Praktyki kształtujące kompetencje dydaktyczne (II etap edukacyjny, język francuski) 4100-5SPKKDIIEEFRA
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy:
1. Poznawanie organizacji, zadań i zasad funkcjonowania szkoły w tym sposobu prowadzenia obowiązującej dokumentacji, przepisów dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków nauki i pracy;
2. Prowadzenie lekcji języka francuskiego pod kierunkiem mentora praktyk.
3. Uczestnictwo w charakterze obserwatorów w zajęciach języka francuskiego prowadzonych przez mentora.
Dzięki rzetelnej i refleksyjnej realizacji tych zadań studenci-stażyści zdobędą:
1. Znajomość organizacji i zasad funkcjonowania szkoły
2. Umiejętność wnikliwej obserwacji lekcji mentora;
3. Umiejętność prowadzenia lekcji języka francuskiego;
4. Wiedzę o uczniach i ich środowisku;
5. Umiejętność współpracy z innymi osobami ważnymi w życiu dziecka ( wychowawca klasy, nauczyciel wspomagający itp.)
6. Wiedzę o sobie jako przyszłym nauczycielu
Zakres zadań i czynności realizowanych przez studenta podczas praktyk zawodowych – nauczanie przedmiotu obejmuje:
- zapoznanie się z zadaniami dydaktycznymi realizowanymi przez szkołę;
- poznanie sposobu funkcjonowania oraz organizacji pracy dydaktycznej szkoły;
- zapoznanie się z rodzajami dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole;
- obserwację pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i prowadzenia lekcji, stosowanych przez niego metod i form pracy oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych, a także sposobów oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;
- analizę – przy wsparciu nauczyciela mentora oraz, jeśli zajdzie potrzeba, nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego – sytuacji i zdarzeń pedagogicznych zaobserwowanych lub doświadczonych w czasie praktyk;
- zaplanowanie i przeprowadzenie pod nadzorem nauczyciela mentora serii lekcji;
- podejmowanie skutecznego współdziałania z nauczycielem mentorem i innymi nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej i rozwijania umiejętności wychowawczych.
Dokumentacja składa się z:
- 10 konspektów lekcji wraz z materiałami wizualnymi wykorzystanymi na lekcji;
- 14 arkuszy obserwacyjny z wnioskami dla własnej praktyki nauczycielskiej
- arkusz oceny studenta-praktykanta z oceną wystawiona przez mentora
- 1arkusz analizy sytuacji / zdarzenia pedagogicznego
|
W cyklu 2024Z:
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy: Szczegółowe zadania – obowiązki praktykanta Dokumentacja składa się z: |
W cyklu 2025Z:
Do najważniejszych zadań studentów-stażystów w czasie praktyk należy: Zakres zadań i czynności realizowanych przez studenta podczas praktyk zawodowych – nauczanie przedmiotu obejmuje: - zapoznanie się z zadaniami dydaktycznymi realizowanymi przez szkołę; Dokumentacja składa się z: |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2025Z: języki obce obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne | Ogólnie: obowiązkowe uprawnienia pedagogiczne języki obce | W cyklu 2024Z: języki obce uprawnienia pedagogiczne obowiązkowe |
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (lista przedmiotów)
W cyklu 2025Z: | Ogólnie: | W cyklu 2024Z: |
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie:
S_W03 metodykę wykonywania zadań, normy, procedury i dobre praktyki stosowane w szkole podstawowej związane z nauczaniem języków obcych
S_W06 w sposób uporządkowany różne środowiska wychowawcze i edukacyjne, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące
S_W08 różnorodnych uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej
S_W09 metodykę wykonywania typowych zadań, normy, procedury stosowane
w różnych obszarach działalności pedagogicznej
S_W19 podstawę programową dotyczącą treści nauczania języka francuskiego na II etapie edukacyjnym i typowe trudności uczniów związane z ich opanowaniem.
Umiejętności: absolwent potrafi
S_U02 samodzielnie planować i realizować typowe projekty związane z nauczaniem języków obcych w warunkach szkolnych
S_U03 diagnozować potrzeby, możliwości i zdolności każdego ucznia oraz projektować i realizować zindywidualizowane programy kształcenia i wychowania
S_U05 - obserwować i ocenić przydatność różnorodnych metod, procedur, dobrych praktyk do realizacji zadań i rozwiązywania problemów dotyczących nauczania języków obcych oraz wybrać i zastosować właściwy sposób postępowania
S_U06 wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii i pedagogiki oraz powiązanych z nimi dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań
S_U07 posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania motywów i
wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej
S_U08 posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzegać i analizować dylematy etyczne; przewidywać skutki konkretnych działań wychowawczych
S_U10 pracować z dziećmi pochodzącymi ze środowisk odmiennych kulturowo i posiadających ograniczoną znajomość języka polskiego
S_U12 porozumiewać się w języku polskim, angielskim lub francuskim z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku studiów, w języku polskim i obcym
S_U19 wykorzystując podstawowe umiejętności organizacyjne planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych
S_U20 pracować w zespole pełniąc różne role; umie przyjmować i wyznaczać zadania, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań edukacyjnych
S_U23 animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych
oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także
inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie i
odpowiedzialnego podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych
S_U24 zachowywać się dojrzale, odpowiedzialnie i profesjonalnie oraz panować nad swoimi emocjami.
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
S_K04 prowadzenia komunikacji interpersonalnej i interkulturowej z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego
S_K05 współdziałania i pracy w grupie, przyjmując w niej różne role
S_K06 odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania
S_K07 prawidłowego identyfikowania i rozstrzygania dylematów związanych z wykonywaniem zawodu nauczy
S_K09 podejmowania działań psychologicznych, pedagogicznych i dydaktycznych w środowisku przedszkolnym, szkolnym i pozaszkolnym będąc przekonanym o ich sensie, wartości i potrzebie; jest gotów do podejmowania wyzwań zawodowych; wykazuje aktywność
S_K10 dostrzegania wagi zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodu nauczyciela
Zakres zadań i czynności realizowanych przez studenta w ramach praktyk zawodowych jest zgodny ze szczegółowymi efektami uczenia się określonymi w Standardzie kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela
W zakresie wiedzy absolwent zna i rozumie:
E.2.W1. zadania dydaktyczne realizowane przez szkołę lub placówkę systemu oświaty;
E.2.W2. sposób funkcjonowania oraz organizację pracy dydaktycznej szkoły lub placówki systemu oświaty;
E.2.W3. rodzaje dokumentacji działalności dydaktycznej prowadzonej w szkole lub placówce systemu oświaty.
W zakresie umiejętności absolwent potrafi:
E.2.U1. wyciągnąć wnioski z obserwacji pracy dydaktycznej nauczyciela, jego interakcji z uczniami oraz sposobu planowania i przeprowadzania zajęć dydaktycznych; aktywnie obserwować stosowane przez nauczyciela metody i formy pracy oraz wykorzystywane pomoce dydaktyczne, a także sposoby oceniania uczniów oraz zadawania i sprawdzania pracy domowej;
E.2.U2. zaplanować i przeprowadzić pod nadzorem opiekuna praktyk zawodowych serię lekcji lub zajęć;
E.2.U3. analizować, przy pomocy opiekuna praktyk zawodowych oraz nauczycieli akademickich prowadzących zajęcia w zakresie przygotowania psychologiczno- -pedagogicznego, sytuacje i zdarzenia pedagogiczne zaobserwowane lub doświadczone w czasie praktyk.
W zakresie kompetencji społecznych absolwent jest gotów do:
E.2.K1. skutecznego współdziałania z opiekunem praktyk zawodowych i nauczycielami w celu poszerzania swojej wiedzy dydaktycznej oraz rozwijania umiejętności wychowawczych
Kryteria oceniania
Do przygotowania konspektów lekcji student może zastosować narzędzia sztucznej inteligencji (SI) ( poprawność językowa poleceń w języku francuskim, pomysły aktywności). Pozostałe prace/zadania powinny być wykonywane samodzielnie przez studenta, bez użycia narzędzi SI.
Sposoby weryfikacji efektów uczenia się:
Metody oceniania:
Praktyki oceniane są na podstawie dokumentacji z przebiegu praktyk, przedkładanej uczelnianemu opiekunowi praktyk. W skład dokumentacji wchodzą:
1. Dokumenty potwierdzające spełnienie przez studenta wymagań formalnych, podpisane przez nauczyciela mentora i opatrzone pieczęcią placówki przyjmującej. Za te dokumenty nie są przyznawane punkty, jednak złożenie kompletnej, w pełni wypełnionej dokumentacji formalnej jest warunkiem wstępnym dopuszczającym do zaliczenia praktyk.
• Zgoda dyrektora szkoły na przyjęcie studenta / studentki na praktyki z języka francuskiego;
• Deklaracja mentora o przyjęciu studenta na praktyki;
• Dziennik praktyk, zawierający: daty odbycia praktyk, a także liczbę, terminy oraz tematy obserwowanych i przeprowadzonych lekcji lub zajęć wychowawczych oraz wszystkich innych działań wynikających z zakresu obowiązków i czynności realizowanych przez studenta i symbol klasy w której się odbyły;
• Potwierdzenie odbytych praktyk zawodowych.
2. Dokumenty potwierdzające spełnienie przez studenta wymagań merytorycznych i osiągnięcie efektów uczenia się:
Na ocenę składają się następujące elementy:
a) przygotowanie 10 konspektów lekcji i innych materiałów wraz z notatkami z omawiania lekcji hospitowanych– wszystkie materiały są konsultowane przez opiekuna praktyk. Ocenie podlegają 2 konspekty z lekcji prowadzonych (kryteria oceny konspektów: zgodnie z załącznikiem w Uchwale nr 63 Rady dydaktycznej CKNJOIEE UW z dnia 12 września 2025 r) = 2 x 20 punktów (efekt E.2.U2.)
b) przygotowanie 15 arkuszy obserwacyjnych z lekcji obserwowanych przez studenta wraz z wnioskami dla własnej praktyki nauczycielskiej. Ocenie podlegają 2 arkusze obserwacyjne Uchwale nr 63 Rady dydaktycznej CKNJOIEE UW z dnia 12 września 2025 r) = 2x15 punktów (efekt E.2.U1.)
c) pozytywna ocena praktyk wydana przez mentora ze szkoły podstawowej. Ocenie podlegają: zgodnie z załącznikiem w Uchwale] = 50 punktów (efekty E.2.W1., E.2.W2, E.2.W3., E.2.U2., E.2.K1)
d) Arkusz analizy sytuacji / zdarzenia pedagogicznego = 5 punktów (efekt E.2.U3.)
30 godzin praktyk obowiązkowych pozwala uzyskać 2,5 pkt ECTS:
Przy ocenie praktyk stosuje się następującą skalę ocen:
93 do 100% - bardzo dobry (5);
87 do 92% - dobry plus (4+);
80 do 86% - dobry (4);
70 do 79% - dostateczny plus (3+);
60 do 69% - dostateczny (3);
poniżej 60% - niedostateczny (2).
Student może uzyskać ocenę celującą (5!) jeżeli osiągnął wynik określony dla oceny bardzo dobrej (5) oraz wykazał się ponadprzeciętną i wyróżniającą aktywnością i zaangażowaniem w realizację praktyk.
Praktyki zawodowe
Student odbywa praktyki pedagogiczne - 30 godzin - w Szkole Podstawowej nr 146 i SP nr 12 w Warszawie.
Literatura
Capouet M., Denisot H., Les Loustics 1, Hachette FLE, Paris 2013
Denisot H., Macquart-Martin C. , Super Max1, Paris 2012
Denisot H., Macquart-Martin C., Super Max2, Paris 2012
Gallon S., Capelli S., Robein G., En avant 1, Paris 2017
Antier M., Gallon F., Marty R., Robein G., En avant 2, Paris 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: