanistyczne, nauki medyczne i nauki o zdrowiu, nauki społeczne

Dyscypliny: językoznawstwo, nauki medyczne, pedagogika, psychologia

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: licencjat

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Polonistyki UW przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28 oraz przy ul. Karowej 20, a także na terenie Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya).

Niektóre zajęcia (np. przedmioty ogólnouniwersyteckie) mogą się odbywać się w innych lokalizacjach.

Czas: Zajęcia mogą odbywać się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00.

Czy na logopedii ogólnej i klinicznej są różne specjalności i specjalizacje

Na tym kierunku nie ma podziału na specjalności i specjalizacje, natomiast studia prowadzone są w ramach współpracy dwóch uczelni – Uniwersytetu Warszawskiego (UW) i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM).

Czego będziesz się uczyć na logopedii ogólnej i klinicznej

Studia są interdyscyplinarne – łączą wiedzę z wielu dziedzin, m. in.:

  • językoznawstwa,
  • medycyny,
  • psychologii,
  • pedagogiki.

Program studiów uwzględnia osiągnięcia nauk humanistycznych, medycznych, zdrowotnych oraz społecznych.

Absolwent studiów logopedycznych zdobywa wiedzę w zakresie:

1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:

  • wiedzy o języku,
  • kultury języka polskiego,
  • komunikacji językowej i niejęzykowej;

2. psychopedagogicznych podstawach logopedii, w tym:

  • psychologii rozwojowej i klinicznej dziecka,
  • przyswajania języka przez dzieci oraz zasad i norm komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także zaburzeń i opóźnień w rozwoju mowy i języka,
  • pedagogicznych aspektów przyswajania języka i mowy – takich jak wpływ rodziny i najbliższego otoczenia dziecka czy programy edukacji językowej dziecka,
  • pedagogiki i dydaktyki wczesnoszkolnej;

3. medycznych podstaw logopedii, w tym:

  • anatomii i fizjologii człowieka,
  • pediatrii, ortodoncji, neurologii dziecięcej;

4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:

  • klasyfikacji zaburzeń mowy,
  • etiologii zaburzeń mowy w zakresie dyslalii i dysleksji,
  • profilaktyki logopedycznej,
  • terapii logopedycznej.

Czy podczas studiów na logopedii ogólnej i klinicznej będziesz realizować praktyki

Podczas studiów zrealizujesz praktyki logopedyczne oraz praktyki pedagogiczne.

1. Praktyki logopedyczne odbywają się w różnych miejscach, takich jak:

  • poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
  • przedszkola,
  • szkoły,
  • szpitale,
  • poradnie przyszpitalne,
  • gabinety logopedyczne,
  • żłobki,
  • fundacje.

Dzięki tym praktykom zdobędziesz doświadczenie w pracy z dziećmi i dorosłymi, którzy potrzebują pomocy w mówieniu.

2. Praktyki pedagogiczne odbywają się w szkołach podstawowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych miejscach, które pracują z dziećmi i młodzieżą.

Praktyki pozwolą Ci poznać przyszłe środowisko pracy.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://polon.uw.edu.pl/erasmus-i-most/.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na logopedii ogólnej i klinicznej

Podczas studiów nauczysz się korzystać z podstawowych metod i technik badań logopedycznych. Dowiesz się, jak przeprowadzać badania przesiewowe i diagnostyczne wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Dzięki temu dowiesz się, jak diagnozować wady wymowy oraz opóźniony rozwój mowy. Nauczysz się także opisywać, kwalifikować i usuwać wady wymowy, a także usprawniać narządy artykulacyjne. Nauczysz się współpracować z lekarzami, psychologami i pedagogami, aby ustalić metody i tryb postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej).

W programie studiów poza przedmiotami obowiązkowymi znajdziesz także przedmioty do wyboru. Będziesz mógł zapisać się na zajęcia wprowadzające tematykę m.in. stymulacji rozwoju mowy i języka czy przygotowania glottodydaktycznego logopedy do pracy z dziećmi dwujęzycznymi.

Studia logopedyczne przygotują Cię do prowadzenia badań w zakresie prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy dziecka. Poznasz zasady zbierania materiału badawczego w grupie dzieci oraz jego analizowania. Dzięki temu nauczysz się rozpoznawać charakterystyczne zachowania rozwojowe u dzieci w danym wieku. Badania będziesz prowadzić także w ramach seminariów licencjackich, których uczestnicy rejestrują oraz analizują zachowania językowe i pozajęzykowe m.in. u dzieci z dyslalią lub/i opóźnionym rozwojem mowy.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu logopedii ogólnej i klinicznej

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna posiada wiedzę i umiejętności z zakresu: profilaktyki logopedycznej, diagnozowania i korygowania wad wymowy, diagnozowania i stymulowania rozwoju mowy i języka u dzieci z opóźnionym jej rozwojem. Dzięki temu może podjąć pracę w zawodzie logopedy.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia możesz kontynuować studia na drugim stopniu na kierunku logopedia ogólna i kliniczna.

Gdzie znajdziesz więcej informacji o logopedii ogólnej i klinicznej i programie studiów

Wejdź na naszą stronę: https://polon.uw.edu.pl/programy-studiow/.

Przyznawane kwalifikacje:

Licencjat na kierunku logopedia ogólna i kliniczna
Licencjat na kierunku logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia ogólna
Licencjat na kierunku logopedia ogólna i kliniczna, specjalność logopedia szkolna i dydaktyka polonistyczna

Dalsze studia:

studia drugiego stopnia

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Kierunek studiów: Logopedia ogólna i kliniczna, studia I stopnia, specjalizacja glottodydaktyczna

Efekty kształcenia dla programu:

Absolwent:

Ma elementarną wiedzę dotyczącą systemu językowego, rozumianego jako kompetencja osób mówiących, zna zasady rozpoznawania i identyfikowania jednostek różnych podsystemów; ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o budowie i funkcjach narządów mowy; ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o zróżnicowaniu stylistycznym (terytorialnym, społecznym i funkcjonalnym) polszczyzny, a także wiedzę dotyczącą norm poprawnościowych (normy ortofonicznej i ortograficznej – normy w zakresie morfologii, składni, leksyki), pozwalającą opisać zjawiska obserwowane w zachowaniach współczesnych Polaków.

Ma podstawową wiedzę o uwarunkowaniach rozwoju osobniczego; wie czym charakteryzują się procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się; ma podstawową wiedzę o rozwoju poznawczym, emocjonalnym i moralnym człowieka.

Zna cele i treści oraz zasady kształcenia (reguły, normy), metody kształcenia i wychowania (sposób postępowania nauczyciela), formy organizacyjne kształcenia i wychowania oraz metody i zasady oceniania postępów uczniów w nauce i wychowaniu, zwłaszcza w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym.

Zna cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej, wybrane metody pedagogiki specjalnej stosowane dla celów edukacyjnych i w rehabilitacji niepełnosprawnych; zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej; zna system opieki, edukacji i poradnictwa dla niepełnosprawnych.

Zna paradygmaty zdrowia oraz zachowania zdrowotne i czynniki kształtujące stan zdrowia, posiada świadomość stanów zagrożenia zdrowia i życia.

Umie wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu językoznawstwa, psycholingwistyki, psychologii, pedagogiki i logopedii oraz medycyny do formułowania ocen i sądów dotyczących mowy, poziomu jej rozwoju i zaburzeń, a także do programowania postępowania terapeutycznego i współpracy z innymi specjalistami.

Zna budowę i funkcję narządów mowy; aparatu: oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego; ma podstawową, uporządkowaną wiedzę dotyczącą zaburzeń i opóźnień systemu językowego i mowy, zna podstawowe klasyfikacje zaburzeń mowy i opóźnień jej rozwoju.

Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o zaburzeniach mowy, tj. afazji, dyzartrii, niedokształceniu mowy, uwarunkowanym: niedosłuchem, anatomicznym uszkodzeniem i/lub mózgowa dysfunkcją, upośledzeniem umysłowym, autyzmem; zna podstawową terminologię logopedyczną, umie rozpoznawać objawy zaburzeń mowy i planować proces usprawniania mowy w zakresie różnych rodzajów dyslalii oraz opóźnionego rozwoju mowy, czytania i pisania; zna różne podstawowe metody i techniki badań logopedycznych.

Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o komunikacji alternatywnej i metodach wspomagających rozwój mowy.

Wymiar studiów w punktach ECTS: 180 ECTS; liczba semestrów: 6.

Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.

Liczba punktów ECTS przypadająca na:
- zajęcia z zakresu nauk podstawowych: 134 ECTS
- zajęcia o charakterze praktycznym ( w tym laboratoria i zajęcia projektowe): 27 ECTS
- zajęcia modułowe do wyboru: 59 ECTS

Informacja o praktykach z podaniem wymiaru i liczby punktów ECTS

Praktyki logopedyczne:

Praktyki logopedyczne odbywają się w gabinetach logopedycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i przedszkolach w wymiarze 90 godzin (4 ECTS) w formie śródrocznej: ciągłej i nieciągłej.

Specjalizacja glottodydaktyczna:

Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w szkołach podstawowych (II etap edukacyjny, klasy IV-VI) w wymiarze 120 godzin (4 ECST) oraz praktyki z zakresu przygotowania pedagogiczno-psychologicznego w wymiarze 40 godzin (4 ECTS). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r. Praktyki glottodydaktyczne mają wymiar 40 godzin w ramach przedmiotu Metodyka języka polskiego jako obcego (wspólna liczba punktów 2 ECTS).

Plan studiów:

Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
kon - Konwersatorium
kint - Kurs internetowy
praktyka - Praktyka
war - Warsztaty
e - Egzamin
z - Zaliczenie
zo - Zaliczenie na ocenę

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/