Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język francuski) 4100-5SPKKDIIEEFRA
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego w tandemie z drugim studentem-stażystą i samodzielnie, pod kierunkiem mentora praktyk.
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez innych studentów-stażystów i mentora.
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność wnikliwej obserwacji lekcji mentora i innych stażystów;
3. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego;
4. Wiedzę o uczniach i ich środowisku;
5. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka ( wychowawca klasy, nauczyciel wspomagający itp.)
6. Wiedzę o sobie jako przyszłym nauczycielu
Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta
1. Zapoznanie się ze statutem szkoły
2. Poznanie wewnątrzszkolnego systemu oceniania
3. Rozmowa z wychowawcą klasy na temat oceniania uczniów
4. Zapoznanie się z przepisami dotyczącymi zasad bezpieczeństwa nauki, pracy w szkole i poza nią podczas zajęć z uczniami
5. Poznanie regulaminu uczniowskiego oraz programu wychowawczego szkoły i danej klasy
6. Poznanie sposobu prowadzenia obowiązującej w szkole dokumentacji (dziennik lekcyjny klasy)
7. Rozpoznanie zwyczajów i tradycji szkoły
8. Przygotowanie programu nauczania języka francuskiego realizowanego dla danej klasy na cały semestr
9.Obserwacja zajęć prowadzonych przez mentora i innych stażystów
10. Analizowanie obserwowanych zajęć
11. Dokonywanie analizy prowadzonych przez siebie lekcji z nauczycielem-opiekunem praktyk (metodyk CKNJOiEE)
12. Poznanie swoich słabych i mocnych stron, ocena wiedzy i umiejętności
13. Regularne i terminowe przygotowywanie dokumentacji (konspekty lekcji, tabele obserwacyjne, oceny opisowe, końcowy raport z praktyk)
14. Prowadzenie w ramach lekcji języka francuskiego edukacji różnojęzycznej i różnokulturowej.
Dokumentacja składa się z:
1. tabel obserwacyjnych (zamieszczanych na platformie na koniec praktyk)
2. konspektów przeprowadzonych lekcji (zamieszczanych na platformie raz w tygodniu)
3. raport z praktyk (zamieszczany na platformie na koniec praktyk)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Ogólnie: obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne języki obce | W cyklu 2024Z: języki obce uprawnienia pedagogiczne obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w szkole podstawowej związane z nauczaniem języków obcych
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane
w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem.
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U05 - obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i
wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych, opiekuńczych i terapeutycznych
S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U12 porozumiewać się w języku polskim, angielskim i niemieckim lub francuskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i obcym
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych
oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także
inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i
odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
S_U24 zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego
S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczy
S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania –
Student jest zobowiązany zrealizować wszystkie 30 godzin praktyk w semestrze.
Na ocenę składają się następujące elementy:
a) systematyczne wywiązywanie się z zadań (przesyłanie konspektów lekcji i innych materiałów oraz oddanie w terminie kompletnej dokumentacji z praktyk - 25% oceny na koniec semestru
Każdy konspekt jest oceniany na 10 punktów: 1 punkt termin, 2 punkty przygotowane materiały do lekcji, 3 punkty poprawność językowa, 4 punkty poprawność metodyczna
c) pozytywna ocena praktyk wydana przez wychowawcę klasy ze szkoły podstawowej - 25% oceny końcowej
Wychowawca ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 4 punkty), kulturę osobistą (3 punkty)
d) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora, którego lekcje języka francuskiego student będzie obserwował - 25% oceny końcowej
Mentor ocenia przygotowanie do lekcji (2 punkty), punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), kulturę osobistą (2 punkty)
d) pozytywna ocena metodyka wizytującego lekcje - 25% oceny końcowej
Metodyk ocenia punktualność (1 punkt) , umiejętność realizacji celów lekcji ( 5 punkty), poprawność językową (3 punkty) kulturę osobistą (1 punkty)
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:
1 ECTS- godziny kontaktowe
1,5 ECTS- terminowe oddanie prawidłowo wypełnionej dokumentacji
Zalicza 60% możliwej liczby punktów.
60%-68%- ocena dostateczna
69%-76%- dostateczny plus
77%-84%- dobry
85%-92%- dobry plus
93%-100%- bardzo dobry
Praktyki zawodowe
Student odbywa praktyki pedagogiczne - 30 godzin - w Szkole Podstawowej nr 146 w Warszawie.
Literatura
Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013
Denisot H., Macquart-Martin C. , Super Max1, Paris 2012
Denisot H., Macquart-Martin C., Super Max2, Paris 2012
Gallon S., Capelli S., Robein G., En avant 1, Paris 2017
Antier M., Gallon F., Marty R., Robein G., En avant 2, Paris 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: