Geografia, stacjonarne, pierwszego stopnia (S1-GF) | |
Pierwszego stopnia Stacjonarne, 3-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyKierunek GEOGRAFIA przyporządkowany jest do dziedziny nauk społecznych a także dziedziny nauk ścisłych i przyrodniczych oraz do dyscyplin: geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna, ekonomia i finanse, nauki o polityce i administracji, nauki o Ziemi i środowisku, nauki biologiczne. Geografia jest dyscypliną naukową o charakterze syntetyzującym, badającą organizację przestrzenną i relacje między komponentami przyrody, systemu społeczno-ekonomicznego oraz między tymi dwoma systemami w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. Podstawowymi formami zajęć są wykłady, ćwiczenia, laboratoria oraz zajęcia o charakterze proseminariów, seminariów i konwersatoriów. O specyfice studiów decydują również zajęcia terenowe. Cechą charakterystyczną studiów na WGSR, jest łączenie dydaktyki z badaniami naukowymi. Współpraca nauczyciel – student realizowana jest przez udział studentów w różnorodnych projektach naukowych, co przyczynia się do podnoszenia jakości kształcenia i przygotowania studentów do samodzielnej pracy badawczej. W ramach kierunku realizowane są trzy ścieżki dydaktyczne (od czwartego semestru):
Nabór na nie odbywa się pod koniec 3. semestru, poprzez zadeklarowanie wyboru jednej ze ścieżek. W przypadku zbyt dużej liczby deklaracji na daną ścieżkę, sporządzany będzie ranking, stworzony na podstawie średnich ocen z wybranych przedmiotów (osobno na każdą ścieżkę), obowiązujących studenta w trakcie 1 roku studiów. Zajęcia w ramach ścieżki stanowią ok. 30% element programu studiów. http://wgsr.uw.edu.pl/wgsr/index.php/pl/studenci/programy-studiow/ WGSR na kierunku Geografia prowadzi kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela dwóch przedmiotów: przyroda, geografia. Kurs pedagogiczny jest ofertą dodatkową. Po zaliczeniu wszystkich zajęć programowych, napisaniu pracy licencjackiej i zdaniu egzaminu zawodowego (licencjackiego), absolwenci kierunku geografia uzyskują tytuł zawodowy licencjata na kierunku geografia. Większość zajęć kierunku odbywa się w Kampusie Centralnym UW. Wydział dysponuje pomieszczeniami w dwóch budynkach położonych w bliskim sąsiedztwie (ul. Krakowskie Przedmieście 30 i ul. Karowa 20). Łącznie WGSR posiada 20 sal dydaktycznych, w tym 3 sale komputerowe i jedną pracownię geochemiczną. Zajęcia terenowe odbywają się częściowo na stacji terenowej Wydziału, w Murzynowie koło Płocka, a także w innych regionach Polski, np. w Tatrach, na Suwalszczyźnie i Podlasiu. Absolwent studiów dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą funkcjonowania systemów środowiska przyrodniczego i społeczno-ekonomicznego, poszczególnych elementów tych systemów i relacji między nimi. Orientuje się w przestrzennych strukturach przyrodniczych i społeczno-ekonomicznych, dynamice zachodzących zmian. Dzięki poznaniu technik geoinformatycznych potrafi gromadzić i przetwarzać informacje dotyczące środowiska przyrodniczego i społecznego w skali lokalnej, regionalnej i globalnej. W zakresie jednej z wybranych ścieżek dysponuje pogłębioną wiedzą i rozszerzonymi umiejętnościami. Absolwent potrafi analizować, wizualizować i prognozować zmiany procesów przyrodniczych i społecznych, dostrzega dalekosiężne (w czasie, przestrzeni i dotyczące innych elementów) konsekwencje zmian przyrodniczych i społecznych. Ma kompetencje społeczne umożliwiające pracę w zespołach wykonujących ekspertyzy, potrafi holistycznie postrzegać otaczający świat, szanuje środowisko geograficzne oraz dorobek innych kultur. Po ukończeniu studiów można kontynuować kształcenie na studiach drugiego stopnia (magisterskich) lub podyplomowych na kierunku GEOGRAFIA lub kierunkach pokrewnych, np.: gospodarka przestrzenna, ochrona środowiska, urbanistyka, studia nad rozwojem, studia miejskie. Absolwent ma przygotowanie do pracy w zespołach wykonujących opracowania i dokumenty planistyczne na poziomie lokalnym, regionalnym, krajowym i międzynarodowym; na poziomie elementarnym – w instytucjach i przedsiębiorstwach specjalizujących się w monitoringu środowiska przyrodniczego; w jednostkach administracji samorządowej i rządowej; w instytucjach planistycznych; w agencjach rozwoju; w firmach konsultingowych i doradczych; w agencjach promocji oraz w organizacjach pomocowych. |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Efekty uczenia się
Wiedza: absolwent zna i rozumie
- podstawowe nurty badawcze współczesnej geografii oraz związki między dyscyplinami: geografia społeczno-ekonomiczna i gospodarka przestrzenna, ekonomia i finanse, nauki o polityce i administracji, nauki o Ziemi i środowisku;
- procesy przyrodnicze, teorie tłumaczące ich rozwój, czynniki je kształtujące oraz główne kierunki ich przeobrażeń;
- znaczenie antropopresji w środowisku przyrodniczym w skali lokalnej, regionalnej i globalnej;
- zastosowanie wiedzy teoretycznej z zakresu geografii oraz geoinformatyki;
- przyczyny zróżnicowania rozwoju przestrzennego oraz znaczenie globalizacji i integracji gospodarczej;
- potrzebę ochrony środowiska i zna sposoby działań w tym zakresie;
- podstawowe metody i techniki służące do badania zjawisk i procesów w geosystemach oraz metod inwentaryzacji i waloryzacji zasobów środowiska;
- podstawowe zasady kształtowania przestrzeni w skali lokalnej i regionalnej;
- fachową terminologię z zakresu geografii społeczno-ekonomicznej i geoinformatyki;
- podstawowe zagadnienia z zakresu teorii informacji geograficznej, podstawy działania infrastruktur informacji przestrzennej oraz zastosowania narzędzi geoinformatycznych;
- podstawy matematyki i statystyki oraz metody analizy przestrzennej na poziomie pozwalającym opisać zjawiska w przestrzeni geograficznej;
- podstawowe pojęcia i zasady ochrony własności intelektualnej, zasady tworzenia form indywidualnej przedsiębiorczości, zasady bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ergonomii;
- rolę teorii ekonomicznych przydatną w rozwiązywaniu praktycznych problemów społeczno-gospodarczych, służących zarządzaniu strategicznemu w organizacjach publicznych;
- podstawy teoretyczne oraz wybrane zagadnienia w zakresie rozwoju i funkcjonowania administracji publicznej w opracowywaniu analiz społeczno-gospodarczych;
- podstawowe teorie biogeografii oraz podziały typologiczne i zróżnicowanie przestrzenne roślinności.
Umiejętności: absolwent potrafi
- wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu i rozwiązania problemu badawczego;
- wykorzystywać literaturę naukową i inne źródła, także w języku obcym;
- wybrać i zastosować optymalne metody pozyskiwania, analizy i prezentacji danych przestrzennych;
- zaplanować i przeprowadzić proste badanie naukowe lub projekty;
- prowadzić badania terenowe i laboratoryjne z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi i technik;
- stosować narzędzia geoinformatyczne do monitoringu środowiska i analizy przestrzennej, wykonać prezentację kartograficzną i wizualizację danych przestrzennych;
- prawidłowo interpretować i wyjaśniać relacje między zjawiskami i procesami społecznymi oraz przyrodniczymi;
- uczestniczyć w debacie geograficznej, dyskutować, zajmować stanowisko;
- współdziałać, zorganizować pracę w grupie, pełniąc w niej różne role i przewidywać skutki swojej działalności;
- komunikować się z otoczeniem z wykorzystaniem odpowiednich technik informacyjno-komunikacyjnych;
- posługiwać się językiem obcym na poziomie B2;
- samodzielnie podnosić swój poziom wiedzy i umiejętności.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
- krytycznej oceny posiadanej wiedzy geograficznej i poszerzania kompetencji zawodowych;
- odpowiedzialności za realizację podjętych zobowiązań, bezpieczeństwo pracy własnej i innych oraz przestrzegania zasad etyki zawodowej;
- podjęcia działań związanych z upowszechnianiem dokonań naukowych;
- do wypełniania oraz współorganizowania działań na rzecz środowiska z poczuciem odpowiedzialności za stan ekosystemów i zasobów Ziemi;
- do propagowania wartości wynikających z różnorodności kulturowej świata i przestrzegania zasad wynikających z szacunku wobec przedstawicieli innych kultur;
- działania w sposób przedsiębiorczy w przygotowywaniu i realizacji projektów ekologicznych, społecznych i gospodarczych.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia kt - Kurs terenowy | e - Egzamin z - Zaliczenie zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy semestr pierwszego roku geografii | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Geografia ekonomiczna | 2 | 30 | 15 | zo | |
Geografia regionalna | 3 | 30 | 15 | e | |
Geografia społeczna | 3 | 30 | 15 | e | |
Kartografia i topografia | e | ||||
Koncepcje i problemy badawcze geografii | 2 | 30 | zo | ||
Meteorologia i klimatologia | 5 | 30 | 30 | e | |
Podstawy ekonomii | 2 | 30 | e | ||
Podstawy geologii | 5 | 30 | 30 | e | |
Podstawy geoinformatyki I | 2 | 15 | 15 | zo | |
Podstawy matematyki i statystyki | e | ||||
Podstawy ochrony własności intelektualnej | 0,5 | 4 | z | ||
Razem: | 24,5 | 229 | 120 |
Drugi semestr pierwszego roku geografii | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Szkolenia terenowe - SE | 1 | 16 | zo | ||
Szkolenia terenowe - FIZ | 2 | 24 | zo | ||
Gleboznawstwo i geografia gleb | 4 | 30 | 30 | e | |
Geografia ekonomiczna | 2 | 30 | 15 | zo | |
Geomorfologia | 4 | 30 | 30 | e | |
Geografia polityczna | 3 | 30 | 15 | e | |
Hydrologia i oceanografia | 4 | 30 | 30 | e | |
Podstawy ekonomii | 2 | 30 | e | ||
Topografia - szkolenia terenowe | 2 | 24 | zo | ||
Razem: | 24 | 180 | 120 | 64 |
Pierwszy semestr drugiego roku geografii | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Biogeografia | 2 | 15 | 15 | zo | |
Geoekologia | 4 | 30 | 30 | e | |
Geografia regionalna | e | ||||
Podstawy geoinformatyki II | 1 | 15 | zo | ||
Rozwój gospodarczy - teoria i praktyka | zo | ||||
Rozwój regionalny i polityka regionalna | zo | ||||
Teledetekcja środowiska | 4 | 30 | 30 | e | |
Współczesne procesy urbanizacji | 3 | 30 | 15 | e | |
Razem: | 14 | 105 | 105 |
Drugi semestr drugiego roku, geografia społeczno-ekonomiczna stosowana | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Ćwiczenia terenowe specjalności Geografia społeczno-ekonomiczna stosowana | zo | ||||
Fizyka i chemia Ziemi | zo | ||||
1900-1-GPwG-E | |||||
Metody analizy przestrzennej | e | ||||
Podstawy administracji publicznej | zo | ||||
Systemy Informacji Geograficznej | 3 | 15 | 30 | e | |
Razem: | 3 | 15 | 30 |
Pierwszy semestr trzeciego roku, geografia społeczno-ekonomiczna stosowana | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Globalne sieci produkcji i wymiany | 3 | 30 | 15 | e | |
Kształtowanie ładu przestrzennego | e | ||||
Lokalizacja działalności gospodarczej | zo | ||||
Proseminarium licencjackie (Geografia społeczno-ekonomiczna stosowana) | zo | ||||
Zachowania przestrzenne | e | ||||
Razem: | 3 | 30 | 15 |
Drugi semestr trzeciego roku, geografia społeczno-ekonomiczna stosowana | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Marketing terytorialny | zo | ||||
Seminarium licencjackie (Geografia społeczno-ekonomiczna stosowana) | z | ||||
Razem: |
Drugi semestr drugiego roku, geoinformatyka | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Cyfrowe przetwarzanie obrazów | zo | ||||
Ćwiczenia terenowe specjalności Geoinformatyka | zo | ||||
Fizyka i chemia Ziemi | zo | ||||
Systemy Informacji Geograficznej | 3 | 15 | 30 | e | |
Źródła i metody pozyskiwania danych przestrzennych | zo | ||||
Razem: | 3 | 15 | 30 |
Pierwszy semestr trzeciego roku, geoinformatyka | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Globalne sieci produkcji i wymiany | 3 | 30 | 15 | e | |
Geostatystyka | e | ||||
Proseminarium licencjackie (Geoinformatyka) | zo | ||||
Projektowanie i użytkowanie map tematycznych | e | ||||
Systemy odniesień przestrzennych | zo | ||||
Razem: | 3 | 30 | 15 |
Drugi semestr trzeciego roku, geoinformatyka | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Seminarium licencjackie (Geoinformatyka) | z | ||||
Zastosowania GIS w modelowaniu środowiska | zo | ||||
Razem: |
Drugi semestr drugiego roku, geografia fizyczna stosowana | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Ćwiczenia terenowe specjalności Geografia fizyczna stosowana | zo | ||||
Fizyka i chemia Ziemi | zo | ||||
Geoekologia stosowana | e | ||||
Geomorfologia stosowana | e | ||||
Hydrologia stosowana | e | ||||
Klimatologia stosowana | e | ||||
Systemy Informacji Geograficznej | 3 | 15 | 30 | e | |
Razem: | 3 | 15 | 30 |
Pierwszy semestr trzeciego roku, geografia fizyczna stosowana | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
GIS w geografii fizycznej | zo | ||||
Globalne sieci produkcji i wymiany | 3 | 30 | 15 | e | |
Monitoring i ochrona środowiska | zo | ||||
Oceny oddziaływania na środowisko | e | ||||
Proseminarium licencjackie (Geografia fizyczna stosowana) | zo | ||||
Razem: | 3 | 30 | 15 |
Drugi semestr trzeciego roku, geografia fizyczna stosowana | ECTS | wyk | ćw | kt | zal |
---|---|---|---|---|---|
Globalne zmiany Ziemi | e | ||||
Seminarium licencjackie (Geografia fizyczna stosowana) | z | ||||
Razem: |