Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne drugiego stopnia (S2-LOG) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyStudia stacjonarne drugiego stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna to studia realizowane od 2014 roku przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z I Wydziałem Lekarskim Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. Studia mają charakter interdyscyplinarny, łączą bowiem wiedzę z zakresu językoznawstwa, nauk medycznych i psychologii. Program studiów stworzony został z połączenia dorobku dziedzin nauk humanistycznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk społecznych. Studia przeznaczone są dla absolwentów studiów logopedycznych pierwszego stopnia. Absolwent studiów II stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna uzyskuje wiedzę w zakresie: 1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:
2. psychologicznych podstawach logopedii, w tym:
3. medycznych podstaw logopedii, w tym:
4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:
Studenci kierunku logopedia ogólna i kliniczna mają możliwość prowadzenia badań w zakresie:
Absolwenci drugiego stopnia studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna zdobywają umiejętności w zakresie:
Absolwent studiów II stopnia posiada wiedzę i umiejętności z zakresu: diagnozy i terapii osób z różnymi zaburzeniami mowy (m. in. afazji, dyzartrii, niepłynności mowy). Absolwent studiów II stopnia zdobywa uprawnienia nauczyciela logopedy i może być zatrudniony w placówkach:
Po ukończeniu studiów drugiego stopnia absolwent może podjąć kształcenie w szkołach doktorskich. W ramach studiów studenci realizują praktyki logopedyczne w wymiarze 120 godzin w placówkach oświatowych (poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach), w placówkach służby zdrowia (szpitalach, poradniach przyszpitalnych) i innych jednostkach organizacyjnych (gabinetach logopedycznych, żłobkach, fundacjach itp.). Aktualny program studiów znajduje się TUTAJ. Zajęcia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna realizowane są zarówno w budynkach dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego (Kampus Główny i okolice), jak również Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya). |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów.
Absolwent zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu teorie naukowe z zakresu językoznawstwa oraz diagnozy i terapii logopedycznej, kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy i opóźnień akwizycji systemu językowego i rozwoju mowy, a także najnowsze osiągnięcia i główne kierunki rozwoju ww. dyscyplin;
zaawansowane metody analizy i interpretacji objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy i nabytych zaburzeń mowy, a także metody korygowania wad wymowy u dzieci i dorosłych oraz stymulowania rozwoju mowy u dzieci z opóźnieniami i zaburzeniami;
prawne, społeczne i etyczne uwarunkowania wykonywania zawodu logopedy, a także prawną, społeczną, kulturową i ekonomiczną sytuację pacjentów oraz możliwości realizacji ich potrzeb;
strukturę i funkcjonowanie placówek sprawujących opiekę logopedyczną w Polsce i zagranicą (oświatowych i służby zdrowia), a także organizację pracy logopedy w różnych typach placówek oraz podstawowe i zaawansowane narzędzia diagnostyczne i pomoce terapeutyczne;
POTRAFI:
we właściwy sposób oceniać, krytycznie analizować, syntetyzować i interpretować objawy językowe i pozajęzykowe charakterystyczne dla zaburzonego rozwoju mowy i nabytych zaburzeń mowy, a także wyniki medycznych badań laboratoryjnych i aparaturowych oraz logopedycznych testów diagnostycznych;
dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia w podejmowanych zadaniach terapeutyczno-logopedycznych, posługiwać się wyspecjalizowaną aparaturą badawczą i zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w celu pozyskiwania danych lub analizy danych;
w sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi stosowanymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazywać pacjentowi i/lub jego opiekunom informacje o stanie jego mowy, określać zasady i warunki współpracy, przedstawiać program postępowania logopedycznego;
odpowiednio i samodzielnie planować postępowanie diagnostyczne i profilaktyczne, dokumentować zajęcia logopedyczne, opracować i realizować działania terapeutyczne i usprawniające, uwzględniające możliwości i potrzeby pacjenta, a także oceniać skuteczność stosowanych metod i weryfikować je w zależności od efektów;
pracować w zespole, współpracować z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w zakresie stawiania diagnozy oraz planowania i weryfikowania terapii logopedycznej;
JEST GOTÓW DO:
krytycznej oceny teorii i metod stosowanych w logopedii, w tym w naukach medycznych i społecznych, a także do formułowania i proponowania własnych rozwiązań w prowadzeniu badań logopedycznych oraz w postępowaniu diagnostyczno-terapeutycznym;
podejmowania odpowiedzialnych działań diagnostyczno-terapeutycznych, mając świadomość zależności między skutecznością działania a wyborem właściwej metody terapii;
umiejętnego rozpoznania sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny, a także rozwiązania trudności wynikających z tej sytuacji, będąc świadomym praw pacjenta i respektując je;
przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także promowania wzorców poprawnej polszczyzny, poprawnej wymowy oraz działań z zakresu profilaktyki logopedycznej.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia kon - Konwersatorium praktyka - Praktyka | e - Egzamin zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy rok, logopedia | ECTS | wyk | ćw | kon | praktyka | zal |
---|---|---|---|---|---|---|
Audiologia | zo | |||||
Afazja | e | |||||
Dyzartria | 3 | 15 | 15 | zo | ||
Fonetyka akustyczna | 3 | 15 | 15 | zo | ||
Foniatria | 3 | 30 | zo | |||
Fonologia z patofonetyką | 1 | 15 | zo | |||
Klasyfikacja zaburzeń mowy | 1,5 | 15 | zo | |||
Podstawy metodologii badań lingwistycznych dla logopedów | 1 | 15 | zo | |||
Mowa niepłynna | 2 | 30 | zo | |||
Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów | 1 | 15 | zo | |||
Niedokształcenie mowy u osób z autyzmem | 3 | 15 | 15 | e | ||
Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego | 2 | 30 | zo | |||
Neuropsychologia | 2 | 30 | zo | |||
Neurologia | 2 | 30 | zo | |||
Normy i standardy zachowań językowokomunikacyjnych | 2 | 30 | e | |||
Praktyki logopedyczne | 3 | 60 | zo | |||
Rehabilitacja głosu po laryngektomii | 3 | 15 | 15 | zo | ||
Słowo i wypowiedź | 3 | 30 | e | |||
Zaburzenia mowy i jej rozwoju u osób z wadą słuchu | zo | |||||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 3 | |||||
Razem: | 38,5 | 285 | 60 | 45 | 60 |