On-line services of the University of Warsaw
You are not logged in | log in

Education (NZ2-PD)

(in Polish: Pedagogika, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia)
second cycle programme
extramural, 2-year studies
Language: Polish

Dziedzina: nauki społeczne

Dyscyplina: Pedagogika

Język wykładowy: język polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Pedagogicznym, przy ulicy Mokotowskiej 16/20

Czas: zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-19:00

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

  • poszerzysz wiedzę o społecznym, kulturowym i psychologicznym kontekście procesów wychowania i kształcenia;
  • zgłębisz mechanizmy rozwoju człowieka w perspektywie całego życia;
  • zapoznasz się z rolą instytucji i podmiotów działających na rzecz edukacji, opieki i wsparcia różnych grup społecznych.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje

Tak, kierunek Pedagogika na studiach drugiego stopnia oferuje kilka specjalności z zakresu pedagogiki zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych. Organizacja tych specjalności ma strukturę modułową, co sprzyja wdrażaniu założeń misji i strategii. Taka konstrukcja programowa ma z jednej strony sprzyjać integrowaniu wiedzy i podnoszeniu jakości kształcenia w zgodzie z ideą interdyscyplinarności, z drugiej zaś – stwarzać dogodne warunki dla dostosowywania treści kształcenia do potrzeb i zainteresowań studentów, także tych potrzeb, które wynikają ze zmieniającego się rynku pracy. Preferowaną specjalność wskazujesz przy składaniu dokumentów – wystarczy zaznaczyć ją w deklaracji. Specjalność będzie utworzona, jeśli zgłosi się wystarczająca liczba chętnych.

Andragogika - Doradztwo zawodowe i edukacyjne dorosłych

Studia przygotowują do pracy w obszarze doradztwa zawodowego osób dorosłych. Program obejmuje wiedzę o współczesnym rynku pracy, klasyfikacji zawodów i specjalności, metodach opisu kariery zawodowej oraz narzędziach wspierających planowanie ścieżki zawodowej. Rozwijane są także praktyczne umiejętności – diagnozowanie potrzeb, praca z grupą i indywidualne wsparcie, a także prowadzenie rozmowy doradczej.

Osoby kończące studia mogą znaleźć zatrudnienie w placówkach edukacyjnych, działach kadr i personalnych, instytucjach samorządowych zajmujących się edukacją dorosłych i zatrudnieniem, a także w jednostkach wspierających zdobywanie i rozwijanie kwalifikacji zawodowych.

Edukacja artystyczna i medialna

Absolwent będzie posiadał przygotowanie teoretyczno-praktyczne w zakresie artystycznej edukacji wizualnej oraz wykorzystywania mediów w procesach socjalizacji, edukacji i komunikacji społecznej.

Przykładowe miejsca pracy: szkoła podstawowa i średnia - nauczyciel plastyki (tylko osoby, które ukończyły studia I stopnia i otrzymały przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne); instytucje artystyczne (szczególnie w działach edukacyjnych w muzeach, galeriach, teatrach itd.); instytucje medialne i medialno-edukacyjne (telewizja, radio, prasa, portale internetowe) oraz każda instytucja kulturalna, edukacyjna czy usługowa, w której kompetencje artystyczne pedagoga stanowią podstawowy atut (ośrodki kultury, kluby, świetlice itd.).

Polityka oświatowa – menedżer oświaty

Studia przygotowują do wyznaczania celów i wdrażania polityki oświatowej na poziomie administracji publicznej. Zarządzanie placówką edukacyjną wymaga zarówno wiedzy merytorycznej, jak i kompetencji społecznych. Kluczowe znaczenie ma znajomość zarządzania strategicznego, wprowadzania zmian, planowania i realizacji projektów oraz zarządzania zespołem.

W trakcie nauki rozwijane są umiejętności kierownicze i interpersonalne, które są niezbędne do skutecznego realizowania zadań i prowadzenia instytucji edukacyjnej.

Możliwości zatrudnienia obejmują pracę w administracji państwowej, samorządach, organizacjach pozarządowych, placówkach edukacyjnych (publicznych i niepublicznych), firmach szkoleniowych oraz działach edukacyjnych muzeów i instytucji kultury.

Studia nad dzieckiem i rodziną

Studia przygotowują do pracy z osobami, grupami i społecznościami lokalnymi, ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i rodzin przeżywających trudności i kryzysy. Program kształcenia rozwija wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania problemów, wspierania rozwoju oraz podejmowania interwencji w sytuacjach kryzysowych. Umożliwia także interdyscyplinarną analizę czynników wpływających na funkcjonowanie dziecka i rodziny.

Po ukończeniu studiów możliwa jest praca jako pedagog, wychowawca, specjalista ds. pracy z rodziną, asystent rodziny czy koordynator. Miejsca zatrudnienia to m.in. kuratorskie służby sądowe, placówki opiekuńczo-wychowawcze, placówki wsparcia dziennego, ośrodki adopcyjne, instytucje prowadzące poradnictwo rodzinne, służby socjalne, ośrodki interwencji kryzysowej, ośrodki pomocy społecznej i centra pomocy rodzinie.

Wybrane plany studiów

Studia nad dzieckiem i rodziną,

Trener kompetencji miękkich.

Ukończenie studiów na kierunku Pedagogika uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Na kierunku Pedagogika, studia II stopnia pogłębisz umiejętności w zakresie:

  • rozpoznawania i analizy potrzeb rozwojowych;
  • planowania i wdrażania działań edukacyjnych i wychowawczych w zróżnicowanych środowiskach;
  • prowadzenia współpracy międzysektorowej w obszarze edukacji i wsparcia społecznego;
  • stosowania wiedzy pedagogicznej i narzędzi badawczych.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

TAK, minimum 150 godzin praktyk pedagogicznych w instytucjach odpowiadających charakterowi danej specjalności.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

TAK; oferujemy program MOST oraz Erasmus.

Gdzie znajdziesz więcej informacji o programie studiów

Program kierunku

Profil na FB

ECTS Coordinators:

Qualification awarded:

Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Adult Education-Adult Career and Education Counseling
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Adult Education-Organizing and Conducting Trainings
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Art and Media Education
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Child and Family Studies
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Cultural Animator and Educational-Vocational Advisor in Multicultural society
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Education Policy-Education Manager
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Socioeducational Aspects of Integration and Inclusion
Second cycle degree-magister–in Education, speciality: Transdisciplinary Studies of Culture and Education

Access to further studies:

doctoral school, non-degree postgraduate education

Learning outcomes

We have more than one version of this field. Click below and select the version you want to see:

The graduate has achieved the learning outcomes defined for the programme of study, including the learning outcomes defined for the compulsory specialisation. The graduate:
knows and thoroughly understands of the characteristics of ontogenetic human development;
knows and thoroughly understands of the functioning of various educational institutions, their mission, objectives, functions and principles of organization;
knows and thoroughly understands the processes of education, theories of education, upbringing and developmental support;
knows and understands the contemporary directions of the development of pedagogy, its historical and cultural contexts and determinants, as well as types of social relations and their importance in the context of broadly understood education;
knows and understands the diversity of educational environments which include their respective phenomena and processes;
is able to observe various social phenomena, search, collect, process relevant information referring to various sources and apply various criteria for their interpretation;
is able to integrate theoretical knowledge of pedagogy and related disciplines; analyse, diagnose and design practical solutions;
knows and thoroughly understands the principles, concepts and functions of arts and media education;
knows and understands the methods of art education, museum education, as well as the methods used in teaching art at school;
is able to design and carry out educational activities in art-related, museum, school and social spaces taking into account relevant methodology and the needs of different age and social groups;
is able to critically evaluate educational activities in museum spaces and other spheres of contemporary culture.
Students shape their competences during the internships by learning the specifics of work in various artistic and media institutions (museums, theaters, media, radio, television, community centers), with particular emphasis on working with an audience.
They gain knowledge about the work of education and information departments of various artistic and media institutions:
1. They get to know the forms of work of institutions, programmes carried out by them, the legitimacy and efficiency of their actions.
2. Taking part in the preparation of programmes targeted at children, youth and adults, they acquire methodological and teaching skills specific to the work of these institutions.
3. They learn cooperation within a team on programming and implementation of specific educational and artistic tasks.
4. They get to know the specificity of preparing educational and artistic programmes for adults.
They conduct self-evaluation, analysis of their own achievements, identify their strengths and weaknesses.

Course structure diagram:

Abbreviations used in tables:
lect - Lecture
cl - Classes
egz - Examination
kon - Seminar
pr_ped - Teaching placement
sem - Seminar
war - Workshops
c - Pass/fail
e - Examination
First year Education, Art and Media EducationECTSlectclegzkonpr_pedsemwarexam
MD-Didactic Module9*e
MD-Distance teaching methodology16c
MD-Creativity training methodologyc
MD-Art teaching methodology16c
MD-New technologies in educational16c
MD-Internship in artistic and media institutions60c
MD-Contemporary concepts and methods of art education16c
MD-Workschop Art16c
MD/KP-Teaching Practice-diagnosis and design of pedagogical30c
Module Specialization 1: Audiovisual culture: art and media15*e
MS1-Media education in cyberculture16c
MS1-Film and theatre in culture16c
MS1-Ethnic art and culture16c
MS1-Art of painting: history and theory16c
MS1-Artistic workshops16c
Selected issues of the contemporary art16c
MD/KP Module of Teachinge
MD/KP-School Counselingc
MD/KP-Basics of general didacticsc
MBH-Module of Research on Humanistic Perspective9*e
MBH-Philosophy of education16c
MBH-Contemporary pedagogical approaches16c
MBSp-Module of Social Research10*e
MBSp-Culture anthropology16c
MBSp-Evaluation in education16c
MBSp-Methodology of social research16c
Total:439680903248
First year Education, Child and Family StudiesECTSlectclegzkonpr_pedsemwarexam
MD/KP-Teaching Practice-diagnosis and design of pedagogical30c
MD/KP Module of Teachinge
MD/KP-School Counselingc
MD/KP-Basics of general didacticsc
MBH-Module of Research on Humanistic Perspective9*e
MBH-Philosophy of education16c
MBH-Contemporary pedagogical approaches16c
MBSp-Module of Social Research10*e
MBSp-Culture anthropology16c
MBSp-Evaluation in education16c
MBSp-Methodology of social research16c
MD-Methodical modulee
MD-Specialisation laboratory – the family and the communityc
MD-Methods of Working with Childrenc
MD-Methods of working with groupc
MD-Methods of working with familyc
MD-Pedagogical practice in the family and the communityc
MS1-Specialisation Module: Child care and family support15*e
MS1-Child care16c
MS1-Child and family needs assessment16c
MS1-Legal basis for child care and family support16c
MS1-Workshop of educational skills16c
Total:349616301616
First year Education, Adult Education-Organizing and Conducting TrainingsECTSlectclegzkonpr_pedsemwarexam
MD/KP-Teaching Practice-diagnosis and design of pedagogical30c
MD/KP Module of Teachinge
MD/KP-School Counselingc
MD/KP-Basics of general didacticsc
MBH-Module of Research on Humanistic Perspective9*e
MBH-Philosophy of education16c
MBH-Contemporary pedagogical approaches16c
MBSp-Module of Social Research10*e
MBSp-Culture anthropology16c
MBSp-Evaluation in education16c
MBSp-Methodology of social research16c
MD - Didactic module – Adult Educatione
MD - An Analysis of Experiencec
MD - An Analysis of Experiencec
MD - Methodology of adult education Ic
MD - Methodology of adult education IIc
MD - Teaching practice in adult educationc
MS1 - Specialization module - non-formal education - trainer skillse
MS1 - Diagnosis of the training market in Polandc
MS1 - Training design c
MS1 - Development of training competenciesc
MS1 - Intraorganisational models of the training processc
MS1-Didactic workshopsc
MS1-Managing the process of education in the organizationc
Total:198030
First year Education, Adult Education, Adult Career and Education CounselingECTSlectclegzkonpr_pedsemwarexam
MD/KP-Teaching Practice-diagnosis and design of pedagogical30c
MD/KP Module of Teachinge
MD/KP-School Counselingc
MD/KP-Basics of general didacticsc
MBH-Module of Research on Humanistic Perspective9*e
MBH-Philosophy of education16c
MBH-Contemporary pedagogical approaches16c
MBSp-Module of Social Research10*e
MBSp-Culture anthropology16c
MBSp-Evaluation in education16c
MBSp-Methodology of social research16c
MD - Didactic module – Adult Educatione
MD - An Analysis of Experiencec
MD - An Analysis of Experiencec
MD - Methodology of adult education Ic
MD - Methodology of adult education IIc
MD - Teaching practice in adult educationc
MS1-Specialisation Module-Career guidancee
MS1-Work methodology of a career counsellorc
MS1-Professional development modelsc
MS1-Practical training: Career Counselingc
MS1-Developing competences of a career counselorc
MS1-Contemporary labour marketc
MS1-Career managementc
Total:198030

Admission procedures:

Visit the following page for details on admission procedures: https://irk.uw.edu.pl/