Education (S2-PD)(in Polish: Pedagogika, stacjonarne, drugiego stopnia) | |
second cycle programme full-time, 2-year studies Language: Polish | Jump to: Opis ogólny
Charakterystyka programu Studia są prowadzone w obszarze pedagogiki ogólnej i najważniejszych subdyscyplin pedagogicznych. Pozwalają zdobyć wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne potrzebne do pracy na stanowiskach wymagających wykształcenia pedagogicznego. Proponowane w ramach kierunku różnorodne ścieżki rozwoju edukacyjnego dostosowane zostały do zapotrzebowania sektora usług edukacyjnych, a także małych i średnich przedsiębiorstw funkcjonujących na rynku komercyjnym. Nowoczesny kierunek studiów umożliwia przyszłym absolwentom nie tylko rozwijanie wiedzy z zakresu dziedziny, ale również wyposażenie w kompetencje przedsiębiorcze, komunikacyjne, dydaktyczne, językowe i inne niezbędne na współczesnym rynku pracy. Lista specjalności
Zasady kwalifikacji na specjalności W trakcie składania dokumentów o przyjęcie na studia, kandydat składa deklaracje wyboru specjalności: deklaruje równorzędnie dwie specjalności. Dana specjalność powstanie, jeśli zgłosi się minimum 20 osób. Studenci zainteresowani rekomendowaną ścieżką edukacyjną Trener kompetencji miękkich, po zakwalifikowaniu na studia przechodzą rekrutację wewnętrzną – egzamin ustny polegający na przedstawieniu 10 min. autoprezentacji ukazującej motywację i zainteresowania kandydata związane z planami edukacyjno-zawodowymi. Zajęcia dydaktyczne odbywają się głównie w budynku Wydziału (ul. Mokotowska 16/20) od poniedziałku do piątku zgodnie z kalendarzem akademickim. Praktyki studenckie organizowane są w placówkach na terenie Warszawy i pod opieką pracownika naukowo-dydaktycznego. W sytuacjach indywidualnych praktyki można zrealizować w miejscu swojego zamieszkania również pod nadzorem opiekuna z Wydziału. Wszystkie informacje dotyczące programu studiów znajdują się na stronie internetowej Wydziału: www.pedagog.uw.edu.pl Sylwetka absolwenta Trener kompetencji miękkich Absolwent będzie przygotowany do projektowania i prowadzenia profesjonalnych warsztatów i szkoleń m.in. w zakresie komunikacji interpersonalnej, autoprezentacji, podejmowania decyzji, negocjacji i rozwiązywania konfliktów. Będzie posiadał wiedzę, umiejętności i kompetencje niezbędne do efektywnego zarządzania dynamiką procesu grupowego, zastosowania kreatywnych i nowoczesnych narzędzi oraz metod pracy dydaktycznej. Przykładowe miejsca pracy: trener wewnętrzny w działach HR lub zewnętrzny (własna działalność gospodarcza), edukator i organizator działalności oświatowej dla dorosłych, menager w firmach i instytucjach zajmujących się edukacją dorosłych. Andragogika - Doradztwo zawodowe i edukacyjne dorosłych Absolwent będzie posiadał wiedzę na temat współczesnego rynku pracy, klasyfikacji zawodów i specjalności, metod i narzędzi opisu kariery zawodowej, a także umiejętności metodycznych doradcy zawodowego: diagnozowania, pracy z grupą oraz pracy indywidualnej czy prowadzenia rozmowy doradczej. Przykładowe miejsca pracy: placówki edukacyjno-oświatowe, działy kadr i działy personalne, instytucje administracji samorządowej na stanowiskach odpowiedzialnych za edukację i zatrudnianie, instytucje prowadzące działalność zapewniającą uzyskanie kwalifikacji zawodowych i doskonalenie zawodowe. Animator kultury i doradca edukacyjno-zawodowy w społeczeństwie wielokulturowym Absolwent będzie posiadał specjalistyczną wiedzę i umiejętności dotyczące nie tylko funkcjonowania, ale także dokonywania zmian w środowisku edukacyjnym, zawodowym i medialnym. Będzie rozumiał wartość różnorodności tradycji i obyczajów w budowaniu społeczeństwa wielokulturowego i wpływał na wypracowywanie zasad współżycia w przestrzeni publicznej z poszanowaniem różnic kulturowych. Absolwent zdobędzie kwalifikacje do wykonywania dwu zawodów: Animatora kultury i Doradcy zawodowego (zawody te są wpisane do Klasyfikacji Zawodów i Specjalności pod numerem 343901 i 242304). Edukacja artystyczna i medialna Absolwent będzie posiadał przygotowanie teoretyczno-praktyczne w zakresie artystycznej edukacji wizualnej oraz wykorzystywania mediów w procesach socjalizacji, edukacji i komunikacji społecznej. Przykładowe miejsca pracy: szkoła podstawowa i średnia - nauczyciel plastyki (tylko osoby, które ukończyły studia I stopnia i otrzymały przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne); instytucje artystyczne (szczególnie w działach edukacyjnych w muzeach, galeriach, teatrach itd.); instytucje medialne i medialno-edukacyjne (telewizja, radio, prasa, portale internetowe) oraz każda instytucja kulturalna, edukacyjna czy usługowa, w której kompetencje artystyczne pedagoga stanowią podstawowy atut (ośrodki kultury, kluby, świetlice itd.). Studia nad dzieckiem i rodziną Absolwent będzie posiadał specjalistyczną wiedzę i umiejętności dotyczące poznawania i usprawniania funkcjonowania osób, grup i społeczności lokalnej, pracy z dzieckiem i rodziną, w szczególności przeżywających kryzysy i trudności. Będzie zdolny analizować z perspektywy interdyscyplinarnej czynniki zagrożenia dziecka i rodziny i podejmować interwencje w sytuacjach kryzysowych. Absolwent jest przygotowany do podjęcia pracy wychowawcy, pedagoga, specjalisty do spraw pracy z rodziną, asystenta rodziny, koordynatora. Może pracować w instytucjach systemu edukacji: szkołach (pedagog, wychowawca świetlicy), poradniach psychologiczno-pedagogicznych (pedagog); w kuratorskich służbach sądowych, a także w instytucjach sektora pomocy społecznej: świetlicach środowiskowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, ośrodkach adopcyjnych, poradnictwie rodzinnym, służbach socjalnych, ośrodkach interwencji kryzysowej, ośrodkach pomocy społecznej, centrach pomocy rodzinie. Polityka oświatowa – menedżer oświaty Absolwent będzie przygotowany do wyznaczania celów i określania sposobów realizacji polityki oświatowej na poziomie jednostek administracji państwowej. Kierowanie placówką oświatową wymaga kompetencji merytorycznych i społecznych. Bazą do wskazywania kierunków rozwoju placówki oświatowej będzie wiedza z zakresu zarządzania strategicznego i zarządzania zmianą, konstruowania i zarządzania projektem oraz zarządzania kapitałem ludzkim. Do realizacji wyznaczonych zadań niezbędne będą umiejętności kierownicze i interpersonalne. Przykładowe miejsca pracy: administracja państwowa, samorządy lokalne i organizacje pozarządowe, publiczne i niepubliczne placówki edukacyjne, firmy szkoleniowe, działy edukacyjne muzeów i innych placówek kultury. Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich. |
ECTS Coordinators:
Qualification awarded:
Access to further studies:
Learning outcomes
We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:
1. Learning outcomes:
On completion of the programme of study the graduate:
• demonstrates broadened and deepened knowledge of contemporary directions of education development and awareness of the historical and cultural contexts and determinants of this development
• demonstrates deepened knowledge of ontogenetic human development (biological, cultural, psychological, social aspects)
• demonstrates deepened and structured knowledge of various institutions (educational, welfare, cultural), of their mission, aims, activities, functions, principles of organisation. The detail of this knowledge is associated with intentionally specified scope.
• has significant, regarding the scope and depth, knowledge of the diverse foundations of the broadly understood education process; the knowledge takes into account the psychological, biological, social, cultural, philosophical foundations of education.
• can observe diverse social phenomena, search out, collect, process information about them referring to various sources and interpret them depending on the nature of educational problems
• knows how to integrate theoretical knowledge typical for education and related disciplines and use it properly taking into account the analysis of problems of the broadly understood educational nature, their diagnosis, and the design of practical solutions
2. Studies in ECTS credits and the number of semesters: 120 credits, 4 semesters
3. number of ECTS credits attributable to:
- fundamental courses: 24 ECTS;
- practical courses, including laboratories and projects: max. 10 ECTS
- elective courses - 50 ECTS
4. teaching practice: max. 150 hours, max. 10 ECTS within individual modules.
Competences:
1) getting acquainted with the specificity of functioning of institutions providing consultancy services, observing the organization of work in the institution
2) getting acquainted with the documentation kept at the institution
3) getting to know the methods, tools and techniques used in career counselling
4) observing both the individual and group counselling processes
5) co-creation of training programmes in the field of career counseling
6) cooperation with the tutor in the organisation of practice, the planning and approval of actions taken by the student at the institution, taking action for students in all problem cases related to security, violating the rights of others, failure to observe the established rules
7) conducting analysis and interpretation of observed or experienced events related to counselling situations and the work of the institution, in particular confronting the theoretical knowledge with practice and discussing the experience gained
Course structure diagram:
Abbreviations used in tables: | |
lect - Lecture cl - Class egz - Examination kon - Seminar kint - E-learning course pr_ped - Pedagogical placement sem - Seminar war - Workshops | c - Pass/fail e - Examination |