Rehabilitacja głosu po laryngektomii 3007-L1B1RG
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu rehabilitacji głosu u pacjentów po operacji laryngektomii całkowitej. Opanowanie wiedzy o metodach wytwarzania głosu zastępczego u pacjentów po laryngektomii całkowitej, etiologii nowotworów krtani i gardła dolnego oraz nowotworów górnych dróg oddechowych, stanów przednowotworowych, czynników ryzyka nowotworów.
Studenci poznają objawy towarzyszące nowotworom krtani i gardła dolnego, metody diagnostyki, metody leczenia, metodologię rehabilitacji logopedycznej pacjentów po całkowitej laryngektomii, metodologię tworzenia planu terapii i poszczególnych jednostek zajęć terapeutycznych. Studenci uczą się przeprowadzania wywiadu i prowadzenia ćwiczeń usprawniających zrozumiałość mowy osób posługujących się głosem zastępczym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- w zakresie wiedzy student:
K-W06
Student zna terminologię oraz przyczyny występowania nowotworów w obrębie krtani, zna metody leczenia i rozróżnia nazewnictwo: laryngektomia częściowa, całkowita, chordektomia. Zna rozpoznania medyczne stosowane w otolaryngologii i foniatrii dotyczące nowotworów.
K-W07
Rozpoznaje, opisuje i rozumie skutki operacji całkowitego usunięcia krtani. Zna różne sposoby rehabilitacji głosu zastępczego i metody wywoływania go i rozumie mechanizm zaburzeń połykania, które mogą wystąpić po laryngektomii. Student wie w jaki sposób metodologicznie zaplanować terapię głosu, mowy i połykania uwzględniając różnice w potrzebach pacjentów. Zna zasady opieki okołooperacyjnej i ambulatoryjnej nad pacjentem po operacji laryngektomii całkowitej.
K-W05
Zna klasyfikację głosu przełykowego i poziomu opanowania mowy przełykowej wg Pruszewicza. Posiada podstawową wiedzę z zakresy psychoonkologii osób z nowotworami głowy i szyi.
- w zakresie umiejętności student:
K_U03
Opracowuje i realizuje w ramach ćwiczeń działania usprawniające, uwzględniając możliwości i potrzeby pacjenta oraz moment terapeutyczny, wykorzystując czynnie wiedzę z zakresu zmian funkcji narządów po operacji laryngektomii. Umie uwzględnić w terapii logopedycznej ćwiczenia usprawniające połykanie.
K_U07
Student potrafi przeprowadzić wywiad logopedyczny dla pacjentów po laryngektomii całkowitej, rozumiejąc zasadność poszczególnych pytań i wysnuwając wnioski do postępowania terapeutycznego.
K-U08
Potrafi przeprowadzić i zinterpretować wyniki badania ciśnienia zwieracza ust przełyku i ustalić rokowania dla nauki mowy przełykowej.
K-U09
Potrafi współpracować z lekarzem w zakresie oceny predyspozycji do opanowania mowy przetokowej i rekomendacji w zakresie doboru metody rehabilitacji głosu. Student umie odczytać informacje zawarte w rozpoznaniu medycznym dokonanym przez otolaryngologa lub foniatrę. Na tej podstawie dostosowuje swoje działania terapeutyczne do indywidualnych potrzeb pacjenta.
- w zakresie kompetencji personalno-społecznych
K-U10
Student w sposób zgodny z przyjętymi standardami komunikacyjnymi stosowanymi w opiece logopedycznej i medycznej przekazuje pacjentowi i jego opiekunom informacje o stanie głosu, możliwych metodach rehabilitacji w tym zakresie, zmian funkcjonalnych w obrębie poszczególnych narządów i przedstawia plan działań terapeutycznych w tym zakresie.
K-K05
Student nawiązuje empatyczny kontakt z pacjentem, przejawia pozytywna postawę w stosunku do pacjentów po laryngektomii, rozumie społeczno-emocjonalny kontekst osób z nowotworami w obrębie głowy i szyi, ma umiejętność rozumienia sytuacji pacjenta i jego trudności w życiu codziennym.
K-K07
Ma świadomość odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne i rozumie ich ogromną role dla funkcjonowania społecznego pacjenta.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach i ćwiczeniach jest obowiązkowa. Test zaliczeniowy. Możliwe wejściówki.
UWAGA:
Każdą nieobecność na ćwiczeniach należy odrobić z inną grupą. Do testu na zakończenie przedmiotu dopuszcza zaliczenie wykładów i ćwiczeń. Ocenę pozytywną z egzaminu testowego otrzymuje student, który uzyskał 50%+1 poprawnych odpowiedzi z testu i ma maksymalnie jedną nieobecność i dwa spóźnienia na wykładach.
Dla studentów z jedną nieobecnością na wykładach (1 nieobecność jest równoważna z 3 spóźnieniami na
wykład) próg uzyskania oceny pozytywnej na teście wzrasta do 60% + 1.
Literatura
• Sinkiewicz A., Mackiewicz-Nartowicz H., Rozwój kompleksowej rehabilitacji pacjentów po operacji wycięcia krtani w Polsce. [w:] Medycyna w logopedii, red. J. Błeszyński, Harmonia Universalis, Gdańsk, 2013 r.
• Pruszewicz A., Foniatria kliniczna, PZWL, Warszawa, 1992 r..
• Swallowing after total laryngecomy, [w:] Voice restoration after total laryngectomy. Current science and future perspective, pod red. Nayak U., Kazi R., 2009 r.
• Sinkiewicz A., Propozycje standardów postepowania rehabilitacyjnego po laryngektomii całkowitej., [w:] Otolaryngol.Pol. 2004:58(4) s. 753-756.
• Osuch-Wójcikiewicz E., Bruzgielewicz A.,(Red) Rak krtani o czym należy wiedzieć jak posępować? Poradnik dla chorych., GEMINI-ART., 2014 r.
• Kowalczuk A., Zeszyt do ćwiczeń głosu i mowy dla osób po całkowitym usunięciu krtani, Białystok, 2001 r.
• Lipiec, D., Głos i mowa osób po laryngektomii, [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, Porayski-Pomsta J., Warszawa, 2008 r.
• Sinkiewicz A., Rak krtani. Poradnik dla pacjentów, logopedów i lekarzy, Wyd. PTL, Bydgoszcz, 1992 r.
• Kamuda-Lewtak J., Standardy postępowania logopedycznego w przypadku
osób laryngektomowanych, [w:] Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego,
nr 37, Lublin, 2008 r.
• Lipiec D., Kryteria oceny jakości głosu i mowy przełykowej u osób po laryngektomii całkowitej. [w:] Wieloaspektowość diagnozy i terapii logopedycznej, pod red. K. Kokot. Oficyna Wydawnicza ATUT – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe, Wrocław 2012 r.
• De Walden - Gałuszko K., Psychoonkolgia w praktyce klinicznej, Wyd. PZWL, Warszawa, 2012 r.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: