Literatura popularna 3001-11B2LP
Wykład rozpoczynają zaganienia definicyjne oraz związane ze strukturą literatury popularnej, następnie omawiana jest kategoria horyzontu oczekiwań odbiorcy, fundamentalna dla kształtu kultury popularnej, problematyka wartościowania i kiczu. Kolejne wykłady koncentrują się wokół narodzin i rozwoju literatury popularnej, straganiarskiej i brukowej, jej tradycji i przenikania do kultury "wysokiej", a także stosunek do niej pisarzy pozytywistycznych; twórczość Rodziewiczówny ukazana jest z perspektywy relacji między między tendencją a aksjologią. Kolejną grupę zagadnień tworzy blok młodopolski - oswajanie modernizmu w literaturze popularnej, wyprzedaż konceptów moderny: erotyzm i erotyka w literaturze popularnej, młodopolscy „pornografowie”, młodopolska „powieść-flądra”. Wykład omawia również zagadnienia związane z tematyka miejską w literaturze popularnej, bohaterami, strukturą romansu i przygody, oswajaniem lęków nowoczesności.
Ostatnią grupę tematyczną tworzą zagadnienia związane z obecnością wzorców literatury popularnej w literaturze dla odbiorcy dziecięcego i młodzieżowego. Analizowane są wzorce romansu sentymentalnego w „powieści pensjonarskiej” i w innych konwencjach gatunkowych, przemiany prozy inicjacyjnej, kategorie przygody, sensacji i egzotyki w prozie dla młodzieży, przemiany prozy detektywistycznej dla młodego wieku oraz prozy fantastycznej (od powieści gotyckiej do fantasy).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student:
1. rozpoznaje literaturę popularną jako swoistą formę literatury narodowej,
2. potrafi wskazać jej charakterystyczne odmiany gatunkowe i relacje między literaturą popularną i wysoką,
3. identyfikuje zjawiska charakterystyczne dla dziewiętnastowiecznej literatury popularnej,
4. dostrzega obecność typowych dla literatury popularnej konwencji, tematów i chwytów narratologicznych w literaturze młodzieżowej.
Student będzie potrafił:
W ZAKRESIE KSZTAŁCENIA
- rozpoznawać literaturę popularną i odróżniać ją od wysokiej
- ujmować zjawiska związane ze współczesną literatura popularną na tle jej rozwoju historycznego
- wskazywać na wzajemne związki literatury popularnej i wysokiej w literaturze XIX w. oraz w literaturze dla dzieci i młodzieży
W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA UMIĘJĘTNOŚCI
KSZTAŁTOWANIA POSTAWY
- rozróżniać obszary literackiego kiczu i właściwie je oceniać
- postrzegać literaturę popularną jako integralną część kultury narodowej
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy.
Zaliczenie na ocenę
Literatura
- A.Martuszewska, „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, 1997;
- J.Dunin, Papierowy bandyta. Książka kramarska i brukowa w Polsce, 1974;
- J.Kolbuszewski, Od Pigalle po kresy. Krajobrazy literatury popularnej, 1994.
- S.Żółkiewski, Społeczne konteksty kultury literackiej na ziemiach polskich (1890-1939), 1995;
- P.Kowalski, (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni, 1999;
- M.Kochanowski, Powieści Witkacego wobec schematów literatury popularnej, 2007;
- Słownik literatury popularnej, red. T.Żabski;
- J.Nowakowski, W kręgu obiegowych ideałów estetycznych. Szkice o literaturze popularnej, 1980;
- W.Czernianin, Twórczość K.Przerwy-Tetmajera w krytyce młodopolskiej, 2004;
- Helena Mniszkówna, red. K.Stępnik, M.Gabryś, 2009;
- J. Szymkowska-Ruszała, Robinson w literaturze polskiej, 1998;
- R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, 2000.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: