Dydaktyka przedmiotowa II etapu edukacyjnego (język francuski) 4100-5SDPIIEEFRA
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia:
1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym.
2. Specyfika i prawidłowości uczenia się na II etapie edukacyjnym. Zmiany w funkcjonowaniu poznawczym i społecznym w okresie dorastania oraz ich wpływ na styl uczenia się.
3. Lekcja. Formalna struktura lekcji jako jednostki dydaktycznej dla uczniów starszych. Nauczycielskie i uczniowskie rytuały lekcji. Planowanie lekcji. Formułowanie celów lekcji i dobór treści nauczania dla uczniów starszych.
4. Organizacja pracy w klasie, społeczne formy pracy. Indywidualizacja nauczania. Dostosowywanie działań pedagogicznych do potrzeb i możliwości ucznia, w szczególności do możliwości psychofizycznych oraz tempa uczenia się ucznia ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Praca domowa.
5. Środki dydaktyczne: podręczniki, pakiety edukacyjne i pomoce dydaktyczne – dobór i wykorzystanie.
6. Metody i zasady nauczania. Konwencjonalne i niekonwencjonalne metody nauczania, w tym metody aktywizujące (przypomnienie). Metoda projektów. Dobór metod nauczania dla uczniów starszych.
7. Rozwijanie sprawności receptywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej.
8. Rozwijanie sprawności produktywnych na lekcjach języka obcego w klasach starszych szkoły podstawowej.
9. Rola nauczyciela języka obcego na II etapie edukacyjnym, autorytet nauczyciela. Dostosowywanie sposobu komunikowania się do poziomu rozwoju uczniów. Interakcje ucznia i nauczyciela w toku lekcji. Stymulowanie aktywności poznawczej uczniów, kreowanie sytuacji dydaktycznych, kierowanie pracą uczniów.
10. Kontrola i ocena efektów pracy uczniów. Ocenianie i jego rodzaje. Funkcje oceny.
W cyklu 2023Z:
Patrz: sylabus główny tj. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
W cyklu 2024Z:
W ramach przedmiotu omawiane są następujące zagadnienia: 1. Miejsce nauki języka obcego na II etapie edukacyjnym. Podstawa programowa kształcenia ogólnego na II etapie edukacyjnym. Cele kształcenia i treści nauczania języka obcego na II etapie edukacyjnym. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: uprawnienia pedagogiczne języki obce obowiązkowe | W cyklu 2024Z: języki obce obowiązkowe | W cyklu 2023Z: języki obce obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna i rozumie
S_W01 - w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, teorie, instytucje, procesy, zjawiska z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych zorientowane na zastosowania praktyczne w sferze nauczania języków na drugim etapie edukacyjnym
S_W02 - niezbędną terminologię z zakresu dziedzin nauki i dyscyplin naukowych właściwą dla nauczania języków obcych
S_W03 - metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w instytucjach oświatowych i związanych z nauczaniem języków obcych
S_W04 proces rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym, społecznym i kulturowym oraz różnorodne uwarunkowania tego procesu
S_W08 - różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
S_W09 - metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W19 - podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego, na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem
Umiejętności: student potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych
S_U05 - obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U07 - posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U12 porozumiewać się w języku polskim i francuskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze wszystkimi uczestnikami procesu dydaktycznego oraz ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i francuskim
S_U19 - wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języka francuskiego
S_U20 - pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U23 - animować prace nad rozwojem uczestników procesów dydaktycznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
S_U24 - zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do:
S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K09 podejmowania działań dydaktycznych w środowisku szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Podstawą pozytywnego zaliczenia konwersatorium jest obecność na zajęciach (student ma prawo do dwóch nieobecności w semestrze). Obecność na zajęciach jest obowiązkowa ( Regulamin Studiów UW, III. Prawa i obowiązki studenta artykuł 19, punkt 2).
Ocenie podlegają:
a) przygotowanie do zajęć, aktywny udział w zajęciach (uczestnictwo w dyskusji, symulacjach fragmentów lekcji),
b) pozytywne zaliczanie bieżących kontroli ustnych i pisemnych i pozytywny wynik zaliczenia końcowego - zalicza 60%,
c) przeczytanie wskazanych przez wykładowcę artykułów z czasopisma pt. "Języki obce w szkole". oraz omówienie jednego z nich np. w formie prezentacji podczas zajęć.
d)poprawność językowa.
Zalicza 60% możliwej liczby punktów:
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76% - dostateczny plus
77%-85%- dobry
86%-92%- dobry plus
93%-100%-bardzo dobry
Oprócz uzyskania zaliczenia na oceną, student zdaje również egzamin.
Nakład pracy studenta:
2 ECTS – przyznawane jak poniżej:
- godziny kontaktowe, obecność na zajęciach, przygotowanie do zajęć / aktywny udział w zajęciach, symulacja fragmentów lekcji, zaliczenie wskazanych lektur = 1 ECTS
- zdany egzamin = 1 ECTS
Praktyki zawodowe
Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny)
Literatura
Cadre européen commun de référence pour les langues : apprendre, enseigner, évaluer. (2001) Conseil de l’Europe/les Editions Didier https://rm.coe.int/16802fc3a8
CECRL (2022) - Volume complémentaire: https://rm.coe.int/cadre-europeen-commun-de-reference-pour-les-langues-apprendre-enseigne/1680a4e270
EPS: Europejskie portfolio dla studentów- przyszłych nauczycieli języków: https://www.ecml.at/Portals/1/documents/ECML-resources/C3_EPOSTL_PL_web.pdf?ver=2018-03-22-164310-823
Europejskie Portfolio Językowe dla dzieci i młodzieży w wieku 10 - 15 lat: https://www.ore.edu.pl/2015/07/europejskie-portfolio-jezykowe-dla-dzieci-w-wieku-10-15-lat/
Français dans le monde - wybrane numery czasopisma
Języki Obce w Szkole - wybrane numery czasopisma
Podręczniki do nauczania j. francuskiego w klasach IV-VIII (zatwierdzone do użytku szkolnego): https://podreczniki.men.gov.pl/
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Courtillon, J. (2003) Elaborer un cours de FLE, Paris, Hachette
Cuq J.-P., Gruca I. (2002) Cours de didactique du français langue étrangère, PUG, Grenoble.
Karpińska-Szaj K. (2013) Nauczanie j. obcych uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań.
Komorowska H. (2005) Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa.
Pamuła M., Europejskie portfolio językowe- opis i ocena umiejętności komunikacyjnych i językowych ucznia (2002) (w) Komorowska H., Ewaluacja w nauce języka obcego, Wyd. UwB, Białystok.
Perry R. (2000) Teoria i praktyka. Proces stawania się nauczycielem, WSIP Warszawa.
Wilczyńska W. (2005) Introduction à la didactique du FLE, Wydawnictwo FLAIR, Kraków.
W cyklu 2023Z:
Patrz: sylabus główny tj. Podstawowe informacje o przedmiocie (niezależne od cyklu) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: