Geografia regionalna 1900-1-GREG
Wykład:
Geografia regionalna w systemie nauk geograficznych. Wybrane problemy z geografii regionalnej: przyrodnicze uwarunkowania gospodarczej działalności człowieka w różnych warunkach środowiska przyrodniczego, dualizm funkcji środowiska przyrodniczego. Teoretyczne i praktyczne problemy oceny środowiska przyrodniczego dla gospodarki człowieka na przykładzie wybranych regionów.
Nowe kierunki w geografii regionalnej. Zagadnienia tematyczne w przeglądzie regionalnym – Europa Zachodnia, Europa Wschodnia, azjatycka część Rosji, Azja Wschodnia (Chiny), Azja Południowo-Wschodnia, Azja Południowa, Bliski Wschód, Afryka Południowa, Afryka na południe od Sahary, Ameryka, Australia, wyspy tropikalne.
Brak zaliczenia ćwiczeń uniemożliwia przystąpienie do egzaminu z wykładu. Tylko w przypadku pozytywnej oceny z egzaminu (minimum oceny dostatecznej) możliwe jest otrzymanie oceny końcowej wyliczanej w następujący sposób: ocena z ćwiczeń stanowi 45%, a ocena z wykładu stanowi 55% ostatecznej oceny z przedmiotu.
Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie sumy punktów za 5 ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć (za każde po 10 pkt). Ćwiczenia są oddawane (w przypadku prac pisemnych) albo prezentowane (w przypadku referatów) dwa tygodnie po ich zadaniu. Każde dwa tygodnie zwłoki oznacza utratę 1 punktu z ćwiczenia. W sumie do zdobycia jest 50 pkt (zaliczenie od 30 pkt). Istnieje możliwość otrzymania dodatkowych pkt za aktywność (dodatkowy 1 pkt za zajęcia z wysoką aktywnością potwierdzoną przez prowadzącego).
Jedne zajęcia mogą być nieusprawiedliwione.
Szacowana liczba godzin, którą student musi przeznaczyć na osiągnięcie zdefiniowanych dla przedmiotu efektów uczenia się.
Wykład: 2 ECTS (50 godz.) – godziny w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w zajęciach - 30 godz. Praca własna studenta: 20 godz., w tym 5 godz. zapoznanie z literaturą, 15 godz. przygotowanie do egzaminu.
Ćwiczenia: 1 ECTS (25 godz.) – w tym: 15 godz. w bezpośrednim kontakcie z prowadzącym, tj. udział w zajęciach, 10 godz. - wkład własny studenta, przygotowanie ćwiczeń cząstkowych (prezentowanych podczas zajęć lub oddawanych w formie pisemnej)
Kierunek podstawowy MISMaP
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się: K_W01, K_W02, K_W03, K_U07, K_K04
Efekty kształcenia:
Po ukończeniu przedmiotu student powinien:
- znać definicje i różnorodność koncepcji w geografii regionalnej;
- wskazywać podstawowe kryteria delimitacji regionów geograficznych,
- posiadać wiedzę na temat metod zależności - środowisko przyrodnicze a gospodarka człowieka na przykładzie wybranych regionów
- wskazać miejsce i znaczenie geografii regionalnej we współczesnych badaniach geograficznych
- scharakteryzować regiony geograficzne świta pod kątem zależności przyrodniczo-gospodarczych.
Po ukończeniu przedmiotu student powinien zdobyć następujące umiejętności:
- ocenić skutki różnorodnych czynników przyrodniczych na gospodarowanie człowieka w różnych typach środowisk;
- wykazać orientację w zakresie najnowszych koncepcji z zakresu geografii regionalnej;
- wykazać się znajomością metod pomiaru/oceny zjawisk wchodzących w skład geografii regionalnej.
Kryteria oceniania
Brak zaliczenia ćwiczeń uniemożliwia przystąpienie do egzaminu z wykładu. Tylko w przypadku pozytywnej oceny z egzaminu (minimum oceny dostatecznej) możliwe jest otrzymanie oceny końcowej wyliczanej w następujący sposób: ocena z ćwiczeń stanowi 45%, a ocena z wykładu stanowi 55% ostatecznej oceny z przedmiotu.
Ocena z ćwiczeń jest wystawiana na podstawie sumy punktów za 5 ćwiczeń wykonywanych podczas zajęć (za każde po 10 pkt). Ćwiczenia oddawane są dwa tygodnie po ich zadaniu (każde dwa tygodnie zwłoki oznacza utratę 1 punktu).
Wykład: egzamin pisemny, w roku akademickim 2020/2021 przeprowadzony w formie zdalnej.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Fouberg E.H., Moseley W.G., 2015, Understanding World Regional Geography, Wiley.
Gilbert A., 1988, The new regional geography in French and English-speaking countries, Progress in Human Geography, 12, 2, 208-228.
Kałuski S., 1997, Granice polityczne, naturalne i sztuczne - anachronizm czy aktualny problem, Prace i Studia Geograficzne, t. 19.
Kondracki J., 1995, O geografii regionalnej, Przegląd Geograficzny, LXVII, z.1-2.
Murphy A.B., O’Loughlin J., 2009, New Horizons for Regional Geography, Eurasian Geography and Economics, 50, 3, 241–251. DOI: 10.2747/1539-7216.50.3.241
Pudup M., 1988, Arguments within Regional Geography, Progress in Human Geography, 12, 3, 369-390.
Weber W., Yannas S., 2014, Lessons from vernacular architecture, London/New York: Routledge.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: