Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister
Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia
Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Polonistyki przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28 (Kampus Główny) lub w budynku przy ul. Stawki 5/7. Niektóre zajęcia (np. przedmioty ogólnouniwersyteckie) mogą się odbywać się w innych lokalizacjach.
Czas: Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00.
Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na studiach drugiego stopnia
Podczas studiów na filologii polskiej pogłębisz wiedzę na temat:
historii literatury polskiej XX i XXI wieku oraz literatury popularnej;
najważniejszych mechanizmów rządzących językoznawstwem w ujęciu ogólnym oraz zmianami języka w ujęciu diachronicznym.
Nauczysz się w stopniu pogłębionym:
analizować najnowsze teksty literackie i literaturoznawcze;
przygotowywać teksty naukowe;
analizować mechanizmy rządzące językiem;
wykorzystywać do tego najnowsze narzędzia i metodologie.
Zdobędziesz dzięki temu kompetencje do pracy w zawodach wymagających krytycznego myślenia, uruchamiania kontekstów literackich i kulturowych oraz skutecznego, kreatywnego i poprawnego posługiwania się językiem polskim.
Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu filologii polskiej
Osoby, które ukończyły studia drugiego stopnia na kierunku filologia polska pracują wszędzie tam, gdzie potrzebne są kompetencje humanistyczne i komunikacyjne (w instytucjach kultury, mediach, urzędach). Jeśli zdecydujesz się kontynuować specjalizację nauczycielską, zdobędziesz uprawnienia do uczenia w szkole. Jeśli wybierze specjalizację „Prosty język i przyjazna komunikacja” zdobędziesz kompetencje pozwalające Ci stosować prosty i dostępny język w komunikacji użytkowej – dzięki czemu znajdziesz pracę w instytucjach publicznych i firmach różnych sektorów.
Czy na filologii polskiej są różne specjalności i specjalizacje
Na filologii polskiej możesz wybrać jeden z dwóch modułów:
Tradycja i nowoczesność
Komparatystyka.
W obrębie obu modułów zrealizujesz obowiązkowe przedmioty literaturoznawcze, językoznawcze i metodologiczne. Wybierzesz także konwersatoria, dzięki którym dostosujesz ścieżkę kształcenia do swoich zainteresowań.
Na drugim stopniu filologii polskiej możesz wybrać jedną z dwóch specjalizacji zawodowych. Są to specjalizacje:
nauczycielska – mogą ją realizować tylko osoby, które skończyły tę specjalizację na studiach pierwszego stopnia;
prosty język i przyjazna komunikacja – zdobędziesz umiejętności i kompetencje związane z upraszczaniem komunikacji w firmach i instytucjach oraz dostępnością komunikacyjną (tu znajdziesz więcej informacji).
WAŻNE: Specjalizacje na studiach drugiego stopnia są nieobowiązkowe . Nie musisz realizować żadnej z nich.
Czego będziesz się uczyć na filologii polskiej
Poza tradycyjnymi zajęciami literaturoznawczymi i językoznawczymi na drugim stopniu filologii polskiej oferujemy różnorodne konwersatoria, translatoria i seminaria magisterskie.
Wybór konwersatoriów i seminariów odpowiadających Twoim zainteresowaniom pozwoli Ci zindywidualizować ścieżkę kształcenia oraz pogłębić wiedzę i umiejętności w obszarach, którymi się interesujesz.
Zajęcia literaturoznawcze
W bloku literaturoznawczym zrealizujesz takie przedmioty jak:
Literatura polska lat 1918-1945 i Literatura polska lat 1945-1989 (moduł Tradycja i nowoczesność);
Teksty literatury współczesnej – analiza kontekstowa i Wielkie dzieła literatury światowej w ujęciu porównawczym;
Literatura najnowsza;
Literatura popularna;
Metodologia badań literaturoznawczych (dla osób, które piszą pracę magisterską z zakresu literaturoznawstwa)
Zajęcia językoznawcze
W bloku językoznawczym zrealizujesz takie przedmioty jak:
Językoznawstwo ogólne;
Historia języka polskiego;
Leksykografia;
Praca nad tekstem naukowym;
Metodologia badań językoznawczych (dla osób, które piszą pracę magisterską z zakresu językoznawstwa)
Konwersatoria
Podczas studiów zrealizujesz przynajmniej 3 konwersatoria, które wybierzesz zgodnie ze swoimi zainteresowaniami i modułem.
Translatorium
Podczas translatorium zajmiesz się tłumaczeniem tekstów (przede wszystkim z języka angielskiego) na język polski.
Czy podczas studiów na filologii polskiej będziesz realizować praktyki
Praktyki realizujesz w ramach specjalizacji zawodowych, przy czym:
na specjalizacji nauczycielskiej trwają one 120 godzin i realizujesz je w szkole średniej;
na specjalizacji prosty język i przyjazna komunikacja trwają one 60 godzin i zrealizujesz je w wybranym banku, ministerstwie lub innej firmie lub instytucji, zajmującej się upraszczaniem i dostępnością komunikacyjną.
Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni
Magisterium na kierunku filologia polska, specjalność "Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej"
Magisterium na kierunku filologia polska, specjalność język – literatura – kultura
Magisterium na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo - językoznawcza
Magisterium na kierunku filologia polska, specjalność logopedia
Dalsze studia:
szkoła doktorska, studia podyplomowe
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej; w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną filologii polskiej; w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stosowanej w najnowszych pracach badawczych z tych dziedzin; w stopniu zaawansowanym powiązania filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. POTRAFI: w stopniu pogłębionym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; w stopniu zaawansowanym posługiwać się w dyskursie naukowym ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej; dobierać i stosować zaawansowane i innowacyjne techniki informacyjno-komunikacyjne oraz wykorzystywać je do komunikowania się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców; formułować w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych; samodzielnie prowadzić na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego; inicjować prace grupowe i być otwartym na nowe idee oraz gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla filologii polskiej. JEST GOTÓW DO: uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.
ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej; w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną filologii polskiej; w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stosowanej w najnowszych pracach badawczych z tych dziedzin; w stopniu zaawansowanym powiązania filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. POTRAFI: w stopniu pogłębionym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; w stopniu zaawansowanym posługiwać się w dyskursie naukowym ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej; dobierać i stosować zaawansowane i innowacyjne techniki informacyjno-komunikacyjne oraz wykorzystywać je do komunikowania się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców; formułować w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych; samodzielnie prowadzić na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego; inicjować prace grupowe i być otwartym na nowe idee oraz gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla filologii polskiej. JEST GOTÓW DO: uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne)
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma pogłębioną wiedzę o roli refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa i/lub językoznawstwa
ma pogłębioną wiedze o zależnościach między głównymi subdyscyplinami filologii polskiej
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
umie w stopniu zaawansowanym posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej
formułuje w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
umie inicjować prace grupowe i jest otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
ma dogłębną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 102 punkty ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma pogłębioną wiedzę o roli refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa i/lub językoznawstwa
ma pogłębioną wiedze o zależnościach między głównymi subdyscyplinami filologii polskiej
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
umie w stopniu zaawansowanym posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej
formułuje w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
umie inicjować prace grupowe i jest otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
ma dogłębną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 102 punkty ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student może uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 26 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji nauczycielskiej, realizowanej w ramach limitu ponadprogramowych bezpłatnych punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w gimnazjum i liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma pogłębioną wiedzę o roli refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa i/lub językoznawstwa
ma pogłębioną wiedze o zależnościach między głównymi subdyscyplinami filologii polskiej
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
umie w stopniu zaawansowanym posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej
formułuje w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
umie inicjować prace grupowe i jest otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
ma dogłębną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 102 punkty ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student może uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 26 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji nauczycielskiej, realizowanej w ramach limitu ponadprogramowych bezpłatnych punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Kierunek studiów: filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia II stopnia (stacjonarne)
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą (historycznoliteracką, teoretycznoliteracką, komparatystyczną) i językoznawczą (synchroniczną i diachroniczną) w języku polskim
ma rozbudowaną wiedzę na temat komparatystyki dyskursów (relacji literatury, dyskursów filozofii, polityki, nauki, reklamy)
zna w stopniu pogłębionym historię języka polskiego i leksykalną semantykę porównawczą
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
rozpoznaje, analizuje i interpretuje relacje różnych dyskursów (literatury, filozofii, polityki, nauki, reklamy)
analizuje i interpretuje w sposób porównawczy zagadnienia z zakresu poetyki i semiotyki tekstów kultury
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
ma głęboką świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury
zna i rozumie w sposób pogłębiony idee wielokulturowości oraz relatywizmu kulturowego, pozwalające pielęgnować ideę dialogu międzykulturowego i społecznego
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej” wynosi 80 punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia II stopnia (stacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą (historycznoliteracką, teoretycznoliteracką, komparatystyczną) i językoznawczą (synchroniczną i diachroniczną) w języku polskim
ma rozbudowaną wiedzę na temat komparatystyki dyskursów (relacji literatury, dyskursów filozofii, polityki, nauki, reklamy)
zna w stopniu pogłębionym historię języka polskiego i leksykalną semantykę porównawczą
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
rozpoznaje, analizuje i interpretuje relacje różnych dyskursów (literatury, filozofii, polityki, nauki, reklamy)
analizuje i interpretuje w sposób porównawczy zagadnienia z zakresu poetyki i semiotyki tekstów kultury
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
ma głęboką świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury
zna i rozumie w sposób pogłębiony idee wielokulturowości oraz relatywizmu kulturowego, pozwalające pielęgnować ideę dialogu międzykulturowego i społecznego
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej” wynosi 80 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student może uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 26 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji nauczycielskiej, realizowanej w ramach limitu ponadprogramowych punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w gimnazjum i liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia II stopnia (stacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą (historycznoliteracką, teoretycznoliteracką, komparatystyczną) i językoznawczą (synchroniczną i diachroniczną) w języku polskim
ma rozbudowaną wiedzę na temat komparatystyki dyskursów (relacji literatury, dyskursów filozofii, polityki, nauki, reklamy)
zna w stopniu pogłębionym historię języka polskiego i leksykalną semantykę porównawczą
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
rozpoznaje, analizuje i interpretuje relacje różnych dyskursów (literatury, filozofii, polityki, nauki, reklamy)
analizuje i interpretuje w sposób porównawczy zagadnienia z zakresu poetyki i semiotyki tekstów kultury
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
ma głęboką świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury
zna i rozumie w sposób pogłębiony idee wielokulturowości oraz relatywizmu kulturowego, pozwalające pielęgnować ideę dialogu międzykulturowego i społecznego
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej” wynosi 80 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student może uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 26 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji nauczycielskiej, realizowanej w ramach limitu ponadprogramowych punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Kierunek studiów: filologia polska, specjalność logopedia, studia II stopnia
Efekty kształcenia dla programu
Absolwent:
Ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i logopedii; ma kontekstową wiedzę z zakresu kulturoznawstwa; zna i rozumie główne kierunki rozwoju i stanowiska współczesnych teorii językoznawczych, literaturoznawczych i logopedycznych; ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej oraz logopedii w relacji do innych dziedzin i dyscyplin naukowych.
Rozumie i potrafi objaśnić mechanizmy semantyczne, formalne i pragmatyczne decydujące o kształcie i treści wypowiedzi; potrafi rozpoznać i wskazać elementy, które mogą sprawić użytkownikowi języka trudność w kształtowaniu wypowiedzi, a także wyjaśnić mechanizm trudności; umie rozpoznawać i scharakteryzować wymowę niepoprawną, poprawną i wzorcową.
Posiada znajomość etiologii zaburzeń psychicznych u dzieci, w tym w szczególności autyzmu wczesnodziecięcego, ADHD, zaburzeń zachowania i innych zaburzeń wieku rozwojowego; opisuje objawy charakterystyczne dla poszczególnych schorzeń psychicznych dzieci.
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zaburzeń i opóźnień w rozwoju systemu językowego i mowy, zna różne klasyfikacje zaburzeń mowy; ma pogłębioną wiedzę na temat objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy, jak również dla poszczególnych zaburzeniach tj. afazji, dyzartrii, niedokształcenia mowy uwarunkowanego: niedosłuchem, mózgowym uszkodzeniem i/lub dysfunkcją upośledzenia umysłowego, autyzmem.
Ma pogłębioną wiedzę na temat metod korygowania wad wymowy i stymulowania rozwoju mowy u dzieci, a także o komunikacji interpersonalnej i metodach wspomagających rozwój psychoruchowy.
Potrafi samodzielnie opisywać, analizować i interpretować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzonego rozwoju mowy lub nabytych zaburzeń mowy; potrafi opracować plan terapii, uwzględniając możliwości i potrzeby pacjenta; potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów oraz współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego programu reedukacji lub usprawniania pacjentów.
Dostrzega, poprawnie analizuje i pomaga w skutecznym rozwiązywaniu trudności emocjonalno-społecznych pacjentów z zaburzonym rozwojem mowy lub z nabytymi zaburzeniami mowy, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne oraz posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny.
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120 ECTS; liczba semestrów: 4.
Liczba punktów ECTS przypadająca na: - zajęcia z zakresu nauk podstawowych: 108 ECTS - zajęcia modułowe do wyboru: 45 ECTS
Informacja o praktykach z podaniem wymiaru i liczby punktów ECTS
Praktyki logopedyczne:
Praktyki logopedyczne odbywają się w gabinetach logopedycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i przedszkolach w wymiarze 100 godzin (5 ECTS) w formie śródrocznej: ciągłej i nieciągłej.
Kierunek studiów: filologia polska, specjalność logopedia, studia II stopnia, specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu
Absolwent:
ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i logopedii; ma kontekstową wiedzę z zakresu kulturoznawstwa; zna i rozumie główne kierunki rozwoju i stanowiska współczesnych teorii językoznawczych, literaturoznawczych i logopedycznych; ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej oraz logopedii w relacji do innych dziedzin i dyscyplin naukowych
rozumie i potrafi objaśnić mechanizmy semantyczne, formalne i pragmatyczne decydujące o kształcie i treści wypowiedzi; potrafi rozpoznać i wskazać elementy, które mogą sprawić użytkownikowi języka trudność w kształtowaniu wypowiedzi, a także wyjaśnić mechanizm trudności; umie rozpoznawać i scharakteryzować wymowę niepoprawną, poprawną i wzorcową
posiada znajomość etiologii zaburzeń psychicznych u dzieci, w tym w szczególności autyzmu wczesnodziecięcego, ADHD, zaburzeń zachowania i innych zaburzeń wieku rozwojowego; opisuje objawy charakterystyczne dla poszczególnych schorzeń psychicznych dzieci
zna cele i treści oraz zasady kształcenia (reguły, normy), metody kształcenia i wychowania (sposób postępowania nauczyciela), formy organizacyjne kształcenia i wychowania oraz metody i zasady oceniania postępów uczniów w nauce i wychowaniu
ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zaburzeń i opóźnień w rozwoju systemu językowego i mowy, zna różne klasyfikacje zaburzeń mowy; ma pogłębioną wiedzę na temat objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy, jak również dla poszczególnych zaburzeniach tj. afazji, dyzartrii, niedokształcenia mowy uwarunkowanego: niedosłuchem, mózgowym uszkodzeniem i/lub dysfunkcją upośledzenia umysłowego, autyzmem
ma pogłębioną wiedzę na temat metod korygowania wad wymowy i stymulowania rozwoju mowy u dzieci, a także o komunikacji interpersonalnej i metodach wspomagających rozwój psychoruchowy
potrafi samodzielnie opisywać, analizować i interpretować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzonego rozwoju mowy lub nabytych zaburzeń mowy; potrafi opracować plan terapii, uwzględniając możliwości i potrzeby pacjenta; potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów oraz współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego programu reedukacji lub usprawniania pacjentów
dostrzega, poprawnie analizuje i pomaga w skutecznym rozwiązywaniu trudności emocjonalno-społecznych pacjentów z zaburzonym rozwojem mowy lub z nabytymi zaburzeniami mowy, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne oraz posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120 ECTS + 26 ECTS (specjalizacja nauczycielska w ramach dodatkowych bezpłatnych punktów ECTS); liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Liczba punktów ECTS przypadająca na: - zajęcia z zakresu nauk podstawowych: 108 ECTS - zajęcia o charakterze praktycznym (w tym laboratoria i zajęcia projektowe): 26 ECTS - zajęcia modułowe do wyboru: 45 ECTS
Informacja o praktykach z podaniem wymiaru i liczby punktów ECTS:
Praktyki logopedyczne:
Praktyki logopedyczne odbywają się w gabinetach logopedycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i przedszkolach w wymiarze 100 godzin (5 ECTS) w formie śródrocznej: ciągłej i nieciągłej.
Studenci II stopnia studiów na kierunku filologia polska, specjalność logopedia mogą realizować specjalność nauczycielską w ramach dodatkowych bezpłatnych punktów ECTS.
Praktyki nauczycielskie:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w gimnazjum i liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów:
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej.
Zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z zakresu historii literatury, teorii literatury i komparatystyki, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych w najnowszych literaturoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscypliny.
Zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych najnowszych językoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscypliny.
Zna i rozumie prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu językoznawstwa.
Potrafi w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy literaturoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców.
Potrafi w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, stawiać hipotezy badawcze, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy językoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców.
Potrafi planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Jest gotów do wzięcia etycznej odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, podtrzymywania etosu zawodowego, kierowania się uczciwością i rzetelnością naukową w prowadzeniu sporów naukowych i ideowych oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w wypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów:
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej.
Zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z zakresu historii literatury, teorii literatury i komparatystyki, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych w najnowszych literaturoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscypliny.
Zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych najnowszych językoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscypliny.
Zna i rozumie prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu językoznawstwa.
Potrafi w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy literaturoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców.
Potrafi w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, stawiać hipotezy badawcze, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy językoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców.
Potrafi planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Jest gotów do wzięcia etycznej odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, podtrzymywania etosu zawodowego, kierowania się uczciwością i rzetelnością naukową w prowadzeniu sporów naukowych i ideowych oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w wypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
e - Egzamin
zo - Zaliczenie na ocenę
Pierwszy rok, literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej