Studia drugiego stopnia na kierunku filologia polska umożliwiają zdobycie zaawansowanej wiedzy z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa oraz pogłębienie umiejętności i kompetencji społecznych pozwalających na wykorzystanie wiedzy z tych dziedzin w dalszych badaniach naukowych lub w działalności zawodowej.
Opracowana koncepcja kształcenia pozwala studentom na podjęcie specjalistycznych studiów obejmujących z jednej strony zagadnienia dotyczące m. in. najnowszej literatury polskiej, literatury popularnej, badań i metodologii teoretycznoliterackich, z drugiej zaś językoznawstwa ogólnego, historii języka polskiego i leksykografii. Na studiach drugiego stopnia studenci wybierają jeden z dwóch modułów: tradycja i nowoczesność lubkomparatystyka, dzięki czemu mają możliwość takiego wyprofilowania własnej ścieżki edukacji akademickiej, aby w jak największym stopniu odpowiadała ona ich potrzebom naukowym. W ramach każdego z modułów studenci mogą skorzystać z szerokiej oferty konwersatoriów, które są zgodne z ich zainteresowaniami i spójne z działalnością naukową prowadzoną (również w ramach grantów) przez wykładowców. Daje to studentom możliwość włączenia się w badania naukowe związane z interesującą ich dziedziną wiedzy. Na studiach magisterskich studenci nabywają umiejętności pozwalające na samodzielne przygotowanie rozprawy naukowej, obejmujące zgromadzenie materiału, wybór metody badawczej, postawienie i obronę tezy, selekcję bibliografii, a także krytyczne ustosunkowanie się do wiedzy na dany temat. Absolwenci studiów drugiego stopnia na kierunku filologia polska są gotowi do podjęcia dalszego kształcenia w szkołach doktorskich oraz do zawodowego angażowania się w życie społeczne, naukowe i kulturalne.
Studia na kierunku filologia polska pozwalają także na pogłębienie kompetencji i umiejętności zawodowych zdobytych podczas studiów pierwszego stopnia, jednak w odróżnieniu od studiów licencjackich wybór specjalizacji nie jest obowiązkowy. Na studiach drugiego stopnia przewidziana jest kontynuacja specjalizacji nauczycielskiej, która pozwala uzyskać pełne uprawnienia pedagogiczne, pozwalające na podjęcie pracy w szkole podstawowej lub ponadpodstawowej.
Od roku akademickiego 2024/2025 studenci mają możliwość wyboru specjalizacji prosty język i przyjazna komunikacja, w programie której dominują zajęcia praktyczne – warsztaty z pisania i redagowania tekstów zgodnych z zasadami prostego języka i przyjaznej komunikacji oraz tekstów dostosowanych do osób z ograniczeniami komunikacyjnymi. Na specjalizację zostanie przyjętych 40 osób, które napiszą test z kultury języka polskiego i zdobędą najwyższe wyniki.
Wszystkie polonistyczne zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku na terenie Kampusu Głównego Uniwersytetu Warszawskiego (ul. Krakowskie Przedmieście 26/28), w gmachu Wydziału Polonistyki. Studenci mają w nim do dyspozycji w pełni wyposażone sale dydaktyczne, dwie biblioteki i czytelnie wydziałowe. Dostęp do literatury i niezbędnych narzędzi badawczych zapewnia też bliskość Biblioteki Uniwersyteckiej w Warszawie.
Aktualny program studiów można znaleźć na stronie Wydziału Polonistyki, w zakładce „Studia”.
Przyznawane kwalifikacje:
Magisterium na kierunku filologia polska
Magisterium na kierunku filologia polska, specjalność "Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej"
Magisterium na kierunku filologia polska, specjalność język – literatura – kultura
Magisterium na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo - językoznawcza
Magisterium na kierunku filologia polska, specjalność logopedia
Dalsze studia:
szkoła doktorska, studia podyplomowe
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i
wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej; w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną filologii polskiej; w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stosowanej w najnowszych pracach badawczych z tych dziedzin; w stopniu zaawansowanym powiązania filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. POTRAFI: w stopniu pogłębionym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; w stopniu zaawansowanym posługiwać się w dyskursie naukowym ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej; dobierać i stosować zaawansowane i innowacyjne techniki informacyjno-komunikacyjne oraz wykorzystywać je do komunikowania się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców; formułować w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych; samodzielnie prowadzić na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego; inicjować prace grupowe i być otwartym na nowe idee oraz gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla filologii polskiej. JEST GOTÓW DO: uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.
ABSOLWENT ZNA I ROZUMIE: w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej; w stopniu pogłębionym miejsce i znaczenie filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną filologii polskiej; w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą i językoznawczą w języku polskim, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii stosowanej w najnowszych pracach badawczych z tych dziedzin; w stopniu zaawansowanym powiązania filologii polskiej z innymi dziedzinami nauki i dyscyplinami naukowymi. POTRAFI: w stopniu pogłębionym samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego; w stopniu zaawansowanym posługiwać się w dyskursie naukowym ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej; dobierać i stosować zaawansowane i innowacyjne techniki informacyjno-komunikacyjne oraz wykorzystywać je do komunikowania się na tematy specjalistyczne ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców; formułować w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych; samodzielnie prowadzić na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego; inicjować prace grupowe i być otwartym na nowe idee oraz gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów; wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla filologii polskiej. JEST GOTÓW DO: uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne)
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma pogłębioną wiedzę o roli refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa i/lub językoznawstwa
ma pogłębioną wiedze o zależnościach między głównymi subdyscyplinami filologii polskiej
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
umie w stopniu zaawansowanym posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej
formułuje w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
umie inicjować prace grupowe i jest otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
ma dogłębną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 102 punkty ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma pogłębioną wiedzę o roli refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa i/lub językoznawstwa
ma pogłębioną wiedze o zależnościach między głównymi subdyscyplinami filologii polskiej
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
umie w stopniu zaawansowanym posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej
formułuje w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
umie inicjować prace grupowe i jest otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
ma dogłębną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 102 punkty ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student może uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 26 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji nauczycielskiej, realizowanej w ramach limitu ponadprogramowych bezpłatnych punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w gimnazjum i liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, studia II stopnia (stacjonarne i niestacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma pogłębioną wiedzę o roli refleksji literaturoznawczej i językoznawczej w kształtowaniu kultury
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa i/lub językoznawstwa
ma pogłębioną wiedze o zależnościach między głównymi subdyscyplinami filologii polskiej
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
umie w stopniu zaawansowanym posługiwać się ujęciami teoretycznymi, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla filologii polskiej
formułuje w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla filologii polskiej, stawia tezy oraz artykułuje własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
umie inicjować prace grupowe i jest otwarty na nowe idee oraz gotów do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów
ma dogłębną świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych i niestacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność literaturoznawczo-językoznawcza, wynosi 102 punkty ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student może uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 26 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji nauczycielskiej, realizowanej w ramach limitu ponadprogramowych bezpłatnych punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Kierunek studiów: filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia II stopnia (stacjonarne)
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą (historycznoliteracką, teoretycznoliteracką, komparatystyczną) i językoznawczą (synchroniczną i diachroniczną) w języku polskim
ma rozbudowaną wiedzę na temat komparatystyki dyskursów (relacji literatury, dyskursów filozofii, polityki, nauki, reklamy)
zna w stopniu pogłębionym historię języka polskiego i leksykalną semantykę porównawczą
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
rozpoznaje, analizuje i interpretuje relacje różnych dyskursów (literatury, filozofii, polityki, nauki, reklamy)
analizuje i interpretuje w sposób porównawczy zagadnienia z zakresu poetyki i semiotyki tekstów kultury
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
ma głęboką świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury
zna i rozumie w sposób pogłębiony idee wielokulturowości oraz relatywizmu kulturowego, pozwalające pielęgnować ideę dialogu międzykulturowego i społecznego
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej” wynosi 80 punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia II stopnia (stacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą (historycznoliteracką, teoretycznoliteracką, komparatystyczną) i językoznawczą (synchroniczną i diachroniczną) w języku polskim
ma rozbudowaną wiedzę na temat komparatystyki dyskursów (relacji literatury, dyskursów filozofii, polityki, nauki, reklamy)
zna w stopniu pogłębionym historię języka polskiego i leksykalną semantykę porównawczą
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
rozpoznaje, analizuje i interpretuje relacje różnych dyskursów (literatury, filozofii, polityki, nauki, reklamy)
analizuje i interpretuje w sposób porównawczy zagadnienia z zakresu poetyki i semiotyki tekstów kultury
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
ma głęboką świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury
zna i rozumie w sposób pogłębiony idee wielokulturowości oraz relatywizmu kulturowego, pozwalające pielęgnować ideę dialogu międzykulturowego i społecznego
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej” wynosi 80 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student może uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 26 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji nauczycielskiej, realizowanej w ramach limitu ponadprogramowych punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w gimnazjum i liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Kierunek studiów: Filologia polska, specjalność literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej, studia II stopnia (stacjonarne), specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu:
Absolwent:
ma rozszerzoną wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej w relacji do innych nauk oraz o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filologii polskiej
zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą (historycznoliteracką, teoretycznoliteracką, komparatystyczną) i językoznawczą (synchroniczną i diachroniczną) w języku polskim
ma rozbudowaną wiedzę na temat komparatystyki dyskursów (relacji literatury, dyskursów filozofii, polityki, nauki, reklamy)
zna w stopniu pogłębionym historię języka polskiego i leksykalną semantykę porównawczą
czyta, interpretuje i analizuje teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny i kulturowy, oraz teksty o charakterze naukowym
rozpoznaje, analizuje i interpretuje relacje różnych dyskursów (literatury, filozofii, polityki, nauki, reklamy)
analizuje i interpretuje w sposób porównawczy zagadnienia z zakresu poetyki i semiotyki tekstów kultury
prowadzi na poziomie rozszerzonym pracę badawczą pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego
ma głęboką świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury
zna i rozumie w sposób pogłębiony idee wielokulturowości oraz relatywizmu kulturowego, pozwalające pielęgnować ideę dialogu międzykulturowego i społecznego
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120, liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student musi uzyskać w ramach zajęć z zakresu nauk podstawowych, do których odnoszą się efekty kształcenia dla studiów stacjonarnych drugiego stopnia na kierunku filologia polska, specjalność „Literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej” wynosi 80 punktów ECTS.
Łączna liczba punktów ECTS, którą student może uzyskać w ramach zajęć o charakterze praktycznym, wynosi 26 punktów ECTS. Są to punkty przypisane do specjalizacji nauczycielskiej, realizowanej w ramach limitu ponadprogramowych punktów ECTS.
Suma punktów ECTS do wyboru przez studentów wynosi 45 ECTS.
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Kierunek studiów: filologia polska, specjalność logopedia, studia II stopnia
Efekty kształcenia dla programu
Absolwent:
Ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i logopedii; ma kontekstową wiedzę z zakresu kulturoznawstwa; zna i rozumie główne kierunki rozwoju i stanowiska współczesnych teorii językoznawczych, literaturoznawczych i logopedycznych; ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej oraz logopedii w relacji do innych dziedzin i dyscyplin naukowych.
Rozumie i potrafi objaśnić mechanizmy semantyczne, formalne i pragmatyczne decydujące o kształcie i treści wypowiedzi; potrafi rozpoznać i wskazać elementy, które mogą sprawić użytkownikowi języka trudność w kształtowaniu wypowiedzi, a także wyjaśnić mechanizm trudności; umie rozpoznawać i scharakteryzować wymowę niepoprawną, poprawną i wzorcową.
Posiada znajomość etiologii zaburzeń psychicznych u dzieci, w tym w szczególności autyzmu wczesnodziecięcego, ADHD, zaburzeń zachowania i innych zaburzeń wieku rozwojowego; opisuje objawy charakterystyczne dla poszczególnych schorzeń psychicznych dzieci.
Ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zaburzeń i opóźnień w rozwoju systemu językowego i mowy, zna różne klasyfikacje zaburzeń mowy; ma pogłębioną wiedzę na temat objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy, jak również dla poszczególnych zaburzeniach tj. afazji, dyzartrii, niedokształcenia mowy uwarunkowanego: niedosłuchem, mózgowym uszkodzeniem i/lub dysfunkcją upośledzenia umysłowego, autyzmem.
Ma pogłębioną wiedzę na temat metod korygowania wad wymowy i stymulowania rozwoju mowy u dzieci, a także o komunikacji interpersonalnej i metodach wspomagających rozwój psychoruchowy.
Potrafi samodzielnie opisywać, analizować i interpretować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzonego rozwoju mowy lub nabytych zaburzeń mowy; potrafi opracować plan terapii, uwzględniając możliwości i potrzeby pacjenta; potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów oraz współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego programu reedukacji lub usprawniania pacjentów.
Dostrzega, poprawnie analizuje i pomaga w skutecznym rozwiązywaniu trudności emocjonalno-społecznych pacjentów z zaburzonym rozwojem mowy lub z nabytymi zaburzeniami mowy, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne oraz posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny.
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120 ECTS; liczba semestrów: 4.
Liczba punktów ECTS przypadająca na: - zajęcia z zakresu nauk podstawowych: 108 ECTS - zajęcia modułowe do wyboru: 45 ECTS
Informacja o praktykach z podaniem wymiaru i liczby punktów ECTS
Praktyki logopedyczne:
Praktyki logopedyczne odbywają się w gabinetach logopedycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i przedszkolach w wymiarze 100 godzin (5 ECTS) w formie śródrocznej: ciągłej i nieciągłej.
Kierunek studiów: filologia polska, specjalność logopedia, studia II stopnia, specjalizacja nauczycielska
Efekty kształcenia dla programu
Absolwent:
ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorię i metodologię z zakresu językoznawstwa, literaturoznawstwa i logopedii; ma kontekstową wiedzę z zakresu kulturoznawstwa; zna i rozumie główne kierunki rozwoju i stanowiska współczesnych teorii językoznawczych, literaturoznawczych i logopedycznych; ma wiedzę o miejscu i znaczeniu filologii polskiej oraz logopedii w relacji do innych dziedzin i dyscyplin naukowych
rozumie i potrafi objaśnić mechanizmy semantyczne, formalne i pragmatyczne decydujące o kształcie i treści wypowiedzi; potrafi rozpoznać i wskazać elementy, które mogą sprawić użytkownikowi języka trudność w kształtowaniu wypowiedzi, a także wyjaśnić mechanizm trudności; umie rozpoznawać i scharakteryzować wymowę niepoprawną, poprawną i wzorcową
posiada znajomość etiologii zaburzeń psychicznych u dzieci, w tym w szczególności autyzmu wczesnodziecięcego, ADHD, zaburzeń zachowania i innych zaburzeń wieku rozwojowego; opisuje objawy charakterystyczne dla poszczególnych schorzeń psychicznych dzieci
zna cele i treści oraz zasady kształcenia (reguły, normy), metody kształcenia i wychowania (sposób postępowania nauczyciela), formy organizacyjne kształcenia i wychowania oraz metody i zasady oceniania postępów uczniów w nauce i wychowaniu
ma pogłębioną wiedzę dotyczącą zaburzeń i opóźnień w rozwoju systemu językowego i mowy, zna różne klasyfikacje zaburzeń mowy; ma pogłębioną wiedzę na temat objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy, jak również dla poszczególnych zaburzeniach tj. afazji, dyzartrii, niedokształcenia mowy uwarunkowanego: niedosłuchem, mózgowym uszkodzeniem i/lub dysfunkcją upośledzenia umysłowego, autyzmem
ma pogłębioną wiedzę na temat metod korygowania wad wymowy i stymulowania rozwoju mowy u dzieci, a także o komunikacji interpersonalnej i metodach wspomagających rozwój psychoruchowy
potrafi samodzielnie opisywać, analizować i interpretować objawy językowe i pozajęzykowe zaburzonego rozwoju mowy lub nabytych zaburzeń mowy; potrafi opracować plan terapii, uwzględniając możliwości i potrzeby pacjenta; potrafi prowadzić terapię z pacjentem i weryfikować skuteczność stosowanych metod w zależności od efektów oraz współpracować z innymi specjalistami w celu tworzenia skutecznego programu reedukacji lub usprawniania pacjentów
dostrzega, poprawnie analizuje i pomaga w skutecznym rozwiązywaniu trudności emocjonalno-społecznych pacjentów z zaburzonym rozwojem mowy lub z nabytymi zaburzeniami mowy, ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne oraz posiada umiejętność rozumienia sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny
Wymiar studiów w punktach ECTS: 120 ECTS + 26 ECTS (specjalizacja nauczycielska w ramach dodatkowych bezpłatnych punktów ECTS); liczba semestrów: 4.
Standardy kształcenia nauczycieli oparte na Rozporządzeniu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Liczba punktów ECTS przypadająca na: - zajęcia z zakresu nauk podstawowych: 108 ECTS - zajęcia o charakterze praktycznym (w tym laboratoria i zajęcia projektowe): 26 ECTS - zajęcia modułowe do wyboru: 45 ECTS
Informacja o praktykach z podaniem wymiaru i liczby punktów ECTS:
Praktyki logopedyczne:
Praktyki logopedyczne odbywają się w gabinetach logopedycznych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych i przedszkolach w wymiarze 100 godzin (5 ECTS) w formie śródrocznej: ciągłej i nieciągłej.
Studenci II stopnia studiów na kierunku filologia polska, specjalność logopedia mogą realizować specjalność nauczycielską w ramach dodatkowych bezpłatnych punktów ECTS.
Praktyki nauczycielskie:
Praktyki nauczycielskie obejmują praktyki dydaktyczne w gimnazjum i liceum w wymiarze 150 godzin (6 ECST). Wymiar i charakter praktyk jest zgodny z wytycznymi Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardów kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela z dnia 17 stycznia 2012 r.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów:
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej.
Zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z zakresu historii literatury, teorii literatury i komparatystyki, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych w najnowszych literaturoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscypliny.
Zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych najnowszych językoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscypliny.
Zna i rozumie prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu językoznawstwa.
Potrafi w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy literaturoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców.
Potrafi w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, stawiać hipotezy badawcze, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy językoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców.
Potrafi planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Jest gotów do wzięcia etycznej odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, podtrzymywania etosu zawodowego, kierowania się uczciwością i rzetelnością naukową w prowadzeniu sporów naukowych i ideowych oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w wypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów:
Zna i rozumie w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej.
Zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z zakresu historii literatury, teorii literatury i komparatystyki, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych w najnowszych literaturoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscypliny.
Zna i rozumie w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z językoznawstwa diachronicznego i synchronicznego ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych najnowszych językoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscypliny.
Zna i rozumie prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa.
Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu językoznawstwa.
Potrafi w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy literaturoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców.
Potrafi w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, stawiać hipotezy badawcze, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy językoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców.
Potrafi planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
Jest gotów do wzięcia etycznej odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, podtrzymywania etosu zawodowego, kierowania się uczciwością i rzetelnością naukową w prowadzeniu sporów naukowych i ideowych oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w wypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach:
wyk - Wykład
ćw - Ćwiczenia
e - Egzamin
zo - Zaliczenie na ocenę
Pierwszy rok, literatura i kultura polska w perspektywie europejskiej i światowej