Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne drugiego stopnia (S2-LOG) | |
Drugiego stopnia Stacjonarne, 2-letnie Język: polski | Spis treści: Opis ogólnyDziedzina: nauki humanistyczne, nauki medyczne i nauki o zdrowiu, nauki społeczne Dyscypliny: językoznawstwo, nauki medyczne, psychologia Język wykładowy: polski Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magister Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia Miejsce: Zajęcia odbywają się na Wydziale Polonistyki UW przy ulicy Krakowskie Przedmieście 26/28 oraz przy ul. Karowej 20, a także na terenie Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya). Niektóre zajęcia (np. przedmioty ogólnouniwersyteckie) mogą się odbywać się w innych lokalizacjach. Czas: Zajęcia mogą odbywać się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00. Czy na logopedii ogólnej i klinicznej są różne specjalności i specjalizacje Na logopedii ogólnej i klinicznej nie ma podziału na specjalności i specjalizacje. Studia są efektem współpracy dwóch uczelni – Uniwersytetu Warszawskiego (UW) i Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (WUM). Czego będziesz się uczyć na logopedii ogólnej i klinicznej Studia są przeznaczone wyłącznie dla absolwentów studiów pierwszego stopnia na kierunku logopedia. Studia mają charakter interdyscyplinarny – łączą wiedzę z wielu dziedzin. Obejmują:
Na studiach drugiego stopnia zdobędziesz wiedzę z zakresu nauk humanistycznych, medycznych, zdrowotnych i społecznych. Na logopedii ogólnej i klinicznej pogłębisz wiedzę z zakresu: 1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:
2. psychologicznych podstawach logopedii, w tym:
3. medycznych podstaw logopedii, w tym:
4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:
Czy podczas studiów na logopedii ogólnej i klinicznej będziesz realizować praktyki W ramach studiów zrealizujesz praktyki logopedyczne. Praktyki odbywają się w:
Pozwolą Ci nie tylko sprawdzić swoją wiedzę, umiejętności i kompetencje w praktyce, lecz także poznać specyfikę przyszłego środowiska zawodowego. Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni Możesz skorzystać z programów MOST lub ERASMUS+. Więcej informacji znajdziesz na stronie: https://polon.uw.edu.pl/erasmus-i-most/. Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na logopedii ogólnej i klinicznej Na studiach logopedycznych nauczysz się przede wszystkim prowadzić badania. Dowiesz się, jak wykorzystywać badania przesiewowe i logopedyczne techniki diagnostyczne do rozpoznawania złożonych zaburzeń rozwoju mowy i języka u osób w różnym wieku. Zdobędziesz kompetencje w zakresie współpracy z lekarzami, psychologami i pedagogami. Pozwoli Ci to ustalać metody i tryb postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej). W trakcie studiów drugiego stopnia będziesz doskonalić umiejętność nawiązywania kontaktu emocjonalnego z pacjentem i jego rodziną w czasie terapii logopedycznej. Dowiesz się, jak skutecznie motywować pacjenta i jego najbliższych do podejmowania działań usprawniających jego mowę. Dzięki studiom logopedycznym będziesz w stanie ocenić rodzaj oraz zakres zaburzenia mowy i języka w przypadkach:
Wiedza zdobyta na studiach pozwoli Ci dobierać odpowiednie metody, narzędzia i techniki w czasie diagnozowania i terapii osób z zaburzeniami mowy i języka – rozwojowymi lub nabytymi. Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu logopedii ogólnej i klinicznej Po studiach drugiego stopnia zdobędziesz uprawnienia logopedy i możesz pracować w:
Ukończenie drugiego stopnia studiów daje Ci również uprawnienia do pracy w placówkach służby zdrowia. Gdzie znajdziesz więcej informacji o logopedii ogólnej i klinicznej i programie studiów Wejdź na naszą stronę: https://polon.uw.edu.pl/programy-studiow/. |
Przyznawane kwalifikacje:
Dalsze studia:
Efekty kształcenia
Uwaga, istnieje więcej niż jedna wersja tego pola. Kliknij poniżej i wybierz wersję, którą chcesz wyświetlić:
Absolwent osiągnął efekty uczenia się zdefiniowane dla programu studiów.
Absolwent zna i rozumie:
w pogłębionym stopniu teorie naukowe z zakresu językoznawstwa oraz diagnozy i terapii logopedycznej, kryteria klasyfikacji zaburzeń mowy i opóźnień akwizycji systemu językowego i rozwoju mowy, a także najnowsze osiągnięcia i główne kierunki rozwoju ww. dyscyplin;
zaawansowane metody analizy i interpretacji objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy i nabytych zaburzeń mowy, a także metody korygowania wad wymowy u dzieci i dorosłych oraz stymulowania rozwoju mowy u dzieci z opóźnieniami i zaburzeniami;
prawne, społeczne i etyczne uwarunkowania wykonywania zawodu logopedy, a także prawną, społeczną, kulturową i ekonomiczną sytuację pacjentów oraz możliwości realizacji ich potrzeb;
strukturę i funkcjonowanie placówek sprawujących opiekę logopedyczną w Polsce i zagranicą (oświatowych i służby zdrowia), a także organizację pracy logopedy w różnych typach placówek oraz podstawowe i zaawansowane narzędzia diagnostyczne i pomoce terapeutyczne;
POTRAFI:
we właściwy sposób oceniać, krytycznie analizować, syntetyzować i interpretować objawy językowe i pozajęzykowe charakterystyczne dla zaburzonego rozwoju mowy i nabytych zaburzeń mowy, a także wyniki medycznych badań laboratoryjnych i aparaturowych oraz logopedycznych testów diagnostycznych;
dobierać i stosować właściwe metody i narzędzia w podejmowanych zadaniach terapeutyczno-logopedycznych, posługiwać się wyspecjalizowaną aparaturą badawczą i zaawansowanymi technikami informacyjno-komunikacyjnymi (ICT) w celu pozyskiwania danych lub analizy danych;
w sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi stosowanymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazywać pacjentowi i/lub jego opiekunom informacje o stanie jego mowy, określać zasady i warunki współpracy, przedstawiać program postępowania logopedycznego;
odpowiednio i samodzielnie planować postępowanie diagnostyczne i profilaktyczne, dokumentować zajęcia logopedyczne, opracować i realizować działania terapeutyczne i usprawniające, uwzględniające możliwości i potrzeby pacjenta, a także oceniać skuteczność stosowanych metod i weryfikować je w zależności od efektów;
pracować w zespole, współpracować z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w zakresie stawiania diagnozy oraz planowania i weryfikowania terapii logopedycznej;
JEST GOTÓW DO:
krytycznej oceny teorii i metod stosowanych w logopedii, w tym w naukach medycznych i społecznych, a także do formułowania i proponowania własnych rozwiązań w prowadzeniu badań logopedycznych oraz w postępowaniu diagnostyczno-terapeutycznym;
podejmowania odpowiedzialnych działań diagnostyczno-terapeutycznych, mając świadomość zależności między skutecznością działania a wyborem właściwej metody terapii;
umiejętnego rozpoznania sytuacji emocjonalno-społecznej pacjenta i jego rodziny, a także rozwiązania trudności wynikających z tej sytuacji, będąc świadomym praw pacjenta i respektując je;
przestrzegania zasad etyki zawodowej, a także promowania wzorców poprawnej polszczyzny, poprawnej wymowy oraz działań z zakresu profilaktyki logopedycznej.
Plan studiów:
Oznaczenia wykorzystane w siatkach: | |
wyk - Wykład ćw - Ćwiczenia kon - Konwersatorium praktyka - Praktyka | e - Egzamin zo - Zaliczenie na ocenę |
Pierwszy rok, logopedia | ECTS | wyk | ćw | kon | praktyka | zal |
---|---|---|---|---|---|---|
Audiologia | zo | |||||
Afazja | e | |||||
Dyzartria | 3 | 15 | 15 | zo | ||
Fonetyka akustyczna | 3 | 15 | 15 | zo | ||
Foniatria | 3 | 30 | zo | |||
Fonologia z patofonetyką | 2 | 15 | zo | |||
Klasyfikacja zaburzeń mowy | 1,5 | 15 | zo | |||
Podstawy metodologii badań lingwistycznych dla logopedów | 1,5 | 15 | zo | |||
Mowa niepłynna | 2,5 | 30 | zo | |||
Podstawy metodologii badań psychospołecznych dla logopedów | 1,5 | 15 | zo | |||
Niedokształcenie mowy u osób z autyzmem | 3 | 15 | 15 | e | ||
Niedokształcenie mowy pochodzenia korowego | 2 | 30 | zo | |||
Neuropsychologia | 2,5 | 30 | zo | |||
Neurologia | 2 | 30 | zo | |||
Normy i standardy zachowań językowokomunikacyjnych | 2,5 | 30 | e | |||
Praktyki logopedyczne | 2 | 60 | zo | |||
Rehabilitacja głosu po laryngektomii | 3 | 15 | 15 | zo | ||
Słowo i wypowiedź | 2,5 | 30 | e | |||
Zaburzenia mowy i jej rozwoju u osób z wadą słuchu | zo | |||||
Przedmioty ogólnouniwersyteckie na Uniwersytecie Warszawskim | 3 | |||||
Razem: | 40,5 | 285 | 60 | 45 | 60 |