Serwisy internetowe Uniwersytetu Warszawskiego
Nie jesteś zalogowany | zaloguj się
Kierunki studiów > Wszystkie studia > Logopedia ogólna i kliniczna > Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne drugiego stopnia

Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne drugiego stopnia (S2-LOG)

Drugiego stopnia
Stacjonarne, 2-letnie
Język: polski

Dziedzina: nauki humanistyczne, nauki medyczne i nauki o zdrowiu, nauki społeczne

Dyscypliny: językoznawstwo, nauki medyczne, psychologia

Język wykładowy: polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Polonistyki UW przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28 oraz przy ul. Karowej 20, a także na terenie Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya).

Niektóre zajęcia (np. przedmioty ogólnouniwersyteckie) mogą się odbywać się w innych lokalizacjach.

Czas: Zajęcia mogą odbywać się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00.

Czy na logopedii ogólnej i klinicznej są różne specjalności i specjalizacje

Na logopedii ogólnej i klinicznej nie ma podziału na specjalności i specjalizacje. Studia są efektem współpracy dwóch uczelni – Uniwersytetu Warszawskiego (UW) i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM).

Czego będziesz się uczyć na logopedii ogólnej i klinicznej

Studia są przeznaczone wyłącznie dla absolwentów studiów pierwszego stopnia na kierunku logopedia. Studia mają charakter interdyscyplinarny – łączą wiedzę z wielu dziedzin. Obejmują:

  • językoznawstwo,
  • medycynę,
  • psychologię,
  • pedagogikę.

Na studiach drugiego stopnia zdobędziesz wiedzę z zakresu nauk humanistycznych, medycznych, zdrowotnych i społecznych.

Na logopedii ogólnej i klinicznej pogłębisz wiedzę z zakresu:

1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:

  • fonetyki, fonologii, patofonetyki,
  • kultury języka,
  • metodologii badań językowych,
  • klasyfikacji, opisu, analizy, interpretacja charakterystycznych zachowań językowych rejestrowanych w poszczególnych zaburzeniach mowy i języka;

2. psychologicznych podstawach logopedii, w tym:

  • metodologii badań psychologicznych i ilościowego opracowania wyników badań,
  • zachowań pozajęzykowych, rozwoju intelektualnego, emocjonalno-społecznego pacjentów z poszczególnymi zaburzeniami rozwojowymi lub nabytymi,
  • neuropsychologii;

3. medycznych podstaw logopedii, w tym:

  • neurologii,
  • audiologii,
  • foniatrii,
  • dysfagii

4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:

  • zaburzeń mowy w afazji i dyzartrii,
  • zaburzeń mowy i jej rozwoju u osób z wadą słuchu, z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, z niepełnosprawnością intelektualną, z zaburzeniami uwarunkowanymi korowo,
  • diagnozy i terapii logopedycznej.

Czy podczas studiów na logopedii ogólnej i klinicznej będziesz realizować praktyki

W ramach studiów zrealizujesz praktyki logopedyczne. Praktyki odbywają się w:

  • placówkach oświatowych (poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach),
  • placówkach służby zdrowia (szpitalach, poradniach przyszpitalnych),
  • innych jednostkach organizacyjnych (gabinetach logopedycznych, żłobkach, fundacjach itp.).

Pozwolą Ci nie tylko sprawdzić swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje w praktyce, lecz także poznać specyfikę przyszłego środowiska zawodowego.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://polon.uw.edu.pl/erasmus-i-most/.

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na logopedii ogólnej i klinicznej

Na studiach logopedycznych nauczysz się przede wszystkim prowadzić badania. Dowiesz się, jak wykorzystywać badania przesiewowe i logopedyczne techniki diagnostyczne do rozpoznawania złożonych zaburzeń rozwoju mowy i języka u osób w różnym wieku.

Zdobędziesz kompetencje w zakresie współpracy z lekarzami, psychologami i pedagogami. Pozwoli Ci to ustalać metody i tryb postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej). W trakcie studiów drugiego stopnia będziesz doskonalić umiejętność nawiązywania kontaktu emocjonalnego z pacjentem i jego rodziną w czasie terapii logopedycznej. Dowiesz się, jak skutecznie motywować pacjenta i jego najbliższych do podejmowania działań usprawniających jego mowę.

Dzięki studiom logopedycznym będziesz w stanie ocenić rodzaj oraz zakres zaburzenia mowy i języka w przypadkach:

  • afazji,
  • dyzartrii,
  • niedosłuchu,
  • zaburzeń wynikających ze spektrum autyzmu,
  • zaburzeń korowych.

Wiedza zdobyta na studiach pozwoli Ci dobierać odpowiednie metody, narzędzia i techniki w czasie diagnozowania i terapii osób z zaburzeniami mowy i języka – rozwojowymi lub nabytymi.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu logopedii ogólnej i klinicznej

Po studiach drugiego stopnia zdobędziesz uprawnienia logopedy i możesz pracować w:

  • przedszkolach i szkołach podstawowych powszechnych,
  • przedszkolach i szkołach podstawowych integracyjnych i specjalnych,
  • poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Ukończenie drugiego stopnia studiów daje Ci również uprawnienia do pracy w placówkach służby zdrowia.

Po ukończeniu studiów drugiego stopnia możesz kontynuować kształcenie w szkołach doktorskich.

Gdzie znajdziesz więcej informacji o logopedii ogólnej i klinicznej i programie studiów

Wejdź na naszą stronę: https://polon.uw.edu.pl/programy-studiow/.

Przyznawane kwalifikacje:

Magisterium na kierunku logopedia ogólna i kliniczna

Dalsze studia:

szkoła doktorska, studia podyplomowe

Efekty kształcenia

Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:

Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów.

Absolwent zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu teorie naukowe z zakresu językoznawstwa oraz diagnozy i terapii logopedycznej, kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy i opóźnień akwizycji systemu językowego i rozwoju mowy, a także najnowsze osiągnięcia i główne kierunki rozwoju ww. dyscyplin;
zaawansowane metody analizy i interpretacji objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy i nabytych zaburzeń mowy, a także metody korygowania wad wymowy u dzieci i dorosłych oraz stymulowania rozwoju mowy u dzieci z opóźnieniami i zaburzeniami;
prawne, społeczne i etyczne uwarunkowania wykonywania zawodu logopedy, a także prawną, społeczną, kulturową i ekonomiczną sytuację pacjentów oraz możliwości realizacji ich potrzeb;
strukturę i funkcjonowanie placówek sprawujących opiekę logopedyczną w Polsce i zagranicą (oświatowych i służby zdrowia), a także organizację pracy logopedy w różnych typach placówek oraz podstawowe i zaawansowane narzędzia diagnostyczne i pomoce terapeutyczne;
POTRAFI:
we właściwy sposób oceniać, krytycznie analizować, syntetyzować i interpretować objawy językowe i pozajęzykowe charakterystyczne dla zaburzonego rozwoju mowy i nabytych zaburzeń mowy, a także wyniki medycznych badań laboratoryjnych i aparaturowych oraz logopedycznych testów diagnostycznych;
dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia w podejmowanych zadaniach terapeutyczno-logopedycznych, posługiwać się wyspecjalizowaną aparaturą badawczą i zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w celu pozyskiwania danych lub analizy danych;
w sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi stosowanymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazywać pacjentowi i/lub jego opiekunom informacje o stanie jego mowy, określać zasady i warunki współpracy, przedstawiać program postępowania logopedycznego;
odpowiednio i samodzielnie planować postępowanie diagnostyczne i profilaktyczne, dokumentować zajęcia logopedyczne, opracować i realizować działania terapeutyczne i usprawniające, uwzględniające możliwości i potrzeby pacjenta, a także oceniać skuteczność stosowanych metod i weryfikować je w zależności od efektów;
pracować w zespole, współpracować z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w zakresie stawiania diagnozy oraz planowania i weryfikowania terapii logopedycznej;
JEST GOTÓW DO:
krytycznej oceny teorii i metod stosowanych w logopedii, w tym w naukach medycznych i społecznych, a także do formułowania i proponowania własnych rozwiązań w prowadzeniu badań logopedycznych oraz w postępowaniu diagnostyczno-terapeutycznym;
podejmowania odpowiedzialnych działań diagnostyczno-terapeutycznych, mając świadomość zależności między skutecznością działania a wyborem właściwej metody terapii;
umiejętnego rozpoznania sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny, a także rozwiązania trudności wynikających z tej sytuacji, będąc świadomym praw pacjenta i respektując je;
przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także promowania wzorców poprawnej polszczyzny, poprawnej wymowy oraz działań z zakresu profilaktyki logopedycznej.

Plan studiów:

Kwalifikacja:

Ze szczegółowymi kryteriami kwalifikacji można zapoznać się na stronie: https://irk.uw.edu.pl/